پنج سالی از اجرای طرح‌های تشویقی تخفیف خرید فصلی کتاب می‌گذرد که خوشبختانه استقبال از این طرح‌ها نشان‌ از آن دارد که بسیاری از علاقه‌مندان کتاب با این طرح ‌آشنایی کامل دارند و با اعلام زمان و اطلاع‌رسانی به موقع به خرید کتاب‌های مورد علاقه‌شان ترغیب می‌شوند.

سرور هادیان/

پنج سالی از اجرای طرح‌های تشویقی تخفیف خرید فصلی کتاب می‌گذرد که خوشبختانه استقبال از این طرح‌ها نشان‌ از آن دارد که بسیاری از علاقه‌مندان کتاب با این طرح ‌آشنایی کامل دارند و با اعلام زمان و اطلاع‌رسانی به موقع به خرید کتاب‌های مورد علاقه‌شان ترغیب می‌شوند.

امسال اطلاع‌رسانی طرح پاییزی این گونه اعلام شد که کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور می‌توانند از روز دوشنبه (۵آبان) تا پنجشنبه (۱۵آبان) با مراجعه به سامانه اینترنتی tarh.ketab.ir نسبت به نام‌نویسی در طرح پاییزه کتاب ۱۳۹۹ اقدام کنند اما متأسفانه این اطلاع‌رسانی موجب سردرگمی بسیاری از علاقه‌مندان به خرید کتاب شد.

«ریحانه کاشانی» یکی از علاقه‌مندان به کتاب می‌گوید: من در سه طرحی که هر ساله اجرا می‌شود، کتاب‌های مورد علاقه‌ام را خریداری می‌کنم امروز به کتاب‌فروشی رفتم اما متوجه شدم این طرح با وجود اعلام برگزاری به هفته کتاب موکول شده که به اعتقاد من این اطلاع‌رسانی اشتباه سبب مشکلات زیادی برای ما اهالی کتاب‌خوان شده است.

«حمید رضایی» مهندس عمران که مشغول انتخاب و خرید کتاب رمان‌ است، می‌گوید: علاقه من بیشتر در حوزه ادبیات داستانی است و در طرح‌هایی که گذاشته می‌شود، معمولاً ترغیب به خرید کتاب‌های مورد علاقه‌ام در حوزه ادبیات داستانی می‌شوم.

او توضیح می‌دهد: اجرای این طرح‌ها را از طریق پیامک کتاب‌فروشی که همیشه از آن کتاب‌هایم را خریداری می‌کنم، مطلع می‌شوم و به نظر من این طرح و به خصوص شرایط کرونا که رفت و آمدها کمتر و مدت زمان حضور افراد در منزل بیشتر است، فضای خوبی را برای مطالعه فراهم می‌کند که می‌توان از طرح پاییزی کتاب و تخفیف آن بهره برد اما گویا اطلاع‌رسانی در تغییر تاریخ مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است.    

**طرح کتاب و کد ملی

فرزانه فرهادزاده، خانه‌دار نیز می‌گوید: به همراه فرزندانم برای استفاده از طرح پاییزه به کتاب‌فروشی آمده‌ایم. هر کداممان با کد ملی دارای تخفیف کتاب هستیم که همین موضوع سبب امکان خرید بیشتر کتاب را برایمان فراهم آورده است.

این مادر اهل مطالعه بیان می‌دارد: دختر کوچکم دبستانی است و کتاب‌های کودک و نوجوان تازه منتشر شده را برایش انتخاب کرده‌ایم و پسرم نیز دانشجوست و کتاب‌های مورد علاقه‌اش در حوزه مدیریت است و خودم نیز علاقه‌مند به کتاب‌های روان‌شناسی هستم، اما متوجه شدم تاریخ اطلاع‌رسانی اشتباه است و به اعتقاد من این اشتباه سبب شد زمان زیادی برای رفت و آمد هدر برود، همچنین در شرایط کنونی که واقعاً بیرون آمدن از خانه با دلهره همراه است این اشتباه قابل چشم‌پوشی نیست.

**طرح پاییزی کتاب چه زمانی است؟

به سراغ مدیر شهر کتاب مشهد می‌روم، وی درباره طرح پاییزی کتاب می‌گوید: هر سال همزمان با هفته کتاب طرح پاییزی کتاب اجرا می‌شود و امسال نیز از ۲۴ آبان ماه به مدت هشت روز این طرح برای علاقه‌مندان به کتاب برگزار خواهد شد.

ابراهیم بالاپژوه می‌افزاید: متأسفانه طی خبری زمان اجرای این طرح ۵ الی ۱۵ آبان اعلام شد که با اجرای آن در سال‌های گذشته مغایرت داشت که مانند گذشته اجرای این طرح همزمان با هفته کتاب است.

وی خاطرنشان می‌سازد: مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، سقف خرید برای هر خریدار در طرح پاییزه کتاب۹۹ با افزایش ۲۵درصدی را از ۱۵۰هزار تومان به ۲۰۰هزار تومان اعلام کرده است و این در حالی است که خریداران می‌توانند از ۲۰ درصد یارانه خرید کتاب تا سقف ۲۰۰هزار تومان برخوردار شوند.  

وی تأکید می‌کند: این اعتبار همان تخفیفی است که ما به مشتری‌هایمان می‌دهیم و وزارت ارشاد برای هر کتاب‌فروشی نسبت به تعداد مشتری و سابقه‌ای که در اجرای طرح‌های قبلی دارد در نظر می‌گیرد که براساس آن اعتبار، به مشتری‌ها تخفیف می‌دهیم.

مدیر شهر کتاب مشهد با اشاره به این نکته که این طرح شناخته شده است، بیان می‌دارد: حدود پنج سال از اجرای نخستین طرح می‌گذرد و به نظر می‌رسد طرح قابل قبولی بین کتاب‌خوان‌هاست که علاقه‌مندان به کتاب منتظر اجرای این طرح در فصل‌ها هستند. بالاپژوه تصریح می‌کند: این طرح‌ها در فروردین به نام طرح بهارانه و مرداد ماه به نام طرح تابستانه کتاب و یک بار نیز در آبان ماه در هفته کتاب، تحت عنوان طرح پاییزه کتاب برگزار می‌شود.

پرمخاطب‌ترین‌ها!

وی بیشترین استقبال در این طرح را انتخاب کتاب‌هایی در زمینه ادبیات اعلام می‌کند و می‌افزاید: کتاب‌ها در زمینه ادبیات شامل کتاب‌های رمان‌ و مجموعه ادبیات داستانی، شعر و... مورد استقبال مخاطبان زیادی است و در رتبه بعدی کتاب‌هایی در حوزه روان‌شناسی فردی، خانوادگی و کودک، مدیریت، بازاریابی و همچنین فلسفه مخاطب زیادی دارند و از طرفی حوزه کودک و نوجوان نیز در این طرح همیشه از استقبال زیادی برخوردار بوده است.

مدیر شهر کتاب مشهد در خصوص کتاب‌هایی که شامل این طرح می‌شوند نیز بیان می‌دارد: این طرح‌ها فقط شامل کتاب می‌شود و به سایر محصولات تعلق نمی‌گیرد. البته در طرح‌های گذشته تفکیک وجود داشت که کتاب حتماً ایرانی و یا کتاب ترجمه شده باشد اما در حال حاضر این طرح شامل همه کتاب‌ها می‌شود و ۲۰ درصد تخفیف به آن تعلق می‌گیرد.

وی در ادامه اظهار می‌دارد: البته لازم به ذکر است کتاب‌هایی که دارای شابک وزارت ارشاد و کد ۱۳ رقمی و مجوز هستند، شامل این طرح می‌شوند و سایر کتاب‌ها مانند کتاب‌های لاتین و اورجینال در این تخفیف قرار نخواهند گرفت.

وی در ادامه بیان می‌دارد: امیدواریم کرونا و همچنین احتمال اعمال بیشتر محدودیت‌ها، موجب اختلال یا کنسل شدن آن نشود و این طرح اجرا شود.

ابراهیم بالاپژوه در پاسخ به این پرسش که تاکنون استقبال از اجرای طرح‌های کتاب با وجود مشکلات چگونه بوده است؟ می‌گوید: اگرچه تاکنون این طرح‌ها از استقبال خوبی برخوردار بوده است اما مشکلی که در طرح پاییزی امسال نسبت به طرح‌های قبل وجود دارد، بحث تشدید کرونا و شیوع موج سوم آن است که مردم درگیر آن شده‌اند و همین موضوع در استقبال طرح پاییزی کتاب مؤثر است.

مدیر شهر کتاب تأکید می‌کند: همچنین به علت تورم اقتصادی و جهش قیمت‌های سایر اقلام، قدرت خرید مردم به شدت پایین آمده است و به طور قطع خرید کتاب جزو اولویت‌ها قرار نخواهد گرفت.

اولویت‌های این روزها

وی با اشاره به این نکته که شاید با تشویق و تخفیف بتوانیم مردم را به خرید کتاب متمایل کنیم، اظهار می‌دارد: مشکلات اقتصادی برای تشویق مردم به خرید کتاب، کار را سخت‌تر می‌کند و مردم نیز با توجه به شرایط اقتصادی مخارج را براساس اولویت‌هایشان مدیریت می‌کنند.

وی تصریح می‌کند: اگرچه خانواده‌هایی هستند که تحت هر شرایطی به خرید کتاب اهمیت می‌دهند و حتی خرید یک کتاب ارزان‌قیمت برای فرزندانشان را در سبد کالایشان قرار می‌دهند و معتقدند همانند جسم، تأمین و تهیه غذای روح ضروری است.

بالاپژوه در پایان خاطرنشان می‌سازد: به علاقه‌مندان کتاب که با این طرح آشنا و اهل کتاب هستند و همچنین منتظر شروع طرح هستند یادآور می‌شوم که خریدشان را به روزهای آخر طرح به تعویق نیندازند و سعی کنند که طی چند روز اول خرید کتاب مورد علاقه‌شان را انجام دهند.

وی توضیح می‌دهد: اعتبار هر کتاب‌فروشی محدود است و مؤسسه خانه کتاب برای هر کتاب‌فروشی سقف اعتباری را تعریف کرده است که بتواند این کار را انجام دهند و متأسفانه در روزهای پایانی با توجه به اتمام بودجه در نظر گرفته شده، ممکن است این اعتبار پایان پذیرد و امکان تخفیف ۲۰ درصدی مقدور نباشد و در نهایت ۱۰ درصد از طرف خود کتاب‌فروشی امکان تخفیف وجود داشته باشد. از این رو از علاقه‌مندان کتاب می‌خواهیم در روزهای ابتدایی طرح مراجعه کنند تا هم کتاب‌ مورد علاقه‌شان موجود باشد و هم تخفیف طرح پاییزی کتاب برایشان اجرا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.