در حالی که مدیر گروه سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد از محدودیت تعداد همراه در مراسم های خاکسپاری جانباختگان کرونا می‌گوید، مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد تاکید کرد که نمی‌توانند مردم را وادار به رعایت پروتکل‌ها کنند و جلوی مردم را بگیرند.

عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بهشت رضوان مشهد/ سازمان فردوس‌ها نمی‌تواند جلوی مردم را بگیرد

 خانواده میّتی که به علت کرونا جانش را از دست داده صدا می‌زنند تا او را شناسایی کنند و مشکلی پیش نیاید، جسد را تحویل می‌دهند و حدود ۴۰ نفر مرد و زن سیاهپوش او را تا رسیدن به خانه ابدیش تشییع می‌کنند.

مردی که می‌خواهد تلقین انجام دهد می‌گوید روی میت را باز کنید، پلاستیکی که به آن وکیوم می‌گویند، به همراه کفن باز می‌شود!

کمی آنطرف‌تر یک نفر دیگر که در گواهی فوت او هم علت مرگ کووید ۱۹ نوشته شده با همین تشریفات و البته تشییع کنندگانی بیشتر به خاک سپرده می‌شود.

اینجا در بهشت رضوان مشهد، همه چیز عادی است، یکی دفن می‌شود و بقیه در سوگش اشک می‌ریزند و شیون می‌کنند و بر کرونا لعنت می‌فرستند، بعضی ماسک دارند و بعضی ماسکهایشان را زیر چانه گذاشته‌اند تا بهتر نفس بکشند تا راحتتر بر کرونا که عزیزشان را به اینجا آورده لعن و نفرین کنند.

در این مواقع معمولا آدم‌ها آنقدر صبور نیستند که به سوالات خبرنگار پاسخ دهند؛ بالاخره دل به دریا می‌زنم و به سراغ جوانی که کمی از جمع دورتر ایستاده میروم، دو ماسک بر صورت دارد و گویا کرونا را باور کرده است، با او که هم کلام می‌شوم، می‌فهمم نوه متوفی است، از رعایت نشدن پروتکل‌ها در آرامستان دلخور است، از من می‌پرسد چرا آرامستان خودش دفن را انجام نمی‌دهد و به خانواده متوفی واگذار می‌کند؟

به فردی که می‌خواهد میت دیگری را تلقین کند اشاره می‌کند و می‌گوید: چرا حتی نیروهای خودشان لباس و تجهیزات مناسب ندارند؟ وکیومی که از آن حرف می‌زنند یک پلاستیک است که به وسیله خانواده‌ها باز می‌شود، چرا نظارتی نیست؟

جوری که بقیه فامیل، صدایش را نشنوند، می‌گوید: چرا جلوی ورود این تعداد زیاد تشییع کننده را نمی‌گیرند؟ وقتی ممنوع باشد، مردم مجبور به مراعات هستند اما انتظار ندارید که پدر من به عنوان صاحب عزا از همراهی و حضور فامیل‌ها جلوگیری کند؟ این باعث دلخوری می‌شود و در مورد همه افراد و خانواده‌ها صادق است.

درخواست و گلایه خبرنگاران از ما نامربوط است

موضوع را از مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد پیگیری می‌کنم.

حجت الاسلام حسین مهدوی دامغانی در پاسخ به این سوال که آیا پروتکل‌های بهداشتی آرامستان‌ها تغییری کرده یا نه اظهار کرد: دستورالعمل‌های بهداشتی کفن و دفن تغییری نداشته و چیزی اضافه نشده است، با شیوع کرونا آرامستان‌ها از روال عادی پرخطرتر شده بنابراین به مراجعه کنندگان توصیه شده که ماسک و حتی دستکش داشته باشند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

وی ادامه می‌دهد: اما یک سو تفاهمی که شاید برای بعضی افراد شده این است که مطالبه می‌کنند سازمان فردوس‌ها همه مردم را وادار به حفظ پروتکل‌های بهداشتی کند، این کار در هیچ جا اتفاق نمی‌افتد و حتی اگر فردی وارد فضای بیمارستان هم شود نهایتا به او توصیه می‌شود که دستورالعمل‌ها را رعایت کند و هیچ اجباری در کار نیست. این درخواست و گلایه خبرنگاران از ما نامربوط است مگر در سطح شهر و خیابان‌ها و اماکنی که تجمع پیش می‌آید کسی برای رعایت نکردن به مردم تذکر می‌دهد که این درخواست را از ما دارید؟ این موضوع به رعایت مردم برمی‌گردد که توجه و رعایت کنند چون ما نمی‌توانیم با روش‌های قهری آنها را وادار به حفظ دستورالعمل‌های بهداشتی کنیم.

مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد ادامه می‌دهد: در روزهای پنج شنبه و جمعه که اجتماعات شکل می‌گیرد، آرامستان‌های شهرداری تعطیل است.

مهدوی دامغانی وقتی مشاهدات عینی خبرنگار فارس را در مورد تدفین اموات کرونایی در بهشت رضوان مطرح می‌شنود، می‌گوید: تلقین خواندن توسط خانواده اشکالی ندارد اما اینطور نیست و روال کار ما این نیست. ما دائما بازدید داریم و بازکردن روی میت قبل از تغسیل است نه بعد آن و اینها صرف ادعای شماست! شاید هم یک خانواده ای این کار را کرده باشد اما روال این نیست. ما به مردم توصیه می‌کنیم اما ۴۰ نفر نه شاید ۶۰ نفر هم برای تشییع و خاکسپاری بیایند جلوی مردم را که نمی‌توانیم بگیریم!

پروتکل‌های بهداشتی کفن و دفن باید در هر شرایطی رعایت شود

بعد از پایان گفت‌وگو با مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد، پیگیری بعدی را از مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام می‌دهم.

علی اصغر حسنی در این باره می‌گوید: پروتکل‌هایی که برای کفن و دفن اموات کرونایی در نظر گرفته بودیم در هر شرایطی باید رعایت شود.

وی ادامه می‌دهد: برای مراسم دفن در شهرهای قرمز ممنوعیت تعداد همراهی وجود دارد تا به این وسیله از تجمع افراد و افزایش احتمال شیوع کرونا جلوگیری شود.

طبق گفته مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در آرامستان‌های مشهد تعداد افرادی که برای تشییع و خاکسپاری اموات مشخص شده و باید رعایت شود حداکثر به اندازه سرنشینان دو خودرو است.

حسنی در پاسخ به این پرسش که ایا اخیرا از آرامستان بهشت رضوان بازدید داشته اید یا خیر، می‌گوید: همکاران ما آنجا مستقر هستند و بر نحوه اجرای پروتکل‌ها نظارت دارند.

وی بعد از شنیدن مشاهدات عینی خبرنگار فارس از وضعیت نامناسب آرامستان بهشت رضوان درباره دفن اموات کرونایی، قول پیگیری می‌دهد.

حال بهشت رضوان خوب نیست، آنچه هر روز در اینجا دفن می‌شود پروتکلهای بهداشتی است، جالب اینجاست که همین چهار روز قبل یوسف پیروی، مدیرکل بازرسی و رسیدگی به شکایات شهرداری اعلام کرد: شهرداری مشهد، رتبه دوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیشگیری از کرونا را در جشنواره شهید رجایی کسب کرد!

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.