مسئول دفتر فن آوری واطلاعات حوزه علمیه خراسان گفت:یکی از مواهب کرونا باتمام معایبی که داشت اما این ویژگی را بوجود آورد که توجه مدیران بیش از پیش به فضای مجازی معطوف شود و از قابلیت های آن بیشتر استفاده گردد.

دوراندیشی مدیران در راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی قدس آنلاین شایسته تقدیر است

مهندس رضا ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که امروز در کشور ما وجود دارد این است که نگاه اغلب مدیران به مسائل عمرانی است تا مواردی مانند آماده کردن زیر ساخت ها برای استفاده از امکانات و تجهزیات روز.

وی ادامه داد: به طور معمول در حوزه های عمرانی مبالغ هنگفتی سرمایه گذاری می شود. مثلا مدیران به دنبال جذب بودجه ساخت یک مدرسه با ظرفیت ۳۰۰ نفر هستندکه حدود ۲۰ میلیارد سرمایه لازم داد. اما با استفاده از فضای مجازی، بستر بسیار بزرگتری برای آموزش وجود دارد و می توان حدود ۱۰ هزار نفر را تحت آموزش قرار داد. اما این مهم از نگاه مسئولین غافل مانده و در این زمینه فعالیت خاصی ویا سرمایه گذاری مناسبی صورت نمی گیرد.

وی با اشاره به این نکته که کرونا باعث شد که تصمیم گیری مدیران به اجبار و کمی بیش از گذشته به سمت فضای مجازی سوق پیدا کند، اظهار کرد: اما هنوز آن نگاه جامع و کامل به فضای مجازی صورت نمی گیرد. وقتی چند ده میلیارد تومان به عنوان بودجه در اختیار یک مدیر یا تصمیم گیرنده قرار دهند، ابتدا ذهن او متوجه فعالیت های عمرانی می شود. اما با استفاده بهینه از فرصت هایی که فضای مجازی در اختیار ما می گذارد خواهیم توانست بسیاری از هزینه ها را کاهش داده و موفقیت های بیشتری کسب کنیم.

وی بیان کرد: نگاه کلان مدیران دیگر جوامع با مدیران ما متغیر است. تلگرام تنها یک اپلیکیشن بود  که در ابتدای راه اندازی اش حدود ۲۶۰ میلیون دلار هزینه داشته است. موسس این پیام رسان با این مبلغ شاید می توانست چند مدرسته و ساختمان بسازد اما به هیچ عنوان نمی توانست تاثیرگذاری که امروز دارد را داشته باشد.

مسئول دفتر فن آوری واطلاعات حوزه علمیه خراسان افزود: تلگرام اکنون در کشوری مثل ایران که متولی آن هم نیست این همه تاثیر گذاشته و توانسته اطلاعات ارزشمندی از ایرانیان جمع آوری کند. ماهنوز در ابتدای راه هستیم و عمده ترین کار این است که باید در نگاه مدیران به مسایل تغییر ایجاد کرد.

وی با بیان این موضوع که متاسفانه هنوز هم افرادی هستند که در برابر فضای مجازی جبهه گرفته و موافق تغییراتی که باید در ساختار ایجاد شود نیستند عنوان کرد:  در گذشته و قبل از ساخت بلندگو ممکن بود صدای سخنران به ۵۰ نفر برسد اما اکنون بلندگو می تواند صدا را به ۵۰ هزار نفر نیز برساند. امروزه فضای مجازی پدید آمده است و می تواند یک موضوع را در معرض دید افراد بسیار بسیار بیشتری قرار دهد.

ابراهیمی در ادامه به ذکر کاربردهای فضای مجازی در سیستم آموزشی ایران پرداخت و یادآور شد: برخی معلمان و اساتید در انتهای کلاس درس به محک محصلین پرداخته و ازچند نفری راجع به موضوعات مطرح شده در کلاس سوال می پرسند. اما دست معلم بسته است و تنها افراد محدودی مانند دو یا سه نفر را می تواند انتخاب کند و زمان کافی وجود ندارد. اما در کلاس هایی که به صورت مجازی برگزار می شود می توان گزینه ای برای آن تعریف کرد که تمامی افراد باید به چند سوال پاسخ دهند تا درس های بعدی برای آنها ارائه شود.

وی اضافه کرد: ضمن اینکه بسیاری دیگر از مشکلات مانند رفت و آمد محصلان، ترافیک، آلودگی هوا، هزینه های جاری و... در برگزاری کلاس ها به صورت مجازی از بین خواهد رفت.  

وی در پاسخ به این سوال که در حوزه علمیه خراسان چه اقداماتی برای هماهنگ تر شدن و استفاده از فضای مجازی صورت گرفته، بیان داشت: در حوزه علمیه ۴۰ هزار طلبه و ۱۶۰ مدرسه علمیه در سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی وجود دارد. اکنون تمامی کلاس های حضوری تعطیل شده است  و دروس در فضای مجازی ارائه می شود. به جز کلاس های آفلاینی که مطالب قبلا بارگذاری شده و محصلین از آن استفاده می کنند، در هفته ۳۶۰۰ کلاس به صورت آنلاین برگزار می شود.  

مسئول دفتر فن آوری واطلاعات حوزه علمیه خراسان تاکید کرد: یکی از مواهب کرونا باتمام معایبی که داشت این است که مدیران را در فشار قرار داد تا توجه آنها بیش از پیش به فضای مجازی معطوف شود تا از قابلیت های آن بیشتر استفاده گردد.

وی در خصوص گذشت ۹ سال از سالروز تاسیس قدس آنلاین ابراز داشت: سابقه ۹ ساله قدس آنلاین در فضای مجازی بیانگر این است که مدیران قدس در ۹ سال پیش نگاهی باز و دوراندیشانه داشته اند و این ارزشمند و شایسته تقدیر است. راه حل بسیاری از مشکلات کلان شهری و حکومتی استفاده از فضای مجازی که قدس آنلاین هم از آن استفاده کرده و در جهت رفع این مشکلات می کوشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.