حجت الاسلام یحیی جهانگیری گفت: امروز با توجه به مزیت نسبی شبکه های اجتماعی مخصوصا استقبال بیشتر و اثرگذاری مناسب توئیتر و اینستاگرام، حضور زنان مسلمان برای معرفی حقیقت اسلام و معارف اهل بیت (ع) بسیار لازم و جدی است.

جای زنان مسلمان در تبلیغ اسلام در شبکه های اجتماعی خالی است

قدس آنلاین – وحید اکرمی: در گذشته وقتی صحبت از رسانه می شد اذهان عمومی معطوف به چند رسانه خاص می شد. آگاهی بخشی یا خبرسازی و انحراف افکار عمومی تنها در همین رسانه ها می توانست شکل بگیرد. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فضای مجازی و پیدایش شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و توئیتر و... دیگر هرکسی می تواند با کمی همت و اراده و البته چاشنی ذوق و سلیقه بردیگر افراد تاثیرگذار باشد. در این میان شاید زنان جامعه نقش پررنگتری را بتوانند ایفا کنند.  چون جمعیت بسیار زیادی از این گروه دغدغه کار و تامین معیشت را ندارند و اوقات فراغت آنها بیشتر است. در این خصوص با حجت الاسلام یحیی جهانگیری گفتگو کردیم تابیشتر بتوانیم از نقش و تاثیرگذاری زنان متدین و متعهد در رسانه های امروزی آگاه شویم.

حضرت زینب بهترین الگوی زنان متدین برای فعالیت رسانه است

حجت الاسلام یحیی جهانگیری به خبرنگار قدس آنلاین گفت: یکی از ماناترین رسالت حضرت زینب(س)، نامیرا ساختن، حادثه کربلا بود. او با نقش آفرینی رسانه ای خود، هم دشمن را رسوا ساخت هم حقیقت کربلا را بیان نمود. علیرغم هجمه رسانه ای دشمن، او از هنر بی بدیل خطاب به مردم عمومی، خطاب ویژه به زنان، ابراز مظلومیت و ارائه شجاعت، بهره برد و معادلات رسانه ای را معکوس نمود. به همین دلیل زن شیعه، باید با نزدیک کردن خود به نقش آفرینی زینب، از او الگو بگیرد.

وی ادامه داد: نظر به تاثیر جدی شبکه های اجتماعی در دنیای امروز، چندی پیش باانجام پژوهشی تلاش کردم تا مشخص شود زن شیعه در مقایسه با رقبای خود، چقدر در بسط آموزه های ناب اسلامی، بویژه در فضاهای مجازی چون اینستاگرام و توئیتر کنشکر و اثرگذار بوده است.

وی تصریح کرد: دلیل اهمیت شبکه های اجتماعی، آن است که این رسانه ها مردم محور بوده و گویی می توانند در برابر ابررسانه های زور، همصدایی را ایجاد کنند. تا صدای مظلومیت را شجاعانه بیان نماید.

این پژوهشگر مذهبی با بیان این موضوع که درباره نقش حضرت زینب و ضرورت الگوگیری از او، اثار متعددی نگاشته شده است، اضافه کرد: اما تمرکز بر نقش رسانه ای و تاکید بر الگو گیری از حضرت ایشان برای نقش آفرینی در شبکه های اجتماعی معاصر، هیچ اثری ارائه نشده است.

رسالت رسانه ای زینب (س)

حجت الاسلام جهانگیری عنوان کرد: همچنانکه منابع نوشتند او رسالتش را از همان روز عاشورا شروع کرد. حتی فردای روز عاشورا هم یعنی در روز یازدهم محرّم سال ۶۱ هجری، زنان و خواهران امام حسین(علیه السلام) و بازماندگان شهیدان به همراه زینب(س)، آماده حرکت به سوی کوفه شدند. هنگام حرکت، کاروان اسیران را از قتلگاه عبور دادند. وقتی چشم اسیران به بدنهای غرقه به خون روی زمین افتاد، ناله های دردناک سر دادند. سخن ها و ناله های حضرت زینب(علیها السلام) دوست و دشمن را تحت تأثیر قرار داد و همگان را به گریه واداشت.

وی افزود: وقتی اسیران را به کوفه بردند. باز این زینب بود که فضای حاکم بر کوفه را تغییر داد. از از هجمه رسانه ای حاکم نهراسید و این بار، دل های مردم را خطاب قرار داد. مردمانی که جمع شده بودند تا شادمانی کنند و بر زینب و خاندانش، سنگ پرانی کنند، خود شرمگین شدند و حقیقت را یافتند. اینجا بود که جریان رسانه ای حالکان کوفه، شکست خرد. در بدو ورود به کوفه، زینب(س) برای حاضران خطبه‌ای خواند به طوری که همه شگفت‌زده شدند و تحت تاثیر آن قرار گرفتند

این کارشناس مسایل دینی اظهار کرد: آنچه کنش رسانه ای حضرت زینب س به ما می اموزد این است که از حجم و هجمه رسانه ای دشمن نباید هراسید. باید مردم را مخاطب خود دید. حتی همان مردمی که دشمن، ذهن و دل شان را بر شما شورانده باشد. همین فهم رسالت رسانه ای، سبب شد که مورخان نوشتند: در پایان خطبه،   آشوبِ شهر و قیام بر علیه حکومت احساس می‌شد

وی اذعان داشت: او حتی کنشگری رسانه ای خود را در درون کاخ ابن زیاد به خوبی انجام داد. طوری که برخی از کارکنان همان کاخ مانند عبدالله بن عفیف ازدی و زید بن ارقم، حقیت را یافتند و علیه رسانه رسمی تاختند.

وی تصریح کرد: در شام نیز خطابه‌های حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع)، از یک‌سو دشمنی شامیان نسبت به اهل البیت(ع) را به محبت بدل نمود و از سوی دیگر، خشم عمومی را متوجه یزید ساخت و یزید مشاهده کرد که کشتن امام حسین(ع) به جای آنکه موقعیت او را بهتر کند، ضربه‌های کوبنده‌ای بر پایه‌های حکومتش وارد آورد.

زنان مسلمان از توئیتر و اینستاگرام غفلت نکنند

حجت الاسلام جهانگیری ابراز داشت: حضرت زینب(س)   یک کنشگر جدی رسانه ای بود و محدودیت ها مانع او نشد. حجم وسیع و هجمه شدید رسانه ای دشمن، او را نهراساند. او برای تاثیرگذاری، مخاطب خود را مردم قرار داد و زوایای پنهانی را که دشمن سعی در اخفای آن داشت، افشا نمود. نگذاشت حقیقت، تحریف و تغییر یابد.

وی ادامه داد: امروز با توجه به مزیت نسبی شبکه های اجتماعی مخصوصا استقبال بیشتر و اثرگذاری مناسب توئیتر و اینستاگرام، به نظر می رسد حضور زنان مسلمان برای معرفی حقیقت اسلام و معارف اهل بیت (ع) بسیار جدی باشد. وانگهی طبق پایش ها، عموم زنان فعال مسلمان محجبه در این شبکه ها، ذغدغه های جدی دینی ندارند. از بین افراد فعال وپرطرفدار فقط یک نفر شیعه می باشد. و این جای خالی حضور زنان شیعی با دغدغه نشر معارف دینی را جدی می نمایاند.

وی خاطرنشان کرد: جایی که رسانه های معاند بر اسلام هراسی و شیعه فوبیا می تازند، باید از ظرفیت های - به تعبیر ظریفتر - این کشورهای مجازی بهره جدی برد. تا باشد الگوی رسانه ای مناسبی برای آن بانوی تاریخ ساز باشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.