۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴
کد خبر: 725619

یادداشت

تحریم نفت تیر خطایی که آمریکا زد

محمد علی صادقی کارشناس نفت و انرژی

قدس آنلاین: آمریکا از زمان مشروطه به بعد نشان داده که هیچ اهمیتی به حفظ  منافع ملت ایران نمی دهد، حتی محمد رضا شاه پهلوی وفادار به آمریکا ملعبه دست آمریکا بود، به گونه ای که نتوانست در بخش های مختلف اعم از مسائل دفاعی تا سیاسی، منطقه‌ای و هسته‌ای جدای از آمریکا تصمیم بگیرد و مطابق با خواست مردم خود برای کشور تصمیمات درستی اتخاذ کند، بلکه آمریکا به گونه‌ای با ابزارهای دست خود رفتار کرده بود که مجبور بودند در هر کار و تصمیم گیری اولویت اول را  ملاحضه برآورد خواسته های آمریکا قرار دهند . 

بی شک تنها نظامی که رودررو با آمریکا مبارزه می کند، جمهوری اسلامی ایران است که با تمام نارسایی ها و سوء مدیریت‌ها و همه نواقص مدیریتی همچنان مردم قائل به مبارزه با آمریکا هستند، لذا انتظار می رود روشنفکران و دور اندیشان مدافع حقوق ملت از  موضع  شفاف سازی دشمنی عمیق آمریکا با ملت ایران عزم و همت خود را به کار بگیرند و به امیدواران خام خیال به نجات به دست آمریکا نشان دهند، آمریکا، به آنها   وفا نمی کند و با ما راه نمی آید،چرا که آمریکا به دنبال اجرای برنامه های خودخواهانه و منفعت طلبانه خود است، لذا هر زمانی که به خواست خود برسد به گروه‌های اپوزیسیون وفادار نخواهد ماند  و به افرادی که مثلاً به نوعی به مظاهر قدرت آمریکا دل بسته اند از رو چاقو خواهد زد.

در حالی که عده ای نگران از دست رفتن دوستی با آمریکا هستند ما بایستی به تمدن ایران اسلامی فکر  کنیم، تمدنی با   ۲۵۰۰ سال قدمت، تاریخ و فرهنگی ارزشمند و با زبان و آداب و سنن اصیلی که مهمترین پشتوانه ماست، آمریکا هر چه تلاش کند با تحریم مسوولین ما به جایی نمی رسد، تحریم افرادی مثل آقای زنگنه و حتی آقای روحانی تغییری در خواست ملت ایران ایجاد نمی کند. آمریکا از ما انقدر عصبانی است که حتی   رهبر معظم انقلاب اسلامی را که هیچ  وابستگی به آمریکا ندارد و از تحریم بودن یا نبودن کمترین منفعت یا ضرری نمی برد را تحریم کرد! 

قطعا دو تابعیتی ها و کسانی که وابستگی قلبی یا مالی به آمریکا دارند نگران‌ تحریم های آمریکا می شوند، در حالی که جامعه فهیم ایرانی به خاطر همه مسائلی مشکلات و کمبودهایی که آمریکا با فشار تحریم ها به آنها وارد کرده هیچ گاه  سربلندی خود را قربانی اطاعت از آمریکا نمی کند و حاضر نیست ارزش های خود را زیر پا بگذارد. 

مردم ما به خوبی می دانند که اگر اقتصاد کشور خوب مدیریت می شد و مدیران نالایق از جایگاه مدیریتی خود سوء استفاده نمی کردند، امروز اقتصاد ما انقدر ضعیف نمی شد که آمریکا به خود اجازه هر گونه اهانت یا فشاری به ملت ایران را بدهد. سیاست های غلط و اشتباهات مدیریتی و خود بینی مسوولین منجر به کاهش اعتماد مردم به دولت شده است، لذا نیازمند بازسازی عمیقی در روابط بین مردم و مسوولین هستیم.

اگر مسئولان در کنار مردم بر مبنای محور ضدآمریکایی حرکت کنند، و اعتماد ملی را با وفاداری نه با اختلاسگری و بی وفایی و با سرخوردگی مردم جبران کنند، قطعا مردم همانند اوایل پیروزی انقلاب اسلامی با همه ی مشکلات اقتصادی بدون دریافت یارانه راضی بودند در کنار نظام می مانند، مردمی که آن سالها با کمترین بودجه ارزاق مردم تامین می‌گردید، مراکز تهیه و توزیع و شبکه های تعاونی با قیمت های مناسب و عادلانه در خدمت مردم بود تا نیازهای مردم را تامین کند. در چنین کشوری با چنین مردم نمونه‌ای چگونه عده‌ای می‌توانند به نام کارتون خواب ارز دولتی که باید هزینه تامین کالای اساسی جامعه شود را خرج خود کنند؟ آیا این موضوع فاجعه نیست وراه آمریکا را برای تحمیل فشارهای بیشتر به ما باز نمی کند؟ 

بی تردید کسانی که چنین فاجعه‌ای رقم زده اند باید محاکمه شوند و اموال آنها مصادره شود. 

مسوولین بی سواد باید کنار گذاشته شوند و مسوولین با سواد خائن هم باید کنار گذاشته شوند. هر فرصت جویی از اقتصاد و از این مملکت و مردم  یا هر مدیر ناتوان و عاجزی باید کنار گذاشته شود تا جاده صاف کن های آمریکا کنار بروند. 

دولت بزرگ ناکارآمد است، وزارت صمت ثابت کرده که وزارتخانه ای بسیار ناکارآمد است که هیچ چیز در آنجا مشخص نیست، مدیر به مدیر و  وزیر به وزیر تغییر می کنند و روز به روز مشکلات مردم و تجار و تولید کنندگان بیشتر می شود. در حالی که انتظار می رود همه ارکان تصمیم گیری و کمک به تولید و واردات کالاهای اساسی ضروری مثل بانک مرکزی، بیمه و... در کنار هم با سریع ترین فرآیند به دنبال بهبود فضای کسب و کار و تسهیل واردات و مواد لازم و ضروری برای کشور باشند. مدیریت دولت به قدری ضعیف است که ما حتی در تهیه خوراک دام به عجز افتاده ایم، جای تاسف دارد که ما وارد کننده هستیم نه تولید کننده..

به نظر می رسد باید کمپین نه به مسوولین راه بیاندازیم، مسوولین ناکارآمد و ضعیفی که مدیریت بلد نیستند باید کنار بروند، وزارت صمت از خودرو سازی تا فولاد و تهیه خوراک دام با ده ها مشکل رو به رو است، ما از  دو وزارتخانه صمت و کشاورزی هیچ خیری ندیدیم، بهتر است در این وزارتخانه ها بسته شود تا با ایجاد یک کمیته مشترک برای صادرات و واردات و  توزیع مطلوب و جلوگیری از قاچاق و رانت و انحصار، نیازهای مردم در اولویت باشد. بدیهی است فرصت دادن به هر مسوول بی سواد و خائنی فرصت دادن به آمریکا برای تحمیل فشار بیشتر به مردم ایران است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.