معاون عمرانی فرمانداری شهرستان مشهد گفت: ۱۴۰روستای این شهرستان از لحاظ آبرسانی از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند.

وضعیت نامطلوب آبرسانی در ۱۴۰روستای مشهد/رشد واحدهای تولیدی غیرمجاز در حاشیه شهر

مهدی برامکی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: با ادغام آب و فاضلاب شهری و روستایی مشکلات مربوط به آب در شهرستان مشهد کاهش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: شهرستان مشهد دارای ۳۵۳روستا دارای شناسه و سکنه است که در موضوع آب آشامیدنی،  از این تعداد، آبفا  ۲۲۲روستا  را تحویل گرفته است و ۱۳۱روستا به صورت خودگردان از طریق شورای اجتماعی محله تامین آب شرب را انجام می دهند که این نوع از مدیریت آب در استان منحصر به فرد است. طبق برنامه ریزی انجام شده   در سه سال آینده ، مدیریت آبرسانی آنها به آبفا واگذار خواهد شد.

معاون عمرانی فرمانداری شهرستان مشهد ادامه داد: یکی از مشکلات دیگر آب روستاهای این شهرستان کمبود اعتبارات و دیون انباشته پیمانکاران است که از محل اعتبارات استانی نیز قابل پرداخت نمی باشند. همچنین استفاده از اب شرب برای سایر مصارف از جمله دام؛ گسترش باغ ویلاهای غیر مجاز ، واحدهای تولیدی کارگاهی غیر مجاز بویژه در حاشیه شهر مشهد، فرسودگی شبکه  و برداشت های غیرمجاز یا به عبارتی سرقت آب از شبکه است.

وی بابیان اینکه کمبود اعتبارات اجازه بازسازی تمام لوله های شبکه را نمی دهد ، افزود: همچنین تک منبع بودن آب برخی روستاها موجب افزایش هزینه های ابرسانی شده است در حالی که اگر یک مجتمع برای ابرسانی به چند روستا احداث شود علاوه بر رفع مواردی نظیر کم فشار بودن آب، کاهش پراکندگی تاسیسات و کمتر شدن سرقت های تجهیزات، هزینه ها را نیز کاهش خواهد داد.

برامکی ادامه داد: ۱۴۰روستای شهرستان از لحاظ وضعیت آبرسانی از وضعیت مطلوبی  برخوردار نمی باشند که حدود ۷۳مورد آن وضعیت حادتری دارند. آبفا برای سال جاری برای رفع مشکلات این روستاها ۳۳میلیارد تومان اعتبار درخواست کرد که تنها ۵۰درصد آن در قالب اعتبارات استانی پروژه های آبفا در کمیته برنامه ریزی شهرستان به تصویب رسید و پیش بینی می شود حدود ۴۰درصد آن تخصیص پیدا کند.

وی افزود: حفر و جابجایی ۲۲حلقه چاه  ، اصلاح و انتقال شبکه توزیع به طول ۸۰کیلومتر ، احداث ایستگاههای پمپاژ ، احداث مخزن ۵۵۰۰مترمکعبی ، تعویض الکترو پمپ های چاه ها و آبرسانی سیار به ۳۵روستا که از جمله مواردی است که در سال جاری برای ابرسانی بهتر به روستاهای شهرستان انجام می شود.

وی ادامه داد: با تزریق قطره چکانی اعتبارات ، عملا رفع مشکلات آبرسانی به روستاها به طور کامل قابل حل نمی باشند .

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.