آذربایجان شرقی- اصابت گلوله‌های جنگی و خمپاره‌های سرگردان ناشی از درگیری‌های قره‌باغ به روستاهای مرزی ایران گرچه در زمره اتفاقات نادر و استثنایی است اما حالا که تعداد برخورد این راکت‌های جنگی به بیش از ۵۰ عدد و خرابی برخی واحدهای مسکونی منجر شده به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم شهرستان خدا آفرین و روستانشینان حاشیه قره‌باغ تبدیل‌شده است.

گلوله‌های سرگردان به ۳۲ واحد مسکونی در مرز ایران خسارت زد

قدس آنلاین-گروه استان ها: باوجوداینکه امنیت مرزنشینان با حضور نیروهای مرزبانی در پشت مرزهای جغرافیایی و نظامی تأمین و مسئولان نیز بر آن مهر تائید می‌زنند اما به نظر می‌رسد گلوله‌های متخاصم مرز و حدی نشناخته و تاکنون افزون بر ۵۰ بار نقض حریم کرده و خواب را از چشمان مردمان مرزی گرفته‌اند.

خسارت‌های مالی وارده به برخی روستائیان که تاکنون با تخریب واحدهای مسکونی آن‌ها همراه بوده حال دادستان عمومی و انقلاب شهرستان خدا آفرین را بر آن  داشته تا مطالبات مردم زیان‌دیده در این جنگ را پیگیری کند.

خسارت ۳۲ واحد مسکونی

در همین حال فرماندار خدا آفرین بابیان اینکه در جریان درگیری‌های ماه گذشته تاکنون افزون بر ۵۰ راکت جنگی  به  اراضی و روستاهای این شهرستان اصابت کرده است اظهار کرد: متأسفانه تاکنون تعداد ۳۲ واحد مسکونی در جریان جنگ قره‌باغ در روستاهای خدا آفرین خسارت دیدند.

امیری راد  با اشاره به خسارت راکت‌ها و خمپاره‌های سرگردان ناشی از جنگ قره‌باغ به برخی از روستاها و مزارع کشاورزی شهرستان خدا آفرین گفت: به بار آمدن خسارت از ناحیه اصابت راکت‌ها و خمپاره‌های سرگردان در پی مناقشات جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه‌  قره‌باغ اتفاقی نادر و استثنایی است.

وی افزود: جبران خسارت‌های وارده به واحدهای مسکونی مرزنشینان خدا آفرینی را از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پیگیر هستیم و از  دادستان خدا آفرین خواسته‌ایم تا به‌عنوان مدعی‌العموم و از طریق مقامات بالادستی موضوع جبران خسارت را از کشورهای طرفین پیگیری شود.

تخریب کامل دو واحد مسکونی

فرماندار خدا آفرین بابیان اینکه جبران خسارت‌های جنگ قره‌باغ در خدا آفرین را از طریق شورای تأمین آذربایجان شرقی و کشور پیگیری می‌کنیم، گفت: از سه جهت پیگیری جبران خسارت‌ها هستیم؛ البته اولویت اولمان حل مشکلات ۲ خانواده‌ای است که واحد مسکونی آن‌ها براثر اصابت راکت‌های جنگی از آن‌سوی مرز به‌طور کامل تخریب‌شده است.

امیری راد  گفت: در گزارش‌های اولیه ما تخریب ۲ واحد مسکونی تخریب‌شده‌اند و مابقی خسارت‌های جزئی داشته‌اند و هنوز در گزارش اولیه ارزش ریالی خسارت‌ها را برآورد نکرده‌ایم و نیاز است که با اکیپ کارشناسی میزان خسارت جنگ قره‌باغ در روستاهای خدا آفرین مشخص شود.

وی گفت:  تاکنون ۳۲ واحد مسکونی براثر اصابت راکت‌های سرگردان از جنگ قره‌باغ در خدا آفرین خسارت‌دیده‌اند و به بخشی از اراضی کشاورزی و خودروی مرزنشینان نیز خسارت‌هایی واردشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.