بیست و یکم مهرماه حیدر بهاروند، رئیس سازمان لیگ برتر با ارسال نامه‌ای به رؤسای هیئت‌های فوتبال سراسر کشور شروط جدید مربیگری در رقابت‌های لیگ برتر و دسته یک را ابلاغ کرد.

عمر پروانه‌ای قوانین در فدراسیون فوتبال

قدس آنلاین: در این نامه ذکر شد با توجه به قوانین مدنظر کنفدراسیون فوتبال آسیا تمام سرمربیان لیگ برتر باید مدرک پرولایسنس (حرفه‌ای) را داشته باشند در غیر این صورت فعالیت آن‌ها به عنوان سرمربی غیر قانونی است و سازمان لیگ نسبت به صدور کارت برای آن‌ها اقدامی نخواهد کرد.

همچنین در بند دیگری از این نامه عنوان شد تمام مربیان تیم‌های لیگ برتری باید مدرک مربیگری A آسیا را داشته باشند، در غیر این صورت آن‌ها اجازه مربیگری نخواهند داشت و کارت مربیگری برای آن‌ها نیز صادر نخواهد شد، در ادامه این نامه شرط داشتن مدرک مربیگری B برای مربیان گلرها و مربیان بدنسازی نیز قید شد و در پایان اعلام شد مدیران تیم‌ها که قرار است به عنوان سرپرست روی نیمکت بنشینند، باید مدرک مدیریت داشته باشند در غیر صورت فعالیت آن‌ها غیرقانونی خواهد بود.

با ابلاغ این نامه و انتشار خبر آن در رسانه‌های خبری مشخص شد تنها نیمی از مربیان لیگ برتری شرایط مذکور را دارند و مابقی سرمربیان از داشتن این مدرک محروم هستند، به همین دلیل لابی‌ها و رایزنی‌ها برای دور زدن قانون جدید آغاز شد. تصور می‌رفت فدراسیون فوتبال به عنوان مجری قانون از کنار این مسئله به سادگی عبور نکند، اما زمزمه‌های جدید حکایت از این دارد که فدراسیون در کمتر از دو هفته از ابلاغ این قانون خودش به دنبال راهکاری است که قانون وضع شده را دور بزند تا مربیان بدون مدرک مشکلی برای نشستن روی نیمکت نداشته باشند.

*عقب‌نشینی سریع

همزمان با انتشار این گمانه‌زنی و تکاپوی مدیران باشگاه‌ها برای کسب مجوز لازم برای فعالیت مربیان بدون مدرک، نشانه‌هایی از عقب‌نشینی مسئولان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال در رسانه‌ها به چشم خورد تا مشخص شود قرار نیست فوتبال به اصلاح حرفه‌ای ایران خودش را با قوانین روز آسیا مطابقت دهد.

از قرار معلوم فدراسیون فوتبال که متوجه شده با اجرای این قانون نیمی از سرمربیان لیگ برتری قادر به دریافت مجوز نیستند، با بهانه قراردادن ویروس کرونا مدعی شدند مشکل عدم دریافت مدرک حرفه‌ای مربیان متوجه فدراسیون فوتبال است، به همین دلیل فعلاً این قانون اجرا نخواهد شد تا وقتی که کلاس‌های مذکور انجام شود.

*بهانه کرونا

پس از این اتفاقات، سرپرست کمیته آموزش فدراسیون فوتبال به شکل رسمی این مسئله را رسانه‌ای کرد تا عقب نشینی فدراسیون فوتبال رسمی شود، جباری مدعی شده است «به جز کرونا، مشکل دیگر ما این بود که مدرسانی که مورد تأیید کنفدراسیون فوتبال آسیا برای کلاس‌های مربیگری حرفه‌ای هستند، خارجی بودند و در حال حاضر در ایران چنین مدرسانی را نداریم. در مقاطع زمانی مختلف به دلایل گوناگون این مدرسان نتوانستند به ایران بیایند».

سرپرست کمیته آموزش فدراسیون فوتبال در پایان درباره اینکه تکلیف مربیانی که مدرک مربیگری حرفه‌ای ندارند، چه خواهد شد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در برگزاری کلاس‌ها مشکلاتی داشتیم، ملاحظات منطقی را برای لیگ بیستم در نظر می‌گیریم و نتیجه آن را به زودی اعلام می‌کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.