تبریز- از تابستان امسال برخلاف اینکه انتظار نمی‌رفت به دلیل وجود کرونا و تعطیلی رستوران‌ها و تالارها قیمت مرغ افزایش چندانی داشته باشد اما این کالای اساسی هم چون دلار دچار نوسان شده و هر روز قیمت آن در بازار متأسفانه ساعت می‌زند!

مرغ قیمت مصوب از بازار  پر کشید

قدس آنلاین-گروه استان ها: متأسفانه قیمت مرغ در طی ماه‌های گذشته تغییرات ونوسانات بسیاری را پشت سر گذاشته و با وجود اینکه دولتی ها به گمان خود برای تنظیم بازار نرخ مصوب برای آن تعیین کردند اما فروشندگان به نرخ دلخواه مرغ را به فروش رسانده و این موضوع موجب سردرگمی مصرف‌کننده شده است.

مسئولان و تولیدکنندگان باوجود تائید تولید مازاد بر نیاز مصرف در استان آذربایجان شرقی اما  افزایش شدید قیمت نهاده‌های دامی که وارداتی هستند و باقیمت ارز قیمت آن‌ها نیز تغییر می‌کنند را عامل اصلی گرانی‌ها اخیر دانسته‌اند و پیش‌بینی می‌کنند که این افزایش قیمت‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

قیمت مرغ متأثر از قیمت ارز

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بابیان اینکه افزایش قیمت مرغ از نوسانات قیمت مواد غذایی و اجناس دیگر تأثیر می‌پذیرد بیان می‌کند:  بالاخره مرغدار هم در این کشور زندگی می‌کند؛ ولی علت عمده این گرانی به وضعیت نهاده‌های دامی برمی‌گردد.

اکبر فتحی می‌افزاید:  قبلاً صد در صد نیاز این نهاده‌ها با ارز دولتی تأمین می‌شد ولی اکنون  حدوداً ۵۰ درصد از نهاده‌های موردنیاز مرغداران گوشتی در قالب ارز دولتی تأمین می‌شود و مابقی به‌صورت آزاد تهیه می‌شود یا از سایر نهاده‌های جایگزین استفاده می‌کنند که این نهاده‌های جایگزین هم به‌نوعی بر لاشه مرغ و کاهش وزن آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

وی بابیان اینکه این عوامل تأثیر مستقیمی برافزایش قیمت دارد والان قیمت تمام‌شده برای خود مرغداران حدود ۱۶۰۰۰ تومان و بیشتر است بیان می‌کند: برخلاف شایعات موجود، میزان کشتار روزانه مرغ‌ها در سال قبل حدود ۲۰۰ تن بود و امسال به ۲۴۰ تن رسیده و حتی میزان جوجه ریزی شهریورماه در استان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدوداً ۳۵ درصد افزایش داشته است.

وی عنوان می‌کند: مرغ به‌اندازه نیاز مردم در بازار وجود دارد و در مرغداری‌ها هم مرغ گرم به‌اندازه کافی موجود است و لذا افزایش قیمت مرغ عمدتاً به علت این است که قیمت تمام‌شده برای مرغداران به طبع از نهاده‌های مصرفی، افزایش پیداکرده است.

تولید مازاد بر مصرف

شهرام بغداد چی، معاون مدیریت امور طیور سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان نیز با تائید تولید بالای مرغ و تخم‌مرغ در استان گفت: به‌هیچ‌عنوان کمبودی از این نظر نداریم و حتی تولیدات ما بسیار بیشتر از مصرف در استان است.

وی گفت: به‌طور روزانه ۶ میلیون قطعه مرغ در استان در مرحله تولید یا پیش‌تولید قرار دارند و همچنین بیش از ۲۰۰ تن تخم‌مرغ در آذربایجان شرقی توسط مرغداری‌ها تولید می‌شود که فقط نصف آن در استان مورد مصرف قرار می‌گیرد.

بغداد چی افزود: دلیل گرانی‌های اخیر در بازار مرغ و تخم‌مرغ بحث افزایش نرخ بیش‌ازحد نهاده‌های دامی است که تولیدکنندگان را متأسفانه تحت‌فشار بسیار قرار داده است.

وی ادامه داد: متأسفانه قیمت کیلویی ۱۴ هزارتومانی کنجاله و همچنین افزایش ۵ برابری قیمت داروها و واکسن‌های مورداستفاده در مرغداری‌ها، فشار مضاعفی روی تولیدکننده قرار داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.