معاون وزیر آموزش‌ و ‌پرورش، از بهره‌برداری از طرح جامع مشارکت خانواده‌محور تا ۱۵ روز آینده در سراسر کشور خبر داد و گفت: در این طرح هفت برنامه و محور اجرا می‌شود که بهره‌برداری از سامانه «ندای همراه» برای اولین بار در کشور از دستاوردهای آن است.

بهره‌برداری از بسته تحولی و طرح جامع مشارکت خانواده محور در سراسر کشور تا ۱۵ روز آینده

به گزارش قدس آنلاین،  سید جواد حسینی ظهر امروز در مراسم افتتاح همزمان ۹ مرکز راهنمایی و مشاوره خانواده و خدمات توانبخشی در مشهد و سه شهرستان استان که در نیم روز گذشته در مرکز سوم شعبان شماره سه مشهد برگزار شد، بیان کرد: در حوزه آموزش‌وپرورش از این دسته جلسات بسیار برگزار می‌شود و ما قصد داریم از دل این جلسات و نشست‌ها سیاست ها و برنامه‌هایی برای کیفیت بخشی هر بیشتر به روند تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش دست یابیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اظهار کرد: نظام تعلیم و تربیت در حوزه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه از سه ویژگی برخوردار است، اولین مشخصه این نظام از این قرار بوده که تمام ماموریت‌های آموزش و پرورش در این معاونت وجود دارد و همچنین علاوه بر آن بخش اعظم ماموریت‌های سازمان بهزیستی به خصوص در حوزه توانبخشی و مشاوره نیز در آن اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین این سازمان در سه بخش سنجش دانش‌آموزان بدو ورود به دبستان، طرح تلفیقی فراگیر دانش‌آموزان با هوشبهر عادی و مراکز ویژه اختلال یادگیری به آموزش و پرورش عادی کمک و یاری می‌کند.

حسینی تصریح کرد: امسال قصد داریم چهار مرکز جامع آموزشی و خدمات مشاوره‌ای در شهرهای سبزوار، نیشابور، گناباد و مشهد راه‌اندازی کنیم.

رئیس سازمان استثنایی کشور با اشاره به راه‌اندازی ۲۴ مرکز مشاوره و خدمات توانبخشی در سراسر کشور در دو سال گذشته، بیان کرد: در زیست بوم کرونا نقش خانواده در نظام تعلیم و تربیت نقشی راهبردی است و مشارکت اولیا در آموزش و پرورش لازم و ضروری بوده، کشورهایی که در نظام آموزش‌وپرورش خود نقشی برای خانواده قائل نشده‌اند، استانداردی نیز در آموزش و پرورش آنها اتفاق نیفتاده است، از همین رو سیاست های کلی ابلاغی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کشور به نقش خانواده تاکید اساسی دارد.

 وی افزود: امروز کرونا در کنار آسیب‌های جدی که به سلامت و اقتصاد کشور وارد کرده است سبب ایجاد نوعی نگرانی فراگیر نیز شده است.

حسینی با بیان اینکه شیوع کرونا در کنار تمام معایب خود بسترساز فرصت‌هایی برای جامعه شد، ادامه داد: از جمله این فرصت‌ها می‌توان به استفاده از فناوری نوین و نقش بی‌بدیل مدرسه در آموزش و پرورش و همچنین نقش بنیادین خانواده در حوزه آموزش اشاره کرد.  

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور با اشاره به تدوین و بهره‌برداری از طرح جامع و بسته تحولی مشارکت خانواده محور تا ۱۵ روز آینده خبر داد و در این خصوص گفت: از تمام متخصصانی که برای تدوین این بسته دعوت به عمل آوردیم، تقاضا و خواسته ما از آنها تدوین یک برنامه مدون و جامع در این زمینه بود.

وی در این خصوص ادامه داد: اولین گام در این برنامه ایجاد پارلمان اولیا است تا از این طریق هر سیاستی با مشارکت اولیا مدرسه اجرا و برنامه‌ریزی شود تا در این راستا حضور همه جانبه اولیا را در امور مدرسه داشته باشیم.

حسینی اضافه کرد: هدف دوم در این برنامه کلید زدن طرح مدرسه یاری اولیا است و در راستای برنامه سوم طرح اولیا همیار معلم را برنامه‌ریزی و ایجاد کردیم.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور ادامه داد: برنامه چهارم این طرح ایجاد شبکه آموزش خانواده در بستر فناوری نوین است که در راستای آن سامانه «ندای همراه» برای نخستین بار در کشور از پنج روز آینده آغاز به کار می‌کند.

وی افزود: در کشور ۸۵۰ مددکار فعالیت دارند و تصمیم داریم از طریق سامانه «صدای همراه» از این نیروها برای ارائه خدمات به  خانواده‌ها بهره ببریم.

حسینی در خصوص سایر طرح‌ها و اهداف برنامه‌های این بسته تحولی مشارکت خانواده محور پرداخت و بیان کرد: برنامه پنجم این بسته تحولی با توجه به اینکه مدرسه باید پایگاه توسعه محلی شود به تسهیل مشارکت اجتماعی در توسعه محلی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه اشاره دارد تا مدارس را از طریق اجرای این طرح به کانون تحول محله تبدیل کنیم  و برنامه ششم این بسته تحولی به گسترش کمی و کیفی طرح آموزش‌های خانواده و طرح و برنامه هفتم به گسترش کمی و کیفی مراکز مشاوره اشاره دارد.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور با بیان اینکه ما در کشور بیش از ۱۶۰ مرکز مشاوره و راهنمایی کمبود داریم، یادآوری کرد: هم اکنون ۴۴ مرکز مشغول فعالیت هستند و تصمیم داریم برای رفع این کمبود از ۱۲ هزار نیرویی که در آموزش‌وپرورش به کار می‌گیریم، بخشی از آنها از بین نیروهای مشاوره باشند تا نرم استاندارد به ازای هر ۲۵ نفر دانش‌آموز یک مشاور محقق شود.  

وی  تصریح کرد: چهار استان همدان، مرکزی، ایلام و سیستان و بلوچستان از این سازمان برای مرکز خدمات جامع مشاوره مجوز گرفتند و پنج استان کشور اصلا اقدامی برای کسب مجوز در این خصوص انجام نداده‌اند و خوشبختانه خراسان رضوی در بخش ارائه انواع خدمات در حوزه آموزش و پرورش استثنایی با اقداماتی که از سال‌های گذشته در این باره انجام شده پیش رو است.

اجرای  پروژه «شاد تی وی» با رویکرد آموزش و پرورش استثنایی

در حاشیه این مراسم رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور بیان کرد: در پلتفرم شاد پایگاه جامع آموزش محتوا را تعریف کردیم که در آن بیش از ۴ هزار عنوان درس با بهره جستن از محضر بهترین اساتید هر درس بارگذاری می‌شود که تا هم‌اکنون بیش از ۴۰۰ محتوا کار بار گذاری آن انجام شده و بیش از ۸۰۰ فیلم آموزشی نیز در آن آماده پخش برای دانش‌آموزان خواهد شد.

حسینی در ادامه سخنانش از پروژه "شاد تی وی" با رویکرد آموزش و پرورش استثنایی خبر داد و گفت: شاد تی وی یک تلویزیون اینترنتی است که بسیاری از محتواهای آموزشی در آنجا بارگذاری و در دسترس دانش‌آموزان با نیازهای ویژه  است.

وی از واریز بیش از ۲۵۰‌میلیارد ریال اعتبار برای سرانه بهداشتی مدارس سراسر کشور خبر داد و افزود: این سرانه طی سه مرحله به حساب مدارس سراسر کشور واریز می‌شود که دو مرحله آن واریز شده و به زودی سومین مرحله نیز جهت خریداری اقلام بهداشتی مورد نیاز مدارس پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور تاکید کرد: با توجه به شیوع کرونا در سطح شهرستان‌های استان هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص تعطیلی مدارس آموزش‌وپرورش استثنایی خراسان رضوی صرفا بر عهده ستاد ملی مقابله و پیشگیری از کرونا کشور است.

 اهمیت ارائه خدمات توانبخشی و مشاوره در آموزش‌وپرورش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی نیز در این مراسم بیان کرد: امروز آیین افتتاحیه همزمان ۹ مرکز راهنمایی و مشاوره خانواده و توانبخشی دانش آموزان با نیازهای ویژه در شهر مشهد و سه شهرستان استان برگزار می‌شود.

مهدی قاسمی‌پور اظهار کرد: خدمات توانبخشی نقشی مهم در تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه دارد، بر همین اساس یکی از اهداف این آموزش و پرورش ارتقا و گسترش مراکز فعالیت‌های توانبخشی است.

وی ادامه داد: حوزه توانبخشی این آموزشگاه بیش از ۱۵ سال مشغول فعالیت است و امروز نیز گروه خدمات مشاوره را به آن اضافه کردیم.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی با بیان اینکه اعتقاد دارم در آموزش و پرورش استثنایی کشور صبورترین و نجیب ترین مردمان در این حوزه فعالیت حضور دارند، عنوان کرد: متاسفانه جامعه ما با سبک زندگی جدید، آسیب‌های جدی روحی و روانی به همراه داشته، با توجه به اینکه بیشترین تعداد دانش‌آموز با نیاز ویژه در خراسان رضوی مشغول به تحصیل هستند، از همین رو برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی بیشتر در بین دانش‌آموزان و خانواده‌ها ۹۲ نفر مشاور و رابط مشاور در سطح آموزش‌وپرورش استثنایی استان مشغول فعالیت هستند.

قاسمی‌پور تصریح کرد: تمام پرسنل مشاوره در این مراکز نهایت تلاش خود را برای رفع آسیب‌های روانشناختی و اجتماعی دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها به کار می‌گیرند.

وی ادامه داد: در راستای اصل فراگیر سازی آموزش و پرورش اعلام آمادگی می‌کنیم به جای اینکه مراکز خاص و ویژه مشاوره برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را افتتاح کنیم بسیار مطلوب و مناسب است تمام مراکز مشاوره با رویکرد تخصصی مناسب‌سازی شود تا هیچ دانش آموزی به علت محروم بودن از نیازهای توانبخشی و روانشناسی از آموزش محروم نماند.

 رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی بیان کرد: امروز شاهد افتتاح ۶ مرکز خدمات راهنمایی و مشاوره خانواده دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مشهد و سه مرکز در شهرستان‌های سبزوار، گناباد و نیشابور هستیم.

قاسمی‌پور افزود: در سال تحصیلی جدید  در این مرکز آموزشی حدود ۷۷ دانش آموز مشغول به تحصیل هستند، با مدد الهی حدود ۹۰ درصد دانش آموزان این مرکز بعد از سپری شدن دوران تحصیلات ابتدایی در مدارس عادی آموزش‌وپرورش مشغول به تحصیل می‌شوند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی بیان کرد: در راستای  مداخله بهنگام و خدمات تخصصی هم‌اکنون ۹ هزار دانش آموز فراگیر  داریم، با توجه به شیوع ویروس کرونا آموزش‌های والد محور و ارتباط بیشتر بین معلم و والد و دانش‌آموز بیش از پیش احساس می‌شود، است.

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.