فیلم کوتاه «شب بارانی» به نویسندگی و کارگردانی مجید آذری‌فر به بخش کوتاه داستانی مسابقه ویژه کرونا در دومین جشنواره ملی فیلم کوتاه مهر سلامت راه یافت.

«شب بارانی» ادای دین به کادر درمان است

قدس آنلاین:  مجید آذری‌فر متولد ۱۳۴۶ در مشهد که سال ۷۳ در رشته فیلم‌سازی از انجمن سینمای جوان مشهد دانش‌آموخته شده است، در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: کارم از دوران دفاع مقدس در سال‌های ۶۵ تا ۶۷ با حضور در جبهه، واحد تبلیغات لشکر۵ نصر خراسان به عنوان عکاس و کارهای نمایشی آغاز شد.

این فیلمساز شهرمان تصریح می‌کند: در سال ۱۳۷۳ هنرجوی فیلم‌سازی انجمن سینمای جوان شدم و در دهه ۹۰، دانش‌آموخته سینما در رشته فیلمنامه‌نویسی مقطع کاردانی از دانشگاه فرهنگ و هنر شهرمان شدم.

وی که ساخت فیلم‌های کوتاهی چون مدار، بهشت در آینه، نیمروز، شب بارانی و... را در رزومه هنری خویش دارد، بیان می‌دارد: بازی در حدود ۲۰ فیلم کوتاه و همچنین در تله فیلم‌های دریا دریا ستاره، یلدای نرگس، اسد، دوربین جادویی، میراث و... نیز از دیگر فعالیت‌های من در زمینه بازیگری است. همچنین به عنوان دستیار کارگردان فیلم تلویزیونی میراث که تله‌فیلم داستانی حضور داشتم.

یادآوری سال‌های عشق و ایثار

او که با فیلم کوتاه شب بارانی توانست به بخش کوتاه داستانی مسابقه ویژه کرونا در دومین جشنواره ملی فیلم کوتاه مهر سلامت راه یابد، اظهار می‌دارد: این‌ فیلم کوتاه به تهیه‌کنندگی مشترک انجمن سینمای جوانان مشهد و گروه فیلم‌سازی ترک است و روایتگر زندگی پزشکی است که پس از مدت‌ها خدمت می‌خواهد به خانه برود و طی اتفاقی سال‌های دفاع مقدس برایش تداعی می‌شود و از بازگشت به خانه منصرف می‌شود ...

وی در ادامه خاطرنشان می‌سازد: جشنواره ملی فیلم کوتاه «مهر سلامت» در دومین دوره برگزاری خود با شعار «هر ایرانی یک مهرورز سلامت» در آبان ماه سال جاری به دبیری سیدمهدی سیدین‌نیا برگزار خواهد شد. این جشنواره شامل بخش‌های فیلم کوتاه داستانی، مستند، فیلم‌نامه و بخش ویژه با موضوع کرونا است.

ادای دین به کادر درمان

وی درباره ایده فیلم کوتاه شب بارانی بیان می‌دارد: تولید این فیلم در اسفند ماه ۹۸ آغاز شد، یعنی در زمانی که کرونا به اوج خودش رسیده بود و خبرهایی از رسانه‌ها مدام پخش می‌شد که حاکی از آن بود که نباید این بیماری را دست‌کم‌ گرفت و از طرفی پزشکان و کادر درمانمان شبانه‌روزی تلاش می‌کردند و تعدادی از آن‌ها جانشان را از دست می‌دادند.

او با اشاره به این نکته که من نیز به عنوان فیلمساز بر خودم واجب دانستم که فیلمی را در ارتباط با ایثار کادر درمان بسازم، اظهار می‌دارد: با همت انجمن سینمای جوان و شرکت فیلم‌سازی ترک این فیلم ساخته شد و من به نوعی کادر درمان را مانند رزمنده‌های دوران دفاع مقدس می‌دانم که با تلاش، ایثار و جانفشانی برای درمان مردم از جانشان می‌گذرند.

وی توضیح می‌دهد: مگر ایثار جز این است که از مردم سرزمینمان مراقبت کنیم و آسیبی به آن‌ها نرسد. در واقع کادر درمان هم همین بحث را دارند که همانند یک رزمنده در سالن‌ها و مراکز درمانی تلاش می‌کنند و هفته‌ها از خانواده‌هایشان دور هستند و چه بسا ما شهیدان بسیاری را از کادر درمان برای سلامتی و حفظ جان مردم تقدیم کنیم.

آذری‌فر که سال‌ها به صورت حرفه‌ای در ساخت فیلم کوتاه حضور جدی دارد، اظهار می‌دارد: فیلم کوتاه می‌سازم البته در فیلم‌های داستانی هم حضور داشته‌ام مانند تله‌فیلم میراث که از تلویزیون پخش شد ولی کار حرفه‌ای من ساخت فیلم‌های کوتاه است.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که ساخت فیلم کوتاه می‌تواند پیش‌زمینه برای ساخت فیلم بلند باشد، تأکید می‌کند: به اعتقاد من اینکه برای ساخت فیلم بلند باید فیلم کوتاه ساخت، درست نیست و من سال‌هاست که به ساخت فیلم‌های کوتاه مشغول هستم.

وی در ادامه می‌گوید: همین راه را نیز ادامه می‌دهم. به نظر من فیلم کوتاه مدیوم خودش را دارد و این گونه نیست که هر کسی یکی دو سال فیلم کوتاه بسازد یا تجربه‌ای کسب بکند می‌تواند به کار بلند برسد. فیلم‌سازی کوتاه می‌تواند کمکی باشد اما به این معنا نیست که اگر بخواهیم فیلم بلند بسازیم حتماً باید از ابتدا فیلم کوتاه بسازیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.