گرفتن انشعابات مرتبط با واحد مسکونی یا تجاری یکی از ضروریات است و معمولاً برای بهره‌برداری از اماکن مورد نظر می‌بایست انشعابات آب، برق، گاز و بقیه موارد را از دستگاه مربوطه دریافت کرده تا اجازه بهره‌برداری از آن برای واحد مذکور صادر شود.

تفکیک انشعاب تنها با پرداخت هزینه لوازم انجام می‌شود

هاشم رسائی‌فر/

 گرفتن انشعابات مرتبط با واحد مسکونی یا تجاری یکی از ضروریات است و معمولاً برای بهره‌برداری از اماکن مورد نظر می‌بایست انشعابات آب، برق، گاز و بقیه موارد را از دستگاه مربوطه دریافت کرده تا اجازه بهره‌برداری از آن برای واحد مذکور صادر شود. پرداخت هزینه انشعاب نیز در همین راستا از سوی مالک به حساب شرکت یا دستگاهی که متولی آن است انجام می‌شود. گاهی نیز برای چند واحد یک انشعاب درخواست شده که این مورد معمولاً در بناهایی با عمر بالا بیشتر دیده می‌شود. این بناها نیز پس از مدتی به دلیل نیازی که وجود دارد، درخواست تفکیک از انشعاب مورد نظر برای واحدهای مختلف را داده یا می‌دهند که دستگاه مرتبط نیز پس از طی مراحلی اقدام به تفکیک انشعابات می‌کند. البته این مورد بیشتر در خصوص انشعابات آب دیده می‌شود. در یکی از همین درخواست‌ها برای تفکیک انشعاب آب ساختمانی ۱۲ واحدی در خیابان فرهنگ شهر مشهد ابهام‌هایی وجود داشته و دارد که شاید موردی مشابه برای سایر شهروندان نیز باشد.

یکی از ساکنان این ساختمان در خصوص این مورد می‌گوید: ساختمانی که در آن زندگی می‌کنیم با اینکه ۱۲ واحدی است تنها یک انشعاب آب دارد که پس از مدت‌ها ما برای تفکیک انشعاب اقدام کردیم؛ آنچه وجود دارد این است که پس از مراجعه به دفتر پیشخوان و شرکت آب و فاضلاب مشهد دو رقم متفاوت برای تفکیک به ما اعلام شد. وی می‌افزاید: پس از اینکه کنده‌کاری انجام شد و برای بازدید آمدند در شرایطی که هیچ راهی برای برگشت وجود نداشت رقمی که به ما گفتند خیلی بالاتر از رقمی بود که پیش‌تر اعلام شده بود و ما باید برای هر واحد یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پرداخت کنیم تا تفکیک انجام شود.

پرداخت هزینه لوازم برای انجام تفکیک انشعاب آب

برای پیگیری این موضوع با حسین اسماعیلیان، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان مشهد تماس گرفتیم. وی با اشاره به اینکه برای انجام تفکیک انشعاب هیچ هزینه‌ای از سوی شرکت دریافت نمی‌شود به قدس گفت: از زمانی که درخواست برای تفکیک به شرکت اعلام می‌شود تا زمانی که مجوزها صادر می‌شود و شهرداری برای انجام کنده‌کاری مجوز می‌دهد معمولاً چند ماهی طول می‌کشد که این زمان عادی بوده تا همه چیز مهیای انجام مراحل تفکیک شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان مشهد ادامه داد: باید در نظر داشت که حق انشعاب مبلغی ثابت است و برای تفکیک یک انشعاب در صورتی که پیش‌تر حق انشعاب کامل پرداخت شده باشد از مالک دریافت نمی‌شود. آنچه برای تفکیک می‌ماند، لوازماتی است که برای هر انشعاب جدید باید به کار برده شود که با توجه به شرایط بازار و نوسان‌های قیمتی، هزینه‌ها در این بخش معمولاً متغیر است و نمی‌شود پیش از اینکه به مرحله کنده‌کاری رسید در مورد آن اظهار نظر کرد، به همین دلیل پیش از اینکه کنده‌کاری انجام شود هزینه‌های مورد نظر محاسبه شده و به درخواست‌کنندگان اعلام می‌شود که در صورت پرداخت هزینه‌ها و تمایل، کنده‌کاری انجام شود.

اسماعیلیان همچنین در مورد اینکه پس از کنده‌کاری اعلام هزینه شده است نیز عنوان کرد: به هیچ وجه این کار انجام نمی‌شود و نباید بشود. بر همین اساس زمانی که مجوز صادر شد و درخواست‌کننده هزینه‌های اعلامی را پرداخت کرد اقدام به کنده‌کاری می‌شود. چنانچه حتی اگر کسی هزینه‌ها را دو سال قبل هم پرداخت کرده باشد در زمان فعلی هزینه‌ای دریافت نمی‌شود و تفکیک انشعاب بدون دریافت هزینه جدید انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میرزایی ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    0 0
    سلام . اسن یک ادعای دروغ هست . من امروز برای تفکیک گاز به یک مجری تماس گرفتم و هزینه فقط لوله کش تا تایید را ۱۵ میلیون اعلام کردن و تا مرحله نصب کنتور عددی حدود ۱۷ تا ۱۸ میلیون براورد کردن که من عطایش را به لقایش بخشیدم. بجای اینکه شرکت های مذبور که با پول عمومی مردم اداره میشوند در خدمت جامعه باشند به هر نحوی دارن پوست مردم رو غلقتی میکنند.گویا اصلا مصرف بهینه در این مملکت شعاری بیش نیست که اگر جز این بود خود این شرکتها باید برای تفکیک بدون هزینه اقدام میکردن و اینقدر پیچیده نبود