رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی گفت: بر مبنای مصوبه دهم مهرماه قرار بود هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به صادرکنندگان زعفران برای خرید این محصول به قیمت های تعیین شده پرداخت شود که به دلیل عدم پرداخت این تسهیلات ، عملا اجرای این مصوبه تاکنون به تاخیر افتاده است.

عدم پرداخت تسهیلات بانکی عامل تاخیر در اجرای مصوبه خرید زعفران /زعفران کاران خراسان رضوی مظلوم واقع شده اند

غلامرضامیری در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: اجرای مصوبه خرید زعفران از کشاورزان در دهم مهرماه سال جاری ، منوط به پرداخت تسهیلات بانکی به خریداران و صادرکنندگان زعفران برای این تصمیم بود.

وی تصریح کرد: بر مبنای صورتجلسه این مصوبه  قرار بود هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به این افراد پرداخت شود تاقدرت خرید برای اجرای این مصوبه که برمبنای آن خرید یک کیلو گرم گل زعفران به قیمت۱۵۰هزار تومان ، خرید سرگل زعفران پوشالی ۱۶میلیون تومان و نگین ۲۰میلیون تومان را انجام دهند اما علی رغم گذشت حدود یک ماه از تاریخ این مصوبه هنوز هیچ گونه تسهیلاتی پرداخت نشده است .

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی ادامه داد: عدم پرداخت تسهیلات بانکی باعث شد فعالان حوزه زعفران تا یک هفته پس از این مصوبه خرید زعفران به قیمت های تعیین شده را با منابع مالی خودشان انجام دهند اما به دلیل اینکه تسهیلاتی به آنها پرداخت نشد و  نقدینگی آنها نیز به اتمام رسید عملا ادامه خرید با قیمت های تعیین شده منتفی و بازار دچار افت شد. درحالی که در  جلسه مورد نظر مقرر شد طی یک هفته از تاریخ آن ، تسهیلات به صادرکنندگان مورد تایید پرداخت شود و آنها نیز باید زعفران را به قیمت های تعیین شده در پایگاه ها و مراکز خرید مشخص خریداری کنند.

وی با بیان اینکه قیمت خرید زعفران پوشالی در حال حاضر حدود ۸میلیون تومان و نگین بین ۹تا ۱۲ میلیون تومان است، افزود: روز شنبه هفته جاری نامه ای به اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی ارسال شده است که اسامی افرادی که صلاحیت دریافت این تسهیلات را دارند معرفی شود که به نظر من فرایند دریافت این تسهیلات و موانع بانکی که احتمالا پیش روی آنها قرار داده خواهد شد بین ۴۵تا ۶۰روز طول خواهد کشید که تا آن زمان عملا فصل برداشت زعفران به اتمام رسیده است و کشاورز امسال نیز متضرر شده  و گل زعفران خود  را باقیمت های بسیار پایین به دلالان از سر ناچاری خواهند فروخت.

میری ادامه داد: تعدادی از صادر کنندگان زعفران نیز طی مراجعه ای که به بانک های ملت، توسعه صادرات و کشاورزی برای دریافت این تسهیلات داشته اند با پاسخ هایی نظیر اینکه با پرداخت این تسهیلات موافقت شده اما هنوز هیچ منابع و بودجه ای در اختیار ما قرار داده نشده است مواجه شده اند.

وی تصریح کرد: حتی هزار میلیارد تومان نیز کفاف خرید ۵۰تن زعفران را می دهد  این در حالی است که طبق آمار به طور میانگین ماهانه ۲۵تن زعفران از کشور صادر و روانه بازارهای بین المللی می شود از این رو در جلسه مهرماه پیشنهاد شد که این روند پرداخت تسهیلات باید تداوم داشته باشد تا جریان خرید به قیمت های تعیین شده دچار وقفه نشده و بازار دچار افت نشود که زنگنه نماینده تربت حیدریه عنوان کرد برای این موضوع نیز بعدا اقداماتی انجام خواهد شد، اما در حال حاضر شاهد این هستیم که همان هزار میلیارد تومان نیز تاکنون پرداخت نشده است.

میری افزود: شورای ملی زعفران و اتحادیه صادرکنندگان زعفران اهرم اجرایی ندارند و صرفا نهادهای مشاوره ای هستند  و پیشنهاد ها و درخواست های خود را ارائه می دهند و برای اجرای هرگونه مصوبه ای نیاز به پشتیبانی نهادهای اجرایی و تاثیرگذار دارند.

وی افزود: پیش بینی از آینده بازار زعفران نمی کنم اما توصیه من به همه افراد فعال در این حوزه این است که زعفران را به قیمت واقعی و بالا از کشاورز خریداری کنند تا این قشر از جامعه که طی دو سال گذشته زعفران روند کاهشی داشته است و در مقابل قیمت همه اقلام ضروری  زندگی و همچنین نهاده های کشاورزی نظیر کود چند برابر شده است، به منفعتی دست پیدا کنند زیرا اگر تمایل به کاشت زعفران در کشور کاهش پیدا کند به طور طبیعی جایگاه زعفران ایران در دنیا دچار تزلزل خواهد شد .    

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.