مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: امن بودن استان طی سه سال قبل در زمینه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد، یک زنگ خطر است که سبب شده برخی مرغداران در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی دامپزشکی تعلل کنند.

امن بودن استان طی سه سال قبل، یک زنگ خطر است

به گزارش قدس آنلاین، احمد شریعتی در جلسه ستاد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در فصل پاییز نگران آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستیم و امسال به دلیل شرایط خاص نگرانی ما بیشتر است. امیدواریم‌امسال مثل سال قبل، سال امنی باشد که این امنیت نیازمند همکاری و همراهی دستگاه‌ها و تشکل‌های مرتبط است.

وی افزود: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یکی از تهدیدات اصلی صنعت طیور در ایران و جهان بوده و به دلیل جهش‌هایی که دارد همواره برای جامعه انسانی نیز یک تهدید محسوب می‌شود. کشور ما به دلیل مهاجرت پرندگان از روسیه که در پاییز رخ می‌دهد و محل عبور این پرندگان بوده، همواره مورد تهدید از این مهاجرت‌ها است.

شریعتی گفت: تلفات سنگین ۲۶ میلیون قطعه‌ای طی سال‌های ۹۶ و ۹۷، حاکی از خسارت‌های هولناک این بیماری بوده و بیش از پیش حساسیت‌ها را افزایش داده است. ما امسال نگرانی خود را از باب این بیماری از شهریور ماه به اتحادیه‌ها و تمام سازمان‌های مرتبط اعلام کردیم و باید مراقب باشیم با پیشگیری از بروز بیماری جلوگیری کنیم، زیرا امسال به دلیل کرونا شرایط سخت‌تری خواهیم داشت.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی ادامه داد: نگرانی دیگر ما شرایط اقتصادی مرغداران و افزایش هزینه‌های تولید بوده که ممکن است به همین دلیل برخی صرفه‌جویی‌ها توسط تولیدکنندگان در زمینه واکسن‌ها و مواد ضد عفونی رخ دهد که این موضوع سبب افزایش خطر بیماری می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر برخی مشکلات در زمینه تامین نهاده‌های دامی وجود دارد و همین مساله سبب شده تا دغدغه اصلی مرغدار تامین نهاده بوده و مباحث بهداشتی و قرنطینه‌ای در اولویت بعدی باشد که همین موضوع سبب نگرانی بیشتر ما شده است. برخی مرغداران همچنان طیور خود را بیمه نکرده‌اند و اگر اتفاقی در زمینه بیماری رخ دهد امکان پرداخت غرامت وجود نخواهد داشت.

شریعتی خاطرنشان کرد: به دلیل افزایش قیمت تخم مرغ طی این ماه‌ها، برخی مرغداران، طیور تخمگذار خود را حتی بالای ۸۰ هفته همچنان نگهداری می‌کنند که همین طیور پیر و مسن، امکان خطر را بالاتر می‌برد. قزاقستان و روسیه مشاهده بیماری را به سازمان‌های جهانی اطلاع داده‌اند و با توجه به نزدیکی مناطق شمالی کشور با این کشورها ما نگرانی فراوانی در این خصوص داریم.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی اضافه کرد: اخطارهای اولیه را انجام داده‌ایم و اطلاع‌رسانی لازم صورت گرفته اما یادآوری می‌کنم که به تنهایی قادر به پیشگیری از بیماری نیستیم و نیازمند تقسیم کار و همراهی تمامی دستگاه‌های مرتبط، اتحادیه‌ها و تشکل‌های ذینفع هستیم.

بر اساس گزارش اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، وی عنوان کرد: طی سه سال قبل به لحاظ بیماری شرایط خوبی داشته‌ایم و برخی تولیدکنندگان طیور به دلیل همین امن بودن شرایط طی سال‌های قبل، تمایلی به انجام واکسیناسیون و رعایت مسائل بهداشتی ندارند و این مهم یک زنگ خطر است. حدود ۱۷۰۰  واحد پرورش طیور با جوجه‌ریزی متوسط ۱۰۰ میلیون قطعه داریم و نیازمند صیانت و حفاظت از این صنعت هستیم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.