۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۴
کد خبر: 725421

مقابله سخت کوشانه با ویروس فراگیر کرونا در سبزوار در شرایطی رقم می خورد که دیگر ظرفیت بیمارستان مختص بیماران کرونایی این شهرستان تکمیل شده و توانایی کادر درمانی آن نیز رو به تحلیل است.

سبزوار پنجه در پنجه کرونا

به گزارش قدس آنلاین، موج سوم شیوع کرونا و افزایش مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در سبزوار همچون بسیاری از مناطق کشور از اواخر شهریور امسال آغاز شده و هم اینک شمار مبتلایان و جانباختگان کرونایی این شهرستان به مرحله نگران‌کننده رسیده است.

به اذعان مسوولان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار روزهای سیاه کرونایی فرا رسیده و با افزایش چشمگیر مبتلایان، بیماران بستری و جان باختگان ویروس کرونا این شهرستان در وضعیت حاد و بحرانی قرار گرفته و این امر به یک تهدید اجتماعی و روانی در حوزه سلامت شهرستان تبدیل شده است.

در شرایطی که تاکنون داروی مشخصی برای درمان ویروس کرونا مشخص نشده تنها راه جلوگیری از شیوع این ویروس و کمک به کادر پزشکی و درمانی، رعایت مقررات بهداشتی، استفاده از ماسک، دوری ار سفر و پاییندی مردم به مصوبات ستاد مقابله با کروناست.

حضور در اجتماعات و دورهمی‌خانوادگی عامل شیوع کرونا در سبزوار

رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: حضور در اجتماعات، برگزاری مراسم عروسی، عزا و  دورهمی‌های خانوادگی و فامیلی همراه با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی سبب شعله ور شدن آتش کرونا در این منطقه شده است.

دکتر علیرضا مسلم افزود: بیمارستان واسعی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به جمعیت حدود نیم میلیون نفری ساکن شهرستانهای سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کند و هم اکنون بیش از ۱۹۸ مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در این بیمارستان بستری هستند و تمامی ظرفیت‌ این مرکز درمانی برای درمان این بیماران در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: بر اساس آمار دو هفته گذشته، روزانه به طور میانگین ۳۰ بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در حوزه دانشگاه علوم پزشکی سبزوار شناسایی شده و مجموع بیماران بستری و سرپایی این دانشگاه با جهش حدود سه برابری به ۸۲ نفر در روز رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: همچنین طی ۱۰ روز اخیر تعداد بیماران کرونایی بستری شده در حوزه زیرپوشش این دانشگاه ۲۶۵ درصد، بیماران سرپایی ۵۷ درصد و جانباختگان کرونا ۴۰۰ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: در موج قبلی شیوع کرونا روزانه حدود ۴۵ نمونه‌گیری در این حوزه انجام می‌شد اما این تعداد اکنون ۲.۵ برابر افزایش یافته و نتیجه آزمایش ۶۹ درصد نمونه‌ها طی ۲۰ روز گذشته مثبت اعلام شده است.

دکتر مسلم ادامه داد: در کنار تلاش شبانه روزی و ایثارگرانه مدافعان سلامت، راهکار کاهش شیوع ویروس کرونا در درون جامعه است و چنانچه پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌ها از سوی مردم رعایت نشود وضعیت از شرایط کنونی نیز وخیم تر می‌شود.

مثلث طلایی مقابله با کرونا 

یک پزشک عمومی گفت: بهترین راه پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا رعایت فاصله گذاری اجتماعی، شستن مرتب دست‌ها و زدن ماسک است.

دکتر رضا ناوی افزود: طی یک ماه گذشته آمار مبتلایان و فوتی‌های ویروس کرونا در شهرستان سبزوار افزایش یافته و توان و استقامت کادر پزشکی و درمان در مقابله با این ویروس کاهش یافته است.

وی ادامه داد: همه شهروندان باید ویروس کرونا را جدی بگیرند و با ماندن در خانه، دوری از سفر، کاهش دورهمی خانوادگی و حضور نیافتن در اجتماعات شلوغ زمینه مهار این بیماری و کمک به  کادر درمان را فراهم نمایند.

محدودیت‌های کرونایی در سبزوار افزایش یافت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار نیز گفت: با توجه به وضعیت بحرانی این شهرستان از نظر شیوع ویروس کرونا، تعطیلی و محدودیت‌های جدید یک هفته ای آغاز شده است.

دکتر فاطمه نوده افزود: با توجه به شرایط  فوق بحرانی بیماری کرونا در شهرستان‌های زیر پوشش این دانشگاه با موافقت استانداری خراسان رضوی، مصوباتی در خصوص تعطیلی و محدویت برخی مکان‌ها تصویب شد.

وی ادامه داد: در این راستا و به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا، آموزش حضوری در مدارس، تردد ناوگان حمل و نقل عمومی همچنین بوستان‌های سبزوار  مدت یک هفته تعطیل شده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: باشگاه‌های ورزشی در رشته‌های فوتسال، والیبال، بدنسازی، بیلیارد و ورزش‌های پر برخورد از جمله کشتی و کاراته، گیم نت‌ها و کلوپ‌های ورزشی نیز تعطیل است.

وی افزود: اماکن گردشگری، واحدهای اقامتی، مراکز بومگردی، هتل‌ها و مهمانسراها و فعالیت رستوران‌ها، اغذیه فروشی، پیتزا و فست فودها، آشپزخانه‌ها، کبابی، کله‌پزی و جگرکی‌ها نیز تعطیل شده است.

دکتر نوده ادامه داد: همچنین با هدف پیشگیری و درمان بیماری‌های مختلف طرح "هر خانه، یک پایگاه سلامت" در این شهرستان اجرا شده است.

وی گفت: هدف اصلی اجرای این طرح، افزایش آگاهی خانواده‌ها و خود مراقبتی بیشتر آنها به منظور پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌هاست.

شهرداری و شورای شهر سبزوار پای کار مقابله با کرونا

شهردار سبزوار گفت: دو لایحه حمایتی شهرداری سبزوار با هدف جبران بخشی از زحمات کادر درمانی و کمک به خرید تجهیزات بیمارستانی در شورای اسلامی این شهر تصویب شده است.

سید علی کوشکی افزود: در این راستا ۲ میلیارد ریال برای مقابله با کرونا اختصاص یافته که برای خرید تجهیزات و ملزومات بیمارستانی و درمانی سبزوار هزینه می‌شود.

۳۷ مرکز بهداشتی درمانی، ۱۹۴ خانه بهداشت و ۶ بیمارستان زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به جمعیت حدود نیم میلیون نفری ساکن شهرستانهای سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در غرب خراسان رضوی خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کنند.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

براساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۵۷۴ هزار و ۸۵۶ نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۳۳۷ نفر از بیماران کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۳۲ هزار و ۹۵۳ نفر رسیده است.

همچنین تاکنون ۴۵۹ هزار و ۲۵۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

"پاندمی کرونا" در جهان تاکنون ۴۳ میلیون و ۴۳۶ هزار و ۵۸۶ نفر را بیمار کرده و جان یک میلیون و ۱۶۰ هزار و ۴۱۶ نفر را در ۲۳۰ کشور گرفته است.  
۳۱ میلیون و ۹۴۹ هزار و ۱۷۷ نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا در جهان نیز تاکنون درمان شده‌اند.
در این میان آمریکا با هشت میلیون و ۸۸۹ هزار و ۵۷۷ بیمار کووید ۱۹ و ۲۳۰ هزار و ۵۱۰ قربانی ویروس کرونا، بیشترین آمار ابتلا و تلفات ناشی از پاندمی کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است.  
بر اساس آخرین آمارهای رسمی، ایران در جدول مبتلایان و جانباختگان پاندمی کرونا جایگاه سیزدهم را در میان کشورهای جهان دارد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.