مازندران : درحالی‌که بنا بر گفته بسیاری از کارشناسان کشاورزی زمان مناسب برداشت مرکبات از نیمه آبان آغاز و در آذرماه نیز فصل مناسبی برای صادرات این محصولات است اما هنوز پا به میانه پائیز پا نگذاشتیم توزیع مرکبات بارنگ و لعاب‌های چشم‌نواز کمی عجیب به نظر می‌رسد!

آفت مرکبات رنگ شده بازار را فرا گرفت

قدس آنلاین-گروه استان ها: آب و رنگ بخشیدن به میوه‌ها چند سالی است که در شمال کشور باب شده و برخی افراد میوه‌های نارس و سبز که هنوز قند و اسید آن به‌قدر کفایت نرسیده را رنگ و لعاب بخشیده و وارد بازار می‌کنند و همین امر موجب شده پرتقال‌های ترش‌مزه شمال با ظاهری زیبا خودنمایی کند.

پرتقال «تامسون» به قیمت هر کیلو ۱۷ هزار تومان و تقریباً به قیمت موز طبیعی است که بسیاری از سودجویان را ترغیب می‌کند تا پرتقال‌های نارس را برداشت و پس از فراوری شیمایی و یا به قول محلی‌ها رنگرزی آن را وارد بازار کنند.

اگرچه این روزها پرتقال‌های نوبرانه تا کیلویی ۱۰ هزار تومان کاهش قیمت داشتند اما حال نوبت به کیوی‌های نارس رسیده تا آن‌ها نیز باوجود طعم ترش و نرسیده برای رساندن به بازار نوبرانه در صف قرار گیرند.

متأسفانه بنا بر اظهارات کارشناسان کشاورزی ازآنجاکه کیفیت میوه‌های برداشت‌شده و به فروش رسیده در بازار مورد نظارت مسئولان جهاد کشاورزی نیست و هیچ نهادی بر آن نظارت نمی‌کند لذا رنگرزی میوه‌های نارس و بدون کیفیت در طی سال‌های گذشته به‌ویژه در استان‌های شمالی رواج بیشتری پیداکرده است.

سبز زدایی

محبوبه مرادی کارشناس جهاد کشاورزی شهرستان قائم‌شهر در این رابطه اظهار می‌کند: رنگ‌آمیزی میوه‌ها و یا سبز زدایی به دو صورت انجام می‌شود که شیوه رنگ‌آمیزی با گاز اتیلن در کشور ما کاربرد بیشتری دارد.

وی ابراز می‌کند: برخی افراد میوه‌های کال چیده شده را در معرض گاز اتیلن قرار می‌دهند و به این صورت رنگ‌دانه‌های کلروفیل سبزرنگ را تخریب کرده و به این صورت رنگ‌دانه زرد که در زیر کلروفیل محصورشده است را آزاد می‌کنند به‌این‌ترتیب میوه کال، ظاهری شبیه میوه‌های رسیده پیدا می‌کند.

وی عنوان می‌کند: درروش دیگر که از آب ولرم استفاده می‌شود، میوه‌ها در آب ۵۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۲۰ دقیقه غوطه‌ورمی کنند تا رنگ، جذب پوست میوه شود بعد آن را سرد کرده و واکس‌زده می‌شود، البته این روش بیشتر در میوه‌های وارداتی دیده می‌شود.

وی توضیح می‌دهد: در این روش ممکن است مواد شیمیایی به داخل میوه نفوذ کرده و موجب مسمومیت شود چون پرتقال و نارنگی به دلیل داشتن اسید، براثر گرمادهی میزان اسید آن بالاتر رفته و ضمن از بین رفتن خاصیت، برای دستگاه گوارش خطرناک است.

رنگ‌آمیزی کاهش‌یافته است

در همین راستا رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به دغدغه رنگ افزایی مرکبات ازجمله نارنگی اظهار کرد: برخی از سورتینگ داران و افرادی که به جمع‌آوری محصول می‌پردازند نسبت به رنگ‌آمیزی اقدام می‌کنند.

شهیدی فر بابیان اینکه زمانی که نارنگی‌های پیش رس برداشت می‌شود دارای رنگ سبز اما مزه خوبی است، ادامه داد: ازاین‌رو ضرورتی به رنگ افزایی نیست و این کار سبب ضرر خواهد شد زیرا ماندگاری آن کاهش می‌یابد.

وی با عنوان اینکه کمیته بازدارنده‌ای متشکل از دستگاه‌های مختلف بر کار سورتینگ داران نظارت می‌کنند، افزود: کار رنگ‌آمیزی مرکبات در سال‌های اخیر کاهش‌یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.