رسانه‌ای شدن خبر موافقت وزارت خارجه آمریکا با فروش ۱۰۰ فروند سامانه پدافند ساحلی به تایوان به ارزش ۲.۳۷ میلیارد کافی بود تا تنش‌ها میان دو قدرت شرقی و غربی دوباره اوج بگیرد.

خشم اژدها...

قدس آنلاین: به گزارش رویترز، تایوان قرار است در قراردادی پنج مجموعه تجهیزات نظامی شامل موشک ضد کشتی هارپون را از آمریکا خریداری کند که مشخصاً در راستای تقابل با ناوهای نظامی چین مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این خبر در حالی منتشر شده که برخی گزارش‌ها حاکی از آن است نقل و انتقال تسلیحات دیگری به تایوان در مراحل مختلفی از تأیید قرار دارند و شامل پهپادهای مسلح «ام کیو۹ ریپر» و یک سامانه موشکی دفاع ساحلی و سلاح‌های دیگری به ارزش بین 5 تا 7 میلیارد دلار می‌شود. در همین زمینه، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه این کشور نیز اعلام کرد پکن تحریم‌هایی را علیه نهادهای آمریکایی که در فروش تسلیحات به تایوان مشارکت داشته‌اند، اعمال خواهد کرد که شامل شرکت‌های آمریکایی «لاکهید مارتین»، «بوئینگ» و «ریتیون» می‌شود. هفته گذشته وزارت خارجه چین به آمریکا هشدار داده بود قرارداد فروش تسلیحات به تایوان را لغو کند.

با آنکه ایالات متحده روابط رسمی با تایوان ندارد اما در تقابل با چین، از هر فرصتی برای حمایت از آن بهره می‌گیرد. پکن بارها واشنگتن را به تلاش برای کمک به تایوان برای جدا شدن از چین متهم کرده است. چین، تایوان را بخشی از خاک سرزمین اصلی خود می‌داند و اعلام کرده از طریق گفت‌وگو یا به روش نظامی آن را پس خواهد گرفت. در حال حاضر سازمان ملل متحد و بسیاری از کشورهای عضو آن، تایوان را کشور مستقل نمی‌دانند.

در سمت مقابل، چین به آمریکا هشدار داده در صورت پرواز مجدد هواپیماهای جاسوسی این کشور بر فراز تایوان، با جنگنده‌های چینی مواجه خواهد شد. به گزارش فارس، نیروی هوایی آمریکا چهارشنبه گذشته تأیید کرد یک فروند هواپیمای تجسسسی ویژه جنگ الکترونیک این کشور برای مدت زمانی در منطقه مشغول گشت‌زنی بوده است. روزنامه گلوبال تایمز نیز در خبری اعلام کرد به‌تازگی نیروی موشکی ارتش چین شماری موشک DF17 را نزدیک جزیره تایوان مستقر کرده که به گفته تحلیلگران، این موشک‌های جدید غیر قابل رهگیری بوده و هرگونه حمله محتمل از جانب تایوان را دفع می‌کنند.

سفر اخیر مقام‌های نظامی و سیاسی ایالات متحده به هند نیز در راستای تشدید تنش‌ها با چین بوده است. همزمان با دیدار «مارک اسپر» وزیر دفاع و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا از هند و ملاقات با همتایان هندی، اعلام شد آمریکا و هند قصد دارند یک توافق‌نامه نظامی در زمینه اشتراک‌گذاری اطلاعات نظامی را امضا کنند که به هند این امکان را می‌دهد با دسترسی به داده‌های توپوگرافی، دریایی و هوانوردی، دقت موشک‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین خود را بیشتر کند.

صحنه تقابل میان واشنگتن و پکن تنها به حوزه نظامی و در منطقه تایوان محدود نمی‌شود. در همین راستا وزارت خارجه چین از رسانه‌های آمریکایی مستقر در این کشور خواسته گزارشی از عملکرد خود را در یک هفته ارسال کنند که این اقدام چین پس از اقدام متقابل آمریکا علیه رسانه‌های چینی مستقر در ایالات متحده صورت گرفت. وزارت امور خارجه چین در این زمینه از برخی رسانه‌های مطرح ایالات متحده از جمله شبکه خبری «ای بی سی» روزنامه «لس آنجلس تایمز»، هفته‌نامه «نیوزویک»، خبرگزاری «فیچر استوری نیوز» و رادیو «مینه سوتا» مستقر در چین نام برده است. «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به‌تازگی در سخنانی مدعی شد چین بزرگ‌ترین دشمن و رقیب کشور است. به نظر می‌رسد آمریکا دریافته باید سطح مقابله خود را با رقیب شرقی افزایش دهد. مقام‌های پکن نیز بیکار ننشسته و آن‌ها نیز اقدام‌های تقابلی خود را تشدید کرده‌اند. حال با توجه به محدودیت‌های شدید هر دو، باید دید این تنش‌ها تا کجا ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.