پس از گذشت دو سال، سرانجام فضاپیمای «اسیریس رکس» برای نمونه برداری بر سطح سیارک «بنو» فرود خواهد آمد.

تلاش برای کشف راز منظومه شمسی/ فضاپیمای ناسا امروز بر سیارک «بنو» فرود می‌آید

قدس آنلاین: در راستای تلاش ناسا برای کشف راز منظومه شمسی و پس از گذشت دو سال از گشتن به دور «سیارک بنو»، قرار است امروز سه شنبه فضاپیمای «اسیریس رکس» (OSIRIS-Rex) تا با فرودی سریع، به وسیله بازوهای رباتیک خود اقدام به «نمونه برداری» از سطح این سیاره بکند.

طبق اعلام شبکه خبری سی ان ان، این فضاپیما که به اندازه یک خودور ون است، باید با فرود در مکانی به نام «Nightingale» (که به معنای بلبل بوده و نام حفره‌ای نزدیک قطب شمالی این سیارک است) اقدام به نمونه برداری از سطح این سیارک به اندازه‌ای ما بین ۲ اونس (حدود ۵۷ گرم) تا ۲ کیلوگرم داشته باشد.

مکان فرود این فضاپیما در حفره‌ای به اندازه یک زمین تنیس است. در صورت موفقیت این فضاپیما برای نمونه برداری از سطح این سیارک، نمونه بدست آمده در سال ۲۰۲۳ به زمین باز خواهد گشت.

تلاش برای کشف راز منظومه شمسی/ فضاپیمای ناسا امروز بر سیارک بنو فرود می‌آید

تصویری از محل فرود فضاپیمای اسیریس رکس

از سوی دیگر نیز مجله علمی «نیچر» نیز با اعلام این خبر گزارش داد: سفر به سطح این سیارک که در فاصله ۳۳۴ میلیون کیلومتری زمین قرار دارد، آسان نخواهدبود. فضاپیما باید از کنار تخته سنگی بزرگ ملقب به «کوه رستاخیز» عبور کند تا به محل نمونه برداری برسد.

به نوشته این مجله «دانته لائورتا» محقق اصلی ماموریت «اسیریس-رکس» گفت: ممکن است ما در تلاش نخست خود موفق نباشیم. اما اگر این مسأله کارساز باشد، امیدوارم جهان به این کار به عنوان خبری خوب نگاه کند.

جیسون دورکین یکی از محققان ناسا در این پروژه می‌گوید: این نمونه شاهدی بر تشکیل منظومه شمسی [حدود ۴.۵۶ میلیارد سال پیش] است و با تجزیه و تحلیل آن باید درک ما از فرآیندهای موجود در ایجاد منظومه شمسی، سیاره‌ها و زندگی افزایش پیدا کند.

سیارک «بنو ۱۰۱۹۵۵» یکی از سیارک‌های آپولو است که کشف آن توسط پروژه «لینیر» (بررسی سیارک‌های نزدیک به زمین لینلکن یا به اختصار لینیر) در ۱۱ سپتامبر ۱۹۹۹ صورت گرفت.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.