پرچم سبزرنگ از دور برای زائران دست تکان می‌دهد و آن‌ها را با مهربانی به سوی خود می‌خواند، زائرانی خسته که از شهر و دیار خود پای پیاده منزل‌به‌منزل راه پیموده‌اند و هنوز تا رسیدن به خانه دوست فرسنگ‌ها فاصله دارند.

خدمتی ماندگار؛ ۱۰۰۰ کیلومتر دورتر از حرم امام مهربانی‌ها

به گزارش قدس آنلاین، اینجا قرار است مکانی باشد برای فرونشاندن غبار خستگی از تن زائران مرقد هشتمین امام و مهیا شدن آن‌ها برای ادامه مسیر. اینجا مجتمع بین‌راهی آستان قدس رضوی در مرز میرجاوه است، جایی در نزدیکی مرز ایران و پاکستان.

ضرورت تأسیس مجتمع بین‌راهی در مرز میرجاوه

بیست‌ونهم فروردین سال ۹۶ بود که کلنگ احداث زائرسرای آستان قدس رضوی در شهرستان میرجاوه استان سیستان‌وبلوچستان در زمینی با مساحت شش هکتار به زمین خورد. شهرستان میرجاوه در هفتادوپنج‌کیلومتری جنوب شرقی زاهدان و در نزدیکی مرز ایران و پاکستان واقع شده است. سالانه هزاران نفر از عاشقان و دلدادگان مکتب اهل‌بیت(ع) از کشور پاکستان از طریق این مرز برای زیارت مرقد مطهر علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) و رفتن به کربلای معلی و شرکت در پیاده‌روی اربعین حسینی از این مرز عبور می‌کنند. به همین دلیل، ضرورت احداث زائرسرایی برای پذیرایی از این زائران و هم‌چنین استراحت آنان احساس می‌شد. همین امر موجب شد آستان قدس رضوی به تأسیس زائرسرایی برای پذیرایی از این دسته از زائران اقدام کند. اکنون بیش از سه سال از آغاز پروژه ساخت زائرسرای میرجاوه می‌گذرد.

امکانات رفاهی زائرسرای میرجاوه

دکتر محمود عیدی، مدیرعامل مؤسسه عمران و توسعه رضوی، درباره ساخت این مجتمع بین‌راهی می‌گوید: این پروژه به لحاظ مکانی و کاربری در موقعیت ویژه‌ای قرار گرفته است. مجتمع بین‌راهی میرجاوه از نظر مکانی در نقطه صفر مرزی و با فاصله بسیار کمی از مرز کشور پاکستان و در نزدیکی گمرک قرار گرفته است.

زائران پاکستانی بیشتر از شهر تفتان که در نزدیکی مرز قرار دارد می‌آیند و اگر ماشین‌ها به هر دلیلی در داخل گمرک معطل ماندند، زائران می‌توانند پیاده به این زائرسرا بیایند و از خدمات آن بهره‌مند شوند.

دکتر عیدی در ادامه می‌گوید: در ساخت این مجموعه اقامتی ساختارهایی لحاظ شده از جمله اینکه این زائرسرا تنها جایی است که می‌تواند در منطقه به مردم بومی خدمات ارائه کند. این مکان دارای امکاناتی رفاهی همچون نمازخانه، سالن غذاخوری، محل استراحت زائران و هم‌چنین سرویس‌های بهداشتی و حمام است. برای کسانی که در این مجتمع اقامتی به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند، یک مکان استراحت، سرویس بهداشتی و حمام جداگانه در نظر گرفته شده است.

پروژه‌ای برای تکریم زائران حضرت رضا(ع)

سید خلیل منبتی، مدیرکل بنیاد مسکن سیستان‌وبلوچستان و مشاور تولیت آستان قدس رضوی در امور حرم مطهر رضوی و خدمات زائرین، درباره روند پیشرفت این پروژه می‌گوید: تولیت معزز آستان قدس رضوی در بازدیدی که سال گذشته از روند ساخت این مجتمع بین‌راهی داشتند، دستور دادند انجام این پروژه با سرعت هرچه بیشتر انجام شود. این پروژه یکی از اقدامات اساسی و مهم آستان قدس رضوی در حوزه تکریم زائران حضرت رضا(ع) است که با همراهی مناسب سایر دستگاه‌های اجرایی در حال اجراست.

کمک به ستاد اربعین استان

مصطفی میرحسینی، دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان‌وبلوچستان، نیز ساخت این زائرسرا را گامی مؤثر برای کمک به ستاد اربعین استان می‌داند و ابراز می‌کند: ساخت این زائرسرا از اقدامات آستان قدس رضوی است که علاوه بر ایجاد اشتغال برای افراد بومی این منطقه، امید می‌رود از امکانات این مجتمع بین‌راهی که نه به قصد سرمایه‌گذاری اقتصادی بلکه برای آسایش و رفاه زائران حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) و زائران کربلای معلی ساخته شده است به نحو احسن استفاده شود.

پناه خستگی زائران

محمد امیریان، فرماندار شهرستان میرجاوه، هم درباره ساخت مجتمع بین‌راهی این شهرستان که قرار است پناه خستگی زائران پاکستانی امام رضا(ع) باشد، می‌گوید: با توجه به خیل زائرانی که هرسال از این مرز راهی زیارت امام رضا(ع) و از آنجا راهی عتبات عالیات می‌شوند، ضرورت ساخت چنین مجتمعی واقعا احساس می‌شد.

وی می‌گوید: اقدامات بسیار خوبی در ساخت این مجتمع از سوی آستان مقدس رضوی صورت گرفته است و این مجموعه و این سازه در این منطقه به‌راستی که اقدامی بی‌نظیر و درخور ستایش است زیرا این مجموعه اولین مجموعه اقامتی در مناطق مرزی است که با بهترین تجهیزات و زیباترین شکل ممکن ساخته شده است. این مجموعه از نظر امکانات و زیبایی در سطح کشور کاری منحصربه‌فرد و کم‌نظیر است.

هدیه‌ای از سوی آستان قدس رضوی

مالک رحمتی، رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی، نیز ساخت این مجتمع بین‌راهی را هدیه‌ای از سوی آستان قدس رضوی برای استان سیستان‌وبلوچستان می‌داند و اظهار امیدواری می‌کند مسئولان اجرایی این استان در فاز تکمیلی پروژه به تعهدات و وعده‌هایی که داده‌اند عمل کنند.

هرچند تکمیل این پروژه که قرار بود اربعین امسال میزبان زائران دل‌سوخته حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) باشد به دلیل شیوع ویروس کرونا به انجام نرسید، امید می‌رود این مجتمع بین‌راهی در سال‌های آینده محلی برای ارائه خدمت به این دسته از زائران باشد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.