مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: رعایت مسائل پیشگیرانه و پروتکلهای بهداشتی و بهداشت فردی برای جلوگیری از شیوع و ابتلا به کرونا در زمان برداشت و پرکردن گل زعفران ضروری است.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برداشت زعفران ضروری است

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا حسین زاده با اشاره به آغاز زمان برداشت گل زعفران افزود: فعالیتهای مرتبط با برداشت، آماده سازی، خشک کردن و بسته بندی زعفران به واسطه نوع کار، نیازمند نیروی کار انسانی فراوان است و با عنایت به محدوده زمانی کوتاه و فشار کاری زیاد بخشی از این اقدامات در محیطهای بسته انجام می‌شود که رعایت پروتکلهای بهداشتی برای پیشگیری از شیوع ویروس همه گیر کرونا باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت رعایت مسائل بهداشت فردی و پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در زمان برداشت گل زعفران و لزوم اطلاع رسانی به کشاورزان، شیوه نامه بهداشتی توسط جهاد کشاورزی جهت ارایه به بهره برداران تنظیم شده است.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: کارگران برداشت گل زعفران باید قبل از ورود به مزرعه توسط مالکین نسبت به رعایت دستور العملهای بهداشتی توجیه شوند و بعد از شروع مجدد برداشت، دستها را به صورت کامل ضد عفونی کنند و در زمان برداشت رعایت فاصله اجتماعی حداقل یک و نیم متری با کارگر مجاور را رعایت نموده و افراد خانواده و سایر کارگران بعد از برداشت و قبل از ضد عفونی کردن دست‌ها از لمس ظروف جمع آوری گل زعفران خودداری کنند.

وی افزود: استفاده از ماسک و محلول ضد علونی کننده در محیطهای کار جمعی برداشت زعفران الزامی است و باید در دسترس کارگران قرار گیرد و هر گونه مبادلات مالی برای خرید و فروش محصولات تنها باید با استفاده از کارت الکترونیکی انجام شود و از هرگونه استفاده اسکناس در این زمینه خودداری شود.

حسین زاده ادامه داد: هنگام جداسازی کلاله یا پرکردن گل زعفران در خانه باید بخشی از پنجره های اتاقها یا سالن محل فعالیت باز نگهداشته شود و از تماس گل زعفران با فرشها، پوشاک، پتو و امثال آن جلوگیری شود و ظروف مورد استفاده برای جداسای کلاله بعد از اتمام کار با مایع ظرفشویی و آب تمیز کامل شستشو شود و از تماس کودکان با گلهای زعفران جلوگیری گردد.

وی همچنین از فعالان برداشت زعفران خواست برای جلوگیری از شیوع احتمالی ویروس همه گیر کرونا از رهاسازی گلبرگها و ضایعات این محصول در محیط زندگی خودداری کرده و آنها را در حاشیه روستاها و خیابانها رها نکنند و در روستا نسبت به دفن بهداشتی اقدام کنند و در شهرها در داخل کیسه زباله و به صورت بهداشتی جمع آوری و از محیط زندگی خارج کنند.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت:  با رعایت نکات بهداشتی در مرحله برداشت گل از آلودگی احتمالی آن به ویروس همه گیر کرونا یا انواع ویروسهای سرماخوردگی و آنفلوآنزای فصلی جلوگیری می شود و کشاورزان و کارگران مرتبط با اطمینان می توانند فعالیتهای اقتصادی و برداشت و فرآوری زعفران را انجام دهند.

وی افزود: با این موارد از انتقال آلودگی از طریق گلهای زعفران به افراد خانواده یا کارگرانی که در زمینه برداشت کلاله گل یا پرکردن زعفران فعالیت دارند، جلوگیری می شود.

حسین زاده سطح زیرکشت زعفران در گناباد طی سال زراعی جاری را سه هزار و ۵۰۰ هکتار ذکر کرد و ادامه داد: برداشت این محصول در شهرستان از دهم آبان ماه جاری آغاز و به مدت یک ماه ادامه دارد و پیش بینی می شود در این مدت ۱۲ تن زعفران از این اراضی برداشت شود.

۳۴ هزار بهره بردار بخش کشاورزی گناباد با ۲۰ هزار هکتار کشتزار آبی، ۱۷۰۰ هکتار دیمزار و ۵۰۰ هزار راس دام سالانه ۸۷ هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی تولید و روانه بازار مصرف می کنند.

مرکز شهرستان ۹۰ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.