در روزهای اخیر اصلاح طلبان و افراد مطرح منتسب به آنان تلاش کردند با طرح این موضوع که روی کار آمدن احتمالی جو بایدن، رقیب دموکرات دونالد ترامپ به سود ایران تمام خواهد شد، موضوع مذاکره جمهوری اسلامی ایران با آمریکا را مطرح کنند و حل مسائل کشور را منوط به آن بدانند.

مذاکره با آمریکا؛ راه فرار اصلاح طلبان از پاسخگویی

قدس آنلاین: در روزهای اخیر اصلاح طلبان و افراد مطرح منتسب به آنان تلاش کردند با طرح این موضوع که روی کار آمدن احتمالی جو بایدن، رقیب دموکرات دونالد ترامپ به سود ایران تمام خواهد شد، موضوع مذاکره جمهوری اسلامی ایران با آمریکا را مطرح کنند و حل مسائل کشور را منوط به آن بدانند. موضوعی که حسین مرعشی از فعالان سیاسی اصلاح طلب چندی پیش در مصاحبه‌ای درباره آن گفته است: در انتخابات آمریکا فعلاً فرض غالب این است که آقای بایدن برنده انتخابات می‌شود؛ بایدن و دموکرات‌ها چون برجام را کار خودشان تلقی می‌کردند، رسماً اعلام کردند که به برجام بازمی‌گردند و این یک فرصت خیلی خوب است، اگر آمریکایی‌ها به برجام برگردند، ایران نیز در چارچوب ۵+۱ می‌تواند گفت‌وگوهایش را ادامه دهد.

مذاکره با دولت بد عهد آمریکا منطقی نیست

با این حال نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و ونزوئلا، هفته گذشته در آخرین اظهارات خود به نوعی خواب خوش حامیان مذاکره را آشفته ساخت و مدعی شد که فشار حداکثری تا تغییر رفتار ایران ادامه می‌یابد و رئیس‌جمهور بعدی آمریکا بایدن باشد یا ترامپ، تفاوت چندانی در سیاست این کشور علیه ایران ندارد. وی حتی در موضع‌گیری صریح اظهار کرده فشار آمریکا در تحقق اهدافش موفق بوده و اگر این مسیر را حفظ کنند، ایران به‌سوی یک توافق‌نامه جدید فراگیر با موضوع توقف فعالیت موشکی یا اقدام‌های منطقه‌ای هدایت خواهد شد.

در همین رابطه، ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با قدس ضمن انتقاد از مطرح شدن زمزمه‌های مذاکره از سوی برخی جریان‌های داخلی در شرایط کنونی کشور، اظهار کرد: باید از کسانی که پیشنهاد مذاکره را مطرح می‌کنند، خواست که دلیل طرح این موضوع را به‌طور شفاف و صریح بیان کنند. مذاکره و گفت و گو گرچه امر بدی نیست، اما باید از حامیان مذاکره پرسید در شرایط فعلی آن‌هم با دولتی که قبلاً آزمون خودش را پس داده است، چه موضوعاتی را قرار است در دستور کار مذاکره قرار دهیم. در حالی که به خوبی می‌دانیم آمریکا حاضر به مذاکره بدون قید و شرط با ایران نیست. چه اکنون چه قبلاً مقام‌های آمریکایی مکرر گفته‌اند ما در صورت پذیرش شرط و شروط مان از سوی ایران به مذاکره خواهیم پرداخت.

ناصر ایمانی ادامه داد: در واقع آمریکایی‌ها می‌خواهند درباره مسائل فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی با ایران مذاکره کنند. حتی در این بین، بحث فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان هم مطرح نیست؛ چون بازرسان بین‌المللی آژانس انرژی اتمی در مراکز هسته‌ای حضور دارند و می‌دانند که فعالیت هسته‌ای ما به سمت سلاح اتمی نمی‌رود. در چنین شرایطی که آمریکا حاضر به مذاکره بدون پیش شرط نیست، مذاکره با این کشور آیا چیزی جز کوتاه آمدن از مواضع و نقط قوتمان خواهد بود؟ رهبری دو سال پیش گفتند ما با دولت ترامپ مذاکره نمی‌کنیم. دلیلشان هم عقلانی است؛ زیرا آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند و ما یک بار با آن‌ها مذاکره کردیم و به توافق رسیدیم، اما آن‌ها توافق را زیر پا گذاشتند. من فکر می‌کنم اگر کسی صرف موضوع مذاکره کردن را مطرح کند، این موضوع به نوعی عوام فریبی است؛ چون مذاکره لفظ بسیار جذاب و مورد پسند همه است، اما طرح کنندگان آن درصددند تا افکار عمومی را تحت تأثیر قرار بدهند.

فرار رو به جلو اصلاح طلبان

این تحلیلگر مسائل به قدس گفت: اصلاح‌طلبان در حالی که باید در بزنگاه‌های حساس پاسخگوی عملکرد خودشان باشند، چنین موضوعاتی را مطرح می‌کنند تا پاسخی به مردم ندهند. در واقع این‌ها در این مقطع می‌خواهند فشارها را به رهبری زیاد کنند تا بگویند آن کسی که موجب عدم مذاکره ایران با آمریکا می‌شود، رهبری است و اگر مذاکره با آمریکا صورت بگیرد، تمام مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد. در حالی که پاسخ این‌ها روشن است؛ زیرا چند سال پیش بود که رهبری اجازه دادند دولت کنونی با آمریکایی‌ها مذاکره کند و نتیجه آن را هم اکنون شاهدید. ما نه تنها با آمریکا بلکه با تمامی قدرت‌های جهانی طی چند سال مذاکره کردیم که منجر به انعقاد قرارداد شد و به تأیید شورای امنیت هم رسید، اما پس از آن شاهد بدعهدی آمریکایی‌ها بودیم.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر، بسیاری از اقتصاددانان کشور، مشکلات را ناشی از سوء مدیریت می‌دانند و نباید همه مشکلات را به تحریم‌ها ارتباط داد. علاوه بر آن، دولت نیز موضع رسمی‌اش این است که ما با دولت آمریکا مذاکره نمی‌کنیم و آمریکایی‌ها را غیر قابل اعتماد می‌داند. بنابراین عده‌ای با طرح مذاکره با آمریکا درصدد ایجاد عوام فریبی جدی و سوء استفاده از افکار عمومی هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.