امیرهوشنگ بیرشک، دبیر انجمن صنفی صنایع روغن با بیان اینکه متاسفانه انتشار برخی اخبار سیستم عرضه و تقاضای روغن را به هم می‌زند و نگرانی مردم موجبات خرید بیش از حد نیاز و کمبود را فراهم می آورد، گفت: از روز دوشنبه با توزیع مجدد روغن نباتی از سوی شرکت بازرگانی دولتی دیگر شاهد همین کمبود مقطعی هم نخواهیم بود.

توزیع مجدد روغن نباتی از روز دوشنبه/ قیمت‌ها افزایش نخواهد یافت/هیچ مشکلی در تأمین روغن مورد نیاز خانوارها وجود ندارد

قدس آنلاین؛ در ماه‌های اخیر  روغن خوراکی، که یکی از کالاهای اساسی سبد خانوارهای ایرانی به شمار می‌رود، با کمبود و گرانی مواجه شده است. البته این کمبودها تا دو هفته گذشته، بیشتر در بازار عمده‌فروشان به چشم می‌خورد، اما حالا نشانه‌هایی از آن در بازار خرده‌فروشان نیز دیده می‌شود. مثلاً برخی از فروشگاه‌های بزرگ، بیشتر از سه بطری روغن یک لیتری به مشتریان خود نمی‌فروشند و روغن ۵/۲ لیتری و ۴ لیتری هم در بازار به‌سختی پیدا می‌شود. کمبود روغن اما طی روزهای اخیر بسیار ملموس‌تر از قبل شده است و مراجعات مردمی به فروشگاه‌های زنجیره‌ای حاکی از کمبود این کالای اساسی است.

دلیل کمبود روغن در کشور چه بود؟

«امیرهوشنگ بیرشک»، دبیر انجمن صنفی صنایع روغن در گفت و گو با قدس آنلاین در واکنش به توقف تولید روغن از سوی شرکت صنعتی بهشهر و کمبودی که در زمینه روغن در کشور به وجود آمده است، گفت:کمبودی که در زمینه روغن در بازار وجود دارد تحت تأثیر شرایط تحریمی کشور ایجاد شده است؛ درواقع این مشکل به دلیل عدم تأمین ارز توسط بانک مرکزی جهت واردات روغن خام و عدم عرضه روغن خام به میزان مورد نیاز توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران بوجود آمده است. وزارت صمت واردکنندگان را به بانک مرکزی معرفی کرده اما مشکل، تخصیص ارز قابل انتقال است. در واقع مهم این است که ارز تخصیص داده شده قابلیت انتقال داشته باشد در غیر این صورت فایده‌ای ندارد.

وی تصریح کرد: کشور دچار تحریم است و همه این موضوع را می‌دانیم؛ فروشندگان خارجی و بانک‌های خارجی که به واسطه همین تحریم‌ها با بانک‌های ما کار نمی‌کنند. همین تحریم‌های ثانویه که طی چند هفته اخیر بانک های کشور را هدف قرار داد موجب شد ۲ بانک از ۳ بانک عمانی طرف قرارداد با ما دیگر حاضر به کار و فعالیت با ما نباشند؛ این مسائل نقل و انتقال پول را با مشکل مواجه می‌کند؛ صنعت روغن کشور نیز همان طور که می دانید به واردات وابسته است و ما باید روغن خام یا دانه های روغنی را از خارج از کشور وارد کنیم.

بیرشک ادامه داد: طبق آماری که گمرک کشور اعلام کرده است طی ۶ ماهه ابتدایی سال جاری ما با کاهش ۵۰ درصد واردات روغن نسبت به سال ۹۸ مواجه بوده ایم.البته این مشکلات انشاالله با صحبت‌هایی که با وزارت صمت و بانک مرکزی برطرف خواهد شد و راهکارهایی برای رفع این مشکلات نیز وجود دارد.

۶۰ هزار تن روغن خام در گمرک دپو شده است

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن  با اشاره به اینکه ذخایر استراتژیک کشور کفاف نیازهای سال جاری را خواهد داد و هم اکنون ۶۰ هزار تن روغن خام در گمرک دپو شده است، افزود: حدود دو ماه است که این روغن‌ها در گمرکات مانده اند و مشکل همان بحث تخصیص ارز قابل انتقال است و مرتب در حال رایزنی و پیگیری هستیم که این مشکل رفع شود؛ در حال حاضر شرکت بازرگانی دولتی قرار شد از روز دوشنبه ۵۰ هزار تن روغن در اختیار کارخانجات بگذارد تا روغن مورد نیاز کشور را تولید و توزیع کنند. متأسفانه انتشار برخی اخبار سیستم عرضه و تقاضای روغن را به هم می‌زند و نگرانی مردم موجبات خرید بیش از حد نیاز و کمبود را فراهم  می‌آورد. مشکلی که وجود دارد در رابطه با تولید روغن های نیمه جامد است؛ درواقع واردات پالم نسبت به سال گذشته بسیار کاهش یافته است. افزایش قیمت حلب نیز بر این مسئله تاثیرگذار بوده است اما در بحث روغن مایع خانوار مشکلاتی که وجود دارد حداکثر تا یک هفته آینده برطرف خواهد شد.

توزیع مجدد روغن نباتی در کشور از روز دوشنبه/ قیمت روغن مایع افزایش نخواهد داشت

وی در رابطه با با افزایش احتمالی قیمت روغن با توجه به کمبودی که در زمینه تولید بوجود آمده است نیز تصریح کرد: به هیچ عنوان افزایش قیمتی در این زمینه نخواهیم داشت و قیمت‌های موجود قیمت‌های سازمان حمایت خواهد بود. تنها موردی که وجود دارد این است که وقتی تولید روغن جامد ۴ و نیم کیلویی در کارخانجات و بازار کم می شود سیستم عرضه و تقاضا را بهم می‌ریزد و در برخی موارد مشاهده شده است که برخی اقدام به بالابردن قیمت روغن نیمه جامد کرده‌اند که با آنها برخورد خواهد شد اما در زمینه روغن مایع به هیچ عنوان افزایش قیمتی مشاهده نشده است.

در بحث روغن مورد نیاز خانوار هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت

بیرشک تاکید کرد: به مردم این نوید را می‌دهیم که در بحث روغن مورد نیاز خانوار هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت و با توزیع مجدد روغن نباتی از سوی شرکت بازرگانی دولتی از روز دوشنبه در کشور دیگر شاهد همین کمبود مقطعی هم نخواهیم بود؛ در رابطه با برطرف شدن مشکل ارزی نمایندگان ما در حال رایزنی با طرف‌های قرارداد هستند که البته نمی‌توان وارد جزئیات آنها شد اما به امید خدا این مشکل هم در نزدیک‌ترین زمان ممکن برطرف خواهد شد.

کشور تا پایان سال کمبود روغن نخواهد داشت

در همین رابطه «حسن خلخالی» مدیرعامل شرکت مارگارین نیز با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر بازار روغن یکی از باثبات‌ترین بازارها بوده که نه با کمبود جدی روبه‌رو شده و نه قیمت آن چندان جهش داشته است، گفت: یکی از دلایل این ثبات در نبود صادرات روغن بوده است که بازار را با کمبود روبه‌رو نکرده است، با این حال باید از ظرفیت‌های تولید بیشتر استفاده کنیم تا بتوانیم علاوه بر تأمین نیاز داخل صادرات هم انجام بدهیم.

خلخالی با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشکل کنونی در حوزه روغن نباتی مسئله تخصیص ارز است،گفت: درصد قابل توجهی از مواد اولیه مورد نیاز در صنعت روغن‌های خوراکی از خارج وارد می‌شود و به همین دلیل به‌شدت به بهای ارز و موجودی ارز متکی است و در این مدت با وجود مشکلات ارزی که به‌خاطر تحریم‌های ظالمانه آمریکا به وجود آمده، با تلاش‌های وزارت محترم صنعت و بانک مرکزی و شرکت‌های همکار در صنعت روغن کشور با تمام توان همچون سال‌های گذشته، پرقدرت سنگر تولید را حفظ کرده و نگذاشته‌ایم مردم عزیزمان در تأمین این کالای اساسی به مشکل بر بخورند.

مدیرعامل مارگارین با بیان اینکه اگر اتفاق خاصی نیفتد بازار فعلاً در حوزه روغن باثبات خواهد بود و با کمبود خاصی در این محصول روبه‌رو نخواهیم شد، گفت: وزارت صمت در تلاش است تا بازار را متعادل نگه دارد لذا این روزها ارزهای مرغوب در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد یا بازرگانی دولتی با واردات ارقام مناسب روغن خام در تلاش است مانع از بروز نوسان در این بازار شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • داود ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    0 0
    بله دیگه تمام شهرها رو بدین روستا ها هم ول هرکی هرکی هست دیگه ما چه گناهی کردیم روستایی هستیم