عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: خداوند در برخی از آیات قرآن از آینده‌ای درخشان و روشن برای بشریت، خبر داده و دربخشی دیگر وعده و در دسته ای دیگر اراده کرده است که جامعه جهانی مدنظر او تحقق پیدا خواهد کرد.

قطعیت حکومت امام زمان(عج) برجهان با بررسی آیات قرآن / شیعیان باید به علم روز مسلط باشند

آیت الله سید احمد حسینی خراسانی درگفتگو با خبرنگار قدس آنلاین با بیان اینکه در قرآن کریم سه دسته از آیات وجود دارند که بر آینده ای بسیار روشن و درخشان برای مظلومان جهان که از ظلم و ستم خبری درآن نیست عنوان کرد: در اولین دسته، آیه ای مانند آیه شریفه ۹ سوره مبارکه صف وجود دارد که در آن خداوند می فرماید "هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَیٰ وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ" به این معنی که: " اوست خدایی که رسولش را به هدایت خلق و ابلاغ دین حق فرستاد تا آن را هر چند مشرکان خوش ندارند بر همه ادیان عالم غالب گرداند.

وی افزود: مشابه همین آیه شریفه، در سوره مبارکه توبه  و آیه ۳۳ تکرار شده است. این آیه به ما می گوید که دینی که خداوند توسط رسول خاتم خود به جهانیان عرضه داشته است، روزی بر تمام گیتی آشکار خواهد شد. این دین در تمام ابعاد مانند بعد فردی، خانوادگی، فامیلی، منطقه‌ای و جهانی و نیز در تمام عرصه ها مانند عبادی و مدیریتی و سیاسی و فرهنگی و امنیتی و عدالت خواهی خواهد بود. این خبری است که خدای متعال از چنین آینده‌ای برای بشریت داده است که بشر به آینده ای درخشان و عاری از ظلم و ستم و تعدی و امیدوار باشد.

وی با بیان اینکه دسته ذکر شده خبر از آینده ای درخشان دارد اما دسته دوم از وعده خداوند درباره تحقق آن رونمایی می کند اظهار داشت: در سوره مبارکه نور و در آیه شریفه ۵۵ خداوند می فرماید: " وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَیٰ لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا ۚ یَعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئًا ۚ وَمَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِکَ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ" به این معنی که: " خدا به کسانی از شما بندگان که ایمان آرند و نیکوکار گردند وعده فرمود که در زمین خلافتشان دهد چنانکه امم صالح پیامبران سلف را جانشین پیشینیان آنها نمود، و دین پسندیده آنان را تمکین و تسلط عطا کند و به همه آنان پس از خوف و اندیشه از دشمنان ایمنی کامل دهد که مرا به یگانگی، بی هیچ شائبه، شرک و ریا پرستش کنند، و بعد از آن هر که کافر شود پس آنان به حقیقت همان فاسقان تبهکارند.

آیت الله حسینی خراسانی تصریح کرد: در دسته دوم از آیات قرآن صحبت از خبر نیست و خداوند متعال وعده می دهد که چنین آینده درخشان و امیدبخشی در پیش است. خداوند به مومنان و نیکوکاران وعده قطعی داده که آنان را بر زمین به خلافت خواهد رساند و آنها عهده دار مدیریت جهان خواهند بود و دینی را که برای آنها پسندیده است بر تمام دنیا حاکم خواهد بود.

وی ادامه داد: در آینده تاریخ که نمی توان گفت دور است یا نزدیک و جز خودش هیچ کس نمی داند و ما امیدواریم که نزدیک باشد، خداوند صالحان را از خوف جنگ و نفرت انگیزی و آوارگی و قحطی و کمبود به امن و امان و صلح و رفاه و آسایش خواهد رساند.  یعنی خوف و خطر به امان و  امنیت مبدل خواهد شد. در آن زمان است که مردم خدا را خواهند پرستید و چیزی را شریک او قرار نمی دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در خصوص سومین دسته از آیات خاطرنشان کرد: دسته سوم آیات بیانگر این هستند که اراده قطعی الهی بر این تعلق گرفته است که مستضعفان را بر جهان به خلافت رسانده و آنان را پیشوا قرار دهد. خداوند در سوره مبارکه قصص و در آیات شریفه ۵ و ۶ می فرماید: " وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ - وَنُمَکِّنَ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ ..." به این معنی  که: "وما اراده داشتیم که بر آن طایفه ضعیف و ذلیل کرده شده در آن سرزمین منّت گذارده و آنها را پیشوایان قرار دهیم و وارث گردانیم -  و در زمین به آنها قدرت و تمکین بخشیم... "

وی متذکر شد: در واقع خداوند در برخی از آیات از چنین آینده‌ای خبر و دربخشی دیگر وعده و در دسته ای دیگر اراده کرده است که این تمدن و جامعه جهانی تحقق پیدا کند.

وی تاکید کرد: موضوعی که باید مدنظر قرار دهیم این است که خداوند متعال خبرش صادق است و در خبر او احتمال تخلف و عدم مطابقت با واقع را نمی توان اصلاً فرض نمود. هرچه او می‌گوید، صدق و تحقق یافتنی است. در چندین آیه خداوند فرموده است که در تحقق وعده خداوند هیچ تخلفی وجود ندارد. هر چه او ارارده کرده، به آن عمل و وفا می کند وتحقق خواهد پذیرفت. معنی این جمله این است که بشریت باید یقین به آمدن چنین روز و تحقق چنین جامعه‌ای داشته باشد.

وی با ذکر این نکته که ممکن است این سوال پیش آید که آیا این وعده در گذشته اتفاق نیفتاده و محقق نشده است، یادآورشد: با بررسی تاریخ جهان به خوبی مشاهده می شود که تاکنون هیچ دوره ای نبوده است که در آن دین راستین خداوند در تمام جهان منتشر شده و بشریت خداپرست باشند. حتی در زمان حضرت سلیمان(ع) که قدرت بالایی پیدا کرده و بر قسمت های زیادی از جهان مسلط بود، باز هم در برخی از نقاط زمین مانند ماجرای ملکه صبح آنها خورشید پرست بودند، شرک و کفر وجود داشته است. باید گفت که تاکنون در تاریخ خلقت عالم و آدم روزی که تمام جهان تحت پوشش دین الهی و ارزش‌های دینی خداوند بوده باشد اتفاق نیافتاده است.

نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: پس وقتی که وعده خداوند تحقق پذیر بوده و تاکنون نیز اتفاق نیفتاده است، ما آن روز را همان روز یوم الخلاص می دانیم و درواقع همان روز ظهور مهدی آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم است.

وی با اشاره به این نکته که یکی از برکات چنین اعتقادی این است که بشر در اثر ظلم و جنایت و تجاوز و آتش افروزی ها دچار یاس و ناامیدی و فرسودگی نمی شود، تصریح کرد: تحقق وعده و اراده خداوند، روزیست که دولت جهانی حضرت حجت بن الحسن العسکری عجل الله تعالی فرجه الشریف، به خواست خدا بر زمین مستقر خواهد شد. او یک ذخیره بزرگ الهی است و همه باید یقین داشته باشد که چه روزی در پیش خواهد بود.

آیت الله حسینی خراسانی در پایان به موضوع وظیفه شیعیان در عصر غیبت پرداخت و تاکید کرد: وظیفه شیعیان در عصرغیبت این است که ابتدا احکام ناب اسلامی را به درستی دریافته و درک کنیم وسپس علوم و معارف و اخلاق ناب اسلامی را با زبان روز و استفاده از امکانات امروزی در حد وسع خود به اطلاع تمام جهانیان برسانیم و در معرض دید جهانیان قرار دهیم. ما باید تلاش کنیم که خود نیز انسانهایی صالح بوده و آمادگی استقبال از چنین روز و جامعه و دولتی داشته باشیم و دیگران را نیز به آن تشویق کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.