۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۵
کد خبر: 724743

بازار شاهد سقوط لحظه‌ای و همزمان قیمت دلار و طلاست، ریزش مدام قیمت‌ها تاکنون توانسته دلار را از اوج ۳۲ هزار تومانی خویش تا کانال ۲۶ هزار تومان به پایین کشیده و بیش از ۱۰ درصد نیز از ارزش طلا نزد معامله‌گران بکاهد.

دلار از نفس افتاد

قدس آنلاین: بازار شاهد سقوط لحظه‌ای و همزمان قیمت دلار و طلاست، ریزش مدام قیمت‌ها تاکنون توانسته دلار را از اوج ۳۲ هزار تومانی خویش تا کانال ۲۶ هزار تومان به پایین کشیده و بیش از ۱۰ درصد نیز از ارزش طلا نزد معامله‌گران بکاهد.

در مسابقه کاهش نرخ‌ها، از قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار حدود ۱۸۰ هزار تومان کاسته شده تا این فلز با ارزش یک میلیون و ۲۹۳ هزار تومان معامله شود. در این مسیر سکه تمام‌ بهار آزادی نیز سیر نزولی را برای حرکت انتخاب کرده تا با افت بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی نسبت به دوشنبه به بهای ۱۴میلیون و ۶۲۰ هزار تومان فروخته شود.

نرخ دلار نیز در روز سه‌شنبه در حالی به ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده که روز یکشنبه کانال ۳۲ هزار تومان را فتح کرده بود که بیانگر ریزش حدود ۴ هزار تومانی قیمت این ارز در دو روز گذشته است. حال چه اتفاقی در بازارهای دارایی افتاده که نرخ‌ها میل به کاهش پیدا کرده‌اند؟

مدیریت بازار ارز توسط بازارساز

در هفته‌های اخیر، تشدید نوسان‌های ارزی موجب شد تا بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا بگیرد. برهمین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد و البته آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی‌ها در صرافی‌های مجاز سعی کرد تا مقدمات کاهش نوسان‌های قیمتی را در بازار ارز فراهم کند.

بر این اساس بانک مرکزی طی دو روز گذشته ۷۵ میلیون دلار اسکناس وارد بازار کرد که خریداران تنها حدود ۵ درصد این ارزها را خریداری کردند و ۹۵ درصد ارز عرضه شده تقاضایی نداشته است. بانک مرکزی همچنین سقف خرید بانک‌ها و صرافی‌ها در بازار متشکل ارزی را به ۵۰۰ هزار دلار افزایش داده است که برخی فعالان بازار این دو مهم را در کاهش نرخ ارز مؤثر ارزیابی می‌کنند.

فروش برای جلوگیری از ضرر بیشتر

در مقابل معامله‌گرانی هستند که آنچه موجب سقوط قیمت دلار شده است را افزایش عرضه اما نه از طریق تزریق و تلاش سیاست‌گذار بلکه از سوی مردمی می‌دانند که ارزهای خود را به برای فروش به بازار آوردند و طرف عرضه را تقویت کرده‌اند. این افراد ریشه کاهش قیمت را در اخبار انتخابات آمریکا و تأثیر آن در انتظارات بازار جست‌وجو می‌کنند. به گفته کامبیز افسری، کارشناس و فعال بازار ارز با جلو افتادن بایدن در نظرسنجی‌های انتخابات آمریکا انتظار کاهش قیمت دلار در پی انتخاب او افزایش پیدا کرده، بنابراین مردم برای اینکه جلو زیان را بگیرند از حالا شروع به فروش ارزشان در بازار کرده‌اند. در این میان کارشناسانی نیز هستند که سقوط دلار در روزهای اخیر را حاصل سفر همتی به عراق و سیگنال‌های مثبت ناشی از اخبار ارزهای بلوکه شده می‌خوانند.

طلا دلار را ارزان کرد

طی یک هفته اخیر با توجه به کاهش حدود ۳۰ دلاری قیمت اونس طلای جهانی، انتظار کاهش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا داخلی می‌رفت. با این حال محمد کشتی‌آرای، نایب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران معتقد است بخشی از کاهش قیمت ارز متأثر از افت قابل توجه قیمت طلاست که برای نخستین بار رخ داده در حالی که همیشه عکس این موضوع اتفاق می‌افتاده است.

به گفته وی، عرضه طلای آب شده موجب شد تا قیمت طلا کاهش یابد و کاهش قیمت طلا نیز منجر به کاهش قیمت سکه شد و برای نخستین بار این موضوع منجر به کاهش قیمت ارز در بازار نیز شد.

فشار عرضه طلای آب‌ شده

آن طور که کشتی‌آرای می‌گوید یکی از دلایل اصلی افزایش عرضه طلای آب‌شده در بازار، برخورد نیروی انتظامی با معاملات کاغذی طلا در بازار است و همین موضوع سبب افزایش فروش طلا در بازار و کاهش قیمت‌ها شده است.

به گفته وی، در روز سه‌شنبه قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار با ۱۸۰ هزار تومان کاهش نسبت به دوشنبه یک میلیون و ۲۹۳ هزار تومان، هر گرم طلای ۲۴ عیار که تا نزدیک ۲ میلیون تومان افزایش یافته بود نیز به یک میلیون و ۷۲۵ هزار تومان کاهش یافته است.

وی بیشترین حباب را برای سکه طرح جدید می‌داند که یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی گران‌تر از ارزش ذاتی خود به فروش می‌رود؛ البته قطعات دیگر سکه نیز همچنان دارای حباب بالای یک میلیون تومانی هستند که علت آن‌ نیز عدم عرضه کافی سکه در بازار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    1 0
    بهتون قول میدم دلار چهل تومنی را هم به همین زودی می بینیم