کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی در راستای دسترس‌پذیری منابع دیجیتال برای پژوهشگران سرتاسر کشور، از ابتدای شیوع ویروس کرونا، ۱۲ ایستگاه جدید مطالعه دیجیتال را در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی کشور راه‌اندازی کرده است.

راه‌اندازی ۱۲ ایستگاه مطالعه دیجیتال از آغاز شیوع ویروس کرونا

به گزارش قدس آنلاین،   مهدی کریمی، مسئول امور سازمان‌دهی و توسعه منابع دیجیتال سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، با اعلام این خبر، تعداد ایستگاه‌های مطالعه دیجیتال ایجادشده در کشور را با احتساب ایستگاه‌های مطالعاتی ایجادشده، ۴۲ پایگاه بیان کرد.
وی راه‌اندازی پایگاه‌های ایجادشده را در راستای دسترسی راحت‌تر پژوهشگران به منابع دیجیتال دانست و گفت: سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بنا دارد با ایجاد ایستگاه‌های مطالعه دیجیتال در مناطق محروم، زمینه مطالعه را برای علاقه‌مندان به حداکثر برساند.
کریمی، به برخی مراکز و کتابخانه‌های دارای ایستگاه مطالعاتی دیجیتال اشاره کرد و کتابخانه‌های آستان مبارک حضرت حسین‌بن‌موسی‌الکاظم(ع) در طبس، کتابخانه امام رضا(ع) در محمدآباد و گناباد، کتابخانه آیت‌الله شهید مدرس(ره) در کاشمر و کتابخانه حضرت امیرالمؤمنین(ع) مشهد، مؤسسه بیت‌المهدی(عج)، کتابخانه مرکز آموزشی فرزانگان و مرکز نیکوکاری توان‌یابان را از جمله آن مراکز بیان کرد.
کریمی افزود: با راه‌اندازی ایستگاه مطالعه دیجیتال در این کتابخانه‌ها، امکان بهره‌مندی از افزون بر صد هزار کتاب و مقاله به صورت محلی در هر ایستگاه از طریق بیش از ۲۵۰ سامانه نرم‌افزاری همچون جامع‌التفاسیر، جامع‌الاحادیث، مکتبه‌الشامله، کتابخانه اهل‌البیت(ع) و ... فراهم شده است.
وی تصریح کرد: با راه‌اندازی ایستگاه‌های مطالعاتی دسترسی به بیش از ۱۰ پایگاه علمی و پژوهشی ملی همچون نورمگز، نورلایب، سیویلیکا، ایران‌نمایه و... و ۲ هزار پایگاه علمی و پژوهشی بین‌المللی همچون ساینس‌دایرکت، اشپرینگر، امرالد و ... با امکان بازیابی بیش از صد میلیون منبع دیجیتال فراهم شده است.
کریمی دسترسی به برخی پایگاه‌های محدود کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی همچون پایگاه‌ کتاب‌های چاپی، کتاب‌های الکترونیکی، مقالات الکترونیکی، پایان‌نامه‌ها و ... به‌ صورت تمام‌متن را از دیگر امکاناتی معرفی کرد که در این ایستگاه‌های مطالعاتی به مخاطبان ارائه می‌شود.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.