خرم‌آباد- باوجوداینکه یکی از مصوبات هیئت‌وزیران این بود که به جز استان‌های گیلان و مازندران کشت برنج در سایر استان‌ها ممنوع شود اما بارندگی‌های سال ۹۸ که یک رکورد تاریخی را در لرستان به ثبت رساند موجب شد تا بعضی از نمایندگان از این مصوبه عقب‌نشینی کرده و اجازه کاشت برنج را در سال ۹۸ به کشاورزان بدهند و لذا همین موضوع یک‌بار دیگر بلای جان منابع آبی شده است.

مزارع لرستان مملو از برنج خالی از آب!

قدس آنلاین-گروه استان ها: پس از سیل فروردین‌ماه سال گذشته و سرریز شدن سدهای لرستان، کشاورزان بر این باور بودند که دوران خشک‌سالی گذشته است و می‌توانند آسوده‌خاطر زمین‌های زراعی خود را آبیاری کنند و لذا ازآنجایی‌که کشاورزان سود خود را در نظر می‌گیرند تا می‌توانستند بر سطح زیر کشت اراضی خود و اختصاص به محصول پرآب و پرمصرفی مانند برنج اختصاص دادند.

ازآنجاکه  درآمد حاصل از کشت برنج به نسبت سایر محصولات، بالاتر است لذا بسیاری از کشاورزان هم در این شرایط اقتصادی به دنبال درآمد و منفعت اقتصادی هستند به همین دلیل کاشت آن با استقبال مواجه می‌شود تا آنجا که اراضی زیر کشت برنج به سه برابر گذشته رسیده ست.

باوجود محدودیت و ممنوعیت کشت برنج اما بنا بر اعلام جهاد کشاورزی گر چه سهمیه کشت برنج در این استان، سه هزار و۷۵۰ هکتار بوده است ولی ۱۰هزار هکتار از اراضی به زیر کشت برنج رفته است.

بیشترین کشت مربوط به شهرستان «دورود» به خاطر وجود «سدمروک» و رودخانه های زیاد است و بعدازآن شهرستان‌های «خرم‌آباد»، «بروجرد» و «سیلاخور» بیشترین میزان کاشت برنج رادارند.

قوانین و جرایم بازدارنده نیست

در همین راستا معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای لرستان  بابیان اینکه به‌طور بی‌توجهی به رعایت الگوی کشت و کاشت محصولات آب‌دوست مانند برنج موجب خسارات جبران‌ناپذیر به منابع آبی استان می‌شود اظهار کرد: رشد نامحدود برنج‌کاری در لرستان می‌تواند تهدیدی برای منابع آبی باشد و لذا کنترل آن ضروری است.

احمد گودرزی با بیان اینکه برای ایجاد محدودیت در کاشت برنج، تعرفه‌ برق چاه‌هایی که از موتوربرق استفاده می‌کردند را با نرخ آزاد حساب کردیم افزود: با این حال با توجه به اختلاف قیمتی که کشت برنج نسبت به سایر کشت‌ها دارد کشاورزان همچنان تمایل زیادی به برنج‌کاری دارند.

وی خاطرنشان کرد: هم چنین محدودیت‌هایی را در خصوص برداشت آب از چاه و منابع زیرزمینی ایجاد کردیم ولی متولی اصلی جهاد کشاورزی است که الگوی کشت را اعلام می‌کند.

وی بابیان اینکه ممنوعیت کشت برنج کماکان وجود دارد ادامه داد: هر هکتار زمین حدود ۱۳ الی ۱۴ هزار مترمکعب آب مصرف می‌کند و بیشترین کاشت برنج مربوط به شهرستان‌های دورود، چگنی و خرم‌آباد است.

وی عنوان کرد: اقداماتی که می‌بایست از طرف آب منطقه‌ای انجام شود اجرا شد ولی این موضوع یک‌همت عمومی و کلی می‌طلبد.

وی با اشاره به این موضوع که بارها از طرف آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی لرستان به کشاورزان هشدار داده‌شده اما به خاطر سودی که درکشت برنج وجود دارد، حاضر نیستند دست از این کار بردارند افزود: کشاورزانی که  برنج می‌کارند یکسری جریمه‌ها به آن‌ها تعلق می‌گیرد؛ مثلاً تعرفه برق و گران‌تر محاسبه می‌شود و نهاده‌ای هم  مانند کود، سم و بذری از جهاد کشاورزی دریافت نمی‌کنند اما بازهم این جرائم بازدارنده نیست!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.