دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا گفت: امنیت مرزها که با توسعه ارتباط تنگاتنگی دارد بایستی به عنوان مهمترین ماموریت دولتها و حکومتها مورد توجه قرار گیرد.

 امنیت مرزها مهمترین ماموریت دولتهاست

به گزارش قدس آنلاین، سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی رحیم صفوی امروز در ارتباط تصویری با همایش ملی ابعاد نظری و کاربردی توسعه پایدار مناطق مرزی با رویکرد آمایشی در مشهد افزود: امنیت مرزها چه در ابعاد برون مرزی و چه در ابعاد درون مرزی یکی از اساسی ترین اهداف حکومتها به شمار می رود که در آموزه‌های دینی نیز بر آن تاکید شده است.
وی با اشاره به پنج عامل در شکل گیری و مدیریت مرزها گفت: این عوامل عبارتند از سابقه تاریخی قدرتهای سیاسی و نظامی حکومتها در گذشته، ضوابط نظامهای سیاسی یک دولت نسبت به کشورهای همسایه،  تعداد همسایگان، موقعیت جغرافیایی طبیعی،   انسانی، ژئوپلیتیکی  و ژئو استراتژیکی و همچنین علایق ژئو پلتیکی حکومت ملی و راهبرد قدرتهای بزرگ نسبت به  آن کشور و یا منطقه.
دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا گفت: کشور همسایه اگر ضعیف و پرجمعیت و فقیر باشد بر روی امنیت کشور دیگر تاثیر می گذارد و روابط سیاسی دولتها با کشورهای همسایه  اعم از همگرایی، واگرایی،  جنگ و تخاصم در امنیت مرزها تاثیر بسزایی دارد.   
رحیم صفوی افزود: هر چه قدر تعداد همسایگان و طول و تنوع مرزهای زمینی و هوایی بیشتر باشد، خطرات و ناامنی ها  بیشتر می شود و دولتها و حکومتها برای مرزهای طولانی باید سرمایه گذاری بیشتری کنند.
به گفته وی، توسعه استانهای مرزی با توجه به کشورهای همسایه، تعامل بین رفت و آمدهای مردم، کالا، امنیت و اقتصاد آنان که سیال و سیار هستند بر روی امنیت مرزها تاثیر گذار است.

راهبرد امنیت ملی دولتها مهمترین عامل در امنیت مرزها

مشاور فرمانده کل قوا با اشاره به تاثیرات عوامل محیط ملی، منطقه ای و بین المللی بر امنیت مرزها افزود: در خصوص  اثرات محیط ملی کشورها، مهم ترین عامل در امنیت و  توسعه مرزها، راهبرد امنیت ملی دولتها و حکومتهاست.
رحیم صفوی افزود: راهبردهای حکومتها مسایل مختلفی نظیر رسیدگی به وضعیت فرهنگی، اقتصادی و بخش نیروهای مسلح، آرایش نیروهای مسلح و ساز و کارها در خصوص امنیت مرزها را شامل می شود.
وی ادامه داد: سیاست خارجی کشورها در رابطه با کشورهای همسایه از  راهبردهای دیگر به شمار می رود  و این که دولت ملی با همسایگان چگونه روابط و تعامل سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی برقرار می کند.
مشاور فرمانده کل قوا  گفت: در این چارچوب پروتکلها و قرادادهای امنیتی و  منطقه ای،  قرارداهای مرزی و اقتصادی و قرادادهای ورود و خروج با ویزا و یا بدون ویزا بین دو کشور  از اهمیت بسزایی در امنیت مرزها برخوردار است.
رحیم صفوی افزود: قدرت اقتصادی و قدرت فرهنگی کشور و ویژگیهای فرهنگی و تمدنی و خصوصیات مرزنشینان از دیگر عوامل تاثیر گذار در امنیت مرزها به شمار می روند.
وی تصریح کرد: بسیاری از کشورها دنباله های فرا مرزی با هم دارند، به طور مثال بلوچهای ما با  بلوچهای پاکستان، کردها با کردهای عراق و آذریها با آذریها آن طرف علایق فرهنگی و دینی خاص خود را دارند، همچنانکه  مردم پاکستان علاقه مند به مشهد و ملت ایران بسیار علاقه‌مند به عتبات عالیات عراق هستند.
مشاور فرمانده کل قوا گفت: وسعت و تنوع مرزهای جغرافیایی شامل مرزهای دریایی، زمینی و  جزیره ای در امنیت تاثیرگذار است و کشورها  باید در این زمینه برنامه داشته باشند.
رحیم صفوی با اشاره به تاثیر راهبرد تهدیدات خارجی و داخلی نسبت به مرزهای کشور و نقش آن در امنیت مرزها گفت: راهبرد کشورهای خارجی و امنیت داخلی تحت تاثیر امنیت مرزها قرار دارد همچنانکه کشور ما طی ۴۰ سال گذشته با نا امنی مرزی رو به رو بوده است به طوری که اکنون در جنوب، شرق و شمال غرب کشور با این نا امنیها  مواجه هستیم.
وی داشتن طرح آمایش سرزمینی در درازمدت را از اقدامات مهم در رابطه با امنیت و توسعه مرزها دانست و ادامه داد: هم اکنون سازمان برنامه و بودجه تدوین سند آمایش سرزمین برای سالهای آینده در دست تهیه دارد.

مشاور فرمانده کل قوا با اشاره به نقش محیط منطقه ای در امنیت مرزها گفت: هر چه قدر دولت ملی با همسایگان در تعامل مثبت و بدون تنش باشد و  روابط اقتصادی، فرهنگی و ترانزیت خوبی داشته باشد در امنیت پایدار آن منطقه تاثیرگذار است در حالی که تخاصم و رقابت منطقه ای برای امنیت مرزها خطرساز است.  
رحیم صفوی با اشاره به حضور و نفوذ کشورهای همسایه و نقش آنها در امنیت مرزها افزود: واقعیت این است که اکنون دشمن های ما در  کشورهای همسایه مانند عراق و  افغانستان مستقر شده اند و استقرار آنها  به فضای سایبرنتیک کشور آسیب امنیتی وارد می کند و همچنین  تهدیدات فرهنگی را به دنبال دارد.
وی ادامه داد: فضای راهبردی قدرت و امنیت در جهان و  رقابتها و  تنشهای قدرتهای بزرگ  در مناطق مرزی و امنیت کشورها در این زمینه تاثیرگذار است.
مشاور فرمانده کل قوا با بیان این که در فضای چند قطبی شدن قدرت و امنیت در جهان تغییرات عظیمی در حال رخ دادن است گفت: بر اساس نظر اندیشمندان سیاسی در قرن حاضر احتمال شکل‌گیری جهان دو قطبی به دو نیمکره غربی و شرقی وجود دارد.
رحیم صفوی افزود: در این صورت احتمال انتقال قدرت در بخش فرهنگ و اقتصاد از نیمکره غربی به شرقی و شکل گیری قدرتهای قاره‌ای مانند چین و هند و روسیه و  تاثیر آن بر امنیت همه کشورها به ویژه کشورهای اروپایی و آسیایی وجود دارد.
وی تاکید کرد: کشور ما در غرب آسیا قرار دارد و بایستی تعامل خود را در تغییرات و  تحولات بین المللی با غرب آسیا  و مرزهای خود گسترش دهد و به طور مثال در جنگ کشورهای آذربایجان و ارمنستان  باید در ابعاد سیاسی ورود  پیدا کنیم و نگذاریم تنشهای مرزی به کشور ما آسیب برساند.

همایش ملی ابعاد نظری و کاربردی توسعه پایدار مناطق مرزی با رویکرد آمایشی امروز هفتم و فردا هشتم آبان ماه در مشهد در حال برگزاری است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.