رقابت انتخاباتی بر سر کرسی ریاست جمهوری آمریکا با شدت و حدت زیادی آن هم در فضایی پر تنش ادامه دارد. با اینکه دو هفته به انتخابات در سوم نوامبر (۱۳ آبان) باقی مانده، بسیاری از شهروندان با شتابی بی‌سابقه رأی خود را داده‌اند. نزدیک شدن به موعد انتخابات ایالات متحده فرصتی را برای بررسی مواضع دو نامزد دموکرات و جمهوری‌خواه انتخابات ۲۰۲۰ فراهم کرده است که در ادامه آن را در چند حوزه کلیدی می‌خوانید.

نماینده «فیل‌ها» و «الاغ‌ها» چگونه فکر می‌کنند؟

قدس آنلاین: دونالد جان ترامپ ۷۴ ساله که در انتخابات ۲۰۱۶ با شعار ساده «عظمت را به آمریکا بازگردانیم» به میدان آمد و پیروز شد، در حالی می‌کوشد ریاست جمهوری‌اش را یک دوره دیگر تمدید کند که هم آمریکا با چالش‌های گسترده‌ای مانند ویروس کرونا و افول قدرت ملی آن روبه‌رو است و هم کارنامه چهار ساله او پیش روی رأی‌دهندگان است. او در کارزار خود برای انتخابات ۲۰۲۰ وعده بهبود اقتصادی، ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر و حفاظت از منافع تجاری آمریکا را داده و گفته سیاست‌های سختگیرانه خود در مورد مهاجرت را همچنان ادامه خواهد داد.

پول و اشتغال

ترامپ همیشه روی شعار انتخاباتی «اول آمریکا» تأکید داشته و برای رونق فرصت‌های شغلی و صنایع تولیدی این کشور تلاش کرده است. کاهش مالیات، تحول وضع تجاری موجود و احیای تولید داخلی آمریکا از جمله وعده‌های او به مردم بود. برداشتن مقررات دولت فدرال برای کسب‌وکارها، کاهش مالیات بر درآمد و مالیات شرکت‌ها و امضای فرمان‌های اجرایی در حمایت از تولیدات داخلی از جمله اقدام‌های او در چهار سال گذشته بوده است. از ژانویه ۲۰۱۷، دولت آمریکا بیش از ۴۸۰ هزار فرصت شغلی در صنایع تولیدی به وجود آورده اما تحلیلگران می‌گویند روند رشد این بخش در حال کند شدن است.

تجارت

ترامپ در زمینه تجارت، موضعی سختگیرانه در قبال چین داشته و در کنار آن به حمایت از تولیدکنندگان داخلی در برابر رقبای خارجی روی آورده است. او بر سر مذاکره مجدد درباره توافق‌های تجاری ناعادلانه از نظر او، از جمله نفتا میان آمریکا، کانادا و مکزیک یا خروج از پیمان تجاری اقیانوس آرام تأکید داشته است. جنگ تجاری مداوم ترامپ با چین و وضع تعرفه بر کالاهای وارداتی از اروپا، برزیل، آرژانتین و کانادا در رویکرد او اصل بود.

سیاست خارجی

تفسیر شعار «اول آمریکا» ی ترامپ در سیاست خارجی به زبان کاخ سفید یعنی تأکید دوباره بر یکجانبه‌گرایی و جایگاه سلطه‌گری آمریکا برای بازیگری در سایر کشورها که در عمل، به خروج آمریکا از برخی توافق‌نامه‌های بزرگ چندجانبه از جمله برجام و معاهده اقلیمی پاریس و لغو عضویت این کشور در سازمان جهانی بهداشت منجر شده است. او همچنین از اعضای ناتو خواسته بودجه بیشتری به این ائتلاف نظامی اختصاص دهند. ترامپ به‌تازگی بر وعده خود برای کاهش حضور نظامی در خارج از کشور به‌ویژه آلمان و افغانستان تأکید کرده است. به باور حامیان ترامپ، او در زمینه سیاست‌ خارجی موفقیت‌هایی هم بدست آورده که عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با امارات و بحرین از جمله آن‌هاست. هر چند رویکرد او در فشار به چین، کره شمالی و ایران موفقیتی نداشته است.

ساخت دیوار و مهار مهاجرت

مهار مهاجرت به آمریکا یکی از وعده‌های اساسی ترامپ بود و او قول داده به ساخت دیوار مرزی میان آمریکا و مکزیک ادامه دهد. ترامپ تاکنون موفق شده بودجه ساخت ۷۱۶ کیلومتر از این دیوار مرزی که کل آن هزار و۱۶۲ کیلومتر طول خواهد داشت را تأمین کند. او همچنین وعده داده لاتاری، کارت سبز آمریکا و مهاجرت زنجیره‌ای که بر اساس پیوندهای خانوادگی است را لغو و سیستم ورود بر اساس «شایستگی» را جایگزین آن کند. هر چند برنامه او برای اصلاح قانون مهاجرت، تابستان امسال با شکست روبه‌رو شد.

بهداشت و سلامت

ترامپ در کارزار خود برای انتخابات ۲۰۱۶ وعده داد لایحه مراقبت مقرون به صرفه از بیمار که توسط اوباما، ‌ رئیس جمهور پیشین آمریکا به تصویب رسیده بود را لغو کند. دولت آمریکا هر چند موفق به لغو کامل این قانون نشد، اما توانست بخش‌هایی از آن را فسخ کند. او همچنین قول داد قیمت دارو را در آمریکا پایین بیاورد.

عدالت قضایی

ترامپ درباره قانون «قدم اول» خود به عنوان اقدامی کلیدی در جهت اصلاح عدالت کیفری کشور تبلیغات زیادی انجام داده است. این قانون به قضات در زمینه تعیین مجازات و تقویت برنامه‌های بازپروری برای زندانیان آزادی عمل بیشتری می‌داد. او در جریان اعتراض‌ها علیه نابرابری نژادی در آمریکا حمایت خود از پلیس را افزایش داد.

*

وقتی جو باید رسماً نامزدی خود در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا را اعلام کرد، گفت پای دو چیز خواهد ایستاد: کارگرانی که آمریکا را ساختند و ارزش‌هایی که می‌تواند گروه‌های مختلف را به هم نزدیک کند. اما در حالی‌ که آمریکا با چالش‌هایی نظیر کرونا و نابرابری نژادی دست و پنجه نرم می‌کند، بایدن در کارزارهای انتخاباتی خود از ایجاد فرصت‌های اقتصادی برای کارگران حرف می‌زند و وعده داده مقررات‌ زیست‌محیطی و حقوق مربوط به بهداشت و درمان را دوباره برقرار کند و روابط بین‌المللی را از سر بگیرد.

ویروس کرونا

راهبرد جو بایدن برای مهار ویروس کرونا انجام آزمایش رایگان در سطح ملی و استخدام ۱۰۰ هزار نفر برای راه‌اندازی برنامه ردگیری تماس‌های مبتلایان است. او می‌گوید قصد دارد در هر ایالت دست کم ۱۰ مرکز آزمایش ایجاد کند و از آژانس‌های فدرال بخواهد منابع اعزام کنند که منتقدان، آن را غیرقابل اجرا می‌دانند.

اقتصاد

بایدن قول داده به منظور مقابله با تأثیر آنی بحران ویروس کرونا، هر قدر لازم است برای دادن وام بیشتر به کسب‌وکارهای کوچک و افزایش پرداخت‌های مستقیم به خانواده‌ها هزینه کند. افزایش ۲۰۰ دلاری پرداخت‌های ماهانه تأمین اجتماعی، لغو قانون کاهش مالیات‌ که در دوره ترامپ وضع شد و بخشش ۱۰ هزار دلار از وام‌ هر دانشجو، از جمله طرح‌های او است. جو بایدن با سیاست‌های اقتصادی گسترده‌تر خود که طرح «دوباره بهتر بسازیم» نام گرفته، سعی در جلب رضایت دو دسته از رأی‌دهندگان جوانان و کارگران یقه آبی را دارد که به طور سنتی از حزب دموکرات حمایت می‌کنند.

نابرابری نژادی

به دنبال اعتراض‌های ضد نژادپرستی که آمریکا امسال با آن روبه‌رو بود، بایدن پذیرفت در آمریکا نژادپرستی وجود دارد و اعلام کرد برای مقابله با آن به برنامه‌های گسترده اجتماعی و سیاسی در حمایت از اقلیت‌ها نیاز است. با این حال، او با کاهش بودجه پلیس موافق نیست و می‌گوید به جای آن، منابع باید صرف حفظ استانداردها شود. او معتقد است بخشی از بودجه پلیس باید به سمت خدمات اجتماعی از جمله سلامت روان هدایت شود.

سیاست خارجی

نامزد دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ گفته به عنوان رئیس‌جمهور، پیش از هر چیز روی مسائل ملی کشور تمرکز خواهد داشت. البته او داعیه‌دار چندجانبه‌گرایی و تعامل با جهان است که دقیقًا در نقطه مقابل رویکرد ترامپ قرار دارد. بایدن قول داده رابطه آمریکا با همپیمانانش به‌ویژه ناتو را ترمیم کند. معاون اوباما همچنین گفته چین باید برای اقدامات نادرست زیست‌ محیطی و تجاری خود پاسخگو باشد. اما به جای تعرفه‌های یکطرفه، پیشنهاد تشکیل یک ائتلاف جهانی با سایر کشورها را مطرح کرده که چین نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد. او البته در مورد این موضوع به روشنی حرف نزده است.

سلامت و بهداشت

جو بایدن می‌گوید طرح بیمه سلامت عمومی که وقتی معاون باراک اوباما بود به تصویب رسید را گسترش خواهد داد و طرحی را به اجرا درخواهد آورد که ۹۷ درصد از آمریکایی‌ها زیرپوشش بیمه قرار بگیرند. کمیته بودجه مسئولانه فدرال که یک مؤسسه‌ غیرحزبی است، تخمین زده که طرح بایدن ۲ تریلیون و ۲۵۰ میلیارد دلار طی بیش از ۱۰ سال هزینه دربرخواهد داشت.

مهاجرت

بایدن در سخنان انتخاباتی خود قول داده در ۱۰۰ روز اول حضور خود در کاخ سفید، سیاست‌های ترامپ که موجب جدایی والدین از فرزندان خود در مرز مکزیک و آمریکا شده را تغییر دهد. او همچنین گفته محدودیت تعداد تقاضاهای پناهندگی و ممنوعیت سفر اتباع چندین کشور عمدتاً مسلمان به آمریکا که توسط ترامپ وضع شد را هم لغو خواهد کرد.

آموزش

بایدن با چرخشی قابل توجه به سوی جناح چپ، بر چندین مورد از سیاست‌های بزرگ آموزشی که در درون حزب محبوبیت یافته مهر تأیید زده است. بخشش بدهی وام دانشجویی، افزایش دانشگاه‌های مجانی و دسترسی به پیش‌دبستانی جهانی از جمله این سیاست‌ها هستند و بودجه‌شان از طریق لغو قانون کاهش مالیات‌ها که در دوره ترامپ به تصویب رسید، تأمین خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.