استاد دانشگاه تهران و نظریه پرداز مطرح علوم جغرافیا در همایش "ابعاد نظری و کاربردی توسعه و امنیت پایدار مناطق مرزی با رویکرد آمایشی" در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: توسعه متوازن دو سوی مرزها، منجر به ایجاد امنیت می شود.

تحقق امنیت مرزها با رشد متوازن دوسوی مرز

به گزارش قدس آنلاین؛ دکتر محمدحسین پاپلی یزدی در این همایش که امروز در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد در ادامه خاطرنشان کرد: سیاست غرب ایجاد داعش، طالبان و یا قاچاقچی است که در نهایت منجر به شهادت نیروهای جان برکف نظامی و انتظامی در حوزه مبارزه با قاچاق موادمخدر و از آن طرف به هلاکت رسیدن و اعدام قاچاقچیان مواد مخدر شده است اما در عمل هیچ نتیجه و دستآورد امنیت آفرینی نداشته است! آیا رشد مواد مخدر و قاچاقچی در کشور کم شد؟!
مدیر سابق گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به این مطلب که مرزها محصول و آفریده بشر است؛ تصریح کرد: مرزها تحمیلی است و از نوع فرهنگی نیست! در طول تاریخ ایران می بینیم که مرزها توسط دول خارجی با اهداف استعماری خط کشی شده که به عنوان مثال می توان به مرزهای سیستان و بلوچستان توسط انگلیسی ها و خط کشی مرزهای شمالی توسط روس ها و ... اشاره کرد. در اسلام نیز مرز نبوده بلکه سرحدات بوده و خاورمیانه فقط سرحد ایران و عثمانی وجود داشته است. این مرزها از نوع دولتی است و مرز ملتی نیست چرا که می بینیم اقوام در دو سوی مرزها حظور دارند. البته در حالیکه غرب خودش به سمت جهانی شدن با مرزهای فرهنگی پیش می رود اما با سوء استفاده از احساسات ناسیونالیسمی سعی بر ایجاد مرز میان کشورهای منطقه و اسلام می نماید.
عضو اصلی کمیسیون جغرافیای فرهنگی انجمن جغرافیدانان جهان در سال ۱۹۹۶ افزود: عمران وآبادانی در یک طرف مرز نه تنها امنیت آفرین نیست بلکه منجر به ایجاد ناامنی بیشتر می شود. اگر تمام امکانات روانه مرز دوغارون شود و آبادانی شکل گیرد اما چون آنسوی مرز فقیر و نابرخوردار است لذا ناامنی شکل می گیرد.
این استاد مطرح دانشگاه که مدافع سرسخت تشکیل اتحادیه کشورهای اسلامی است در ادامه اظهار کرد: ۱۵۰ سال است که از زمان جمال الدین اسدآبادی حرف از اتحاد جهان اسلامی می شود و رویکرد برای تحقق این هدف والا عمدتا از طریق سیاسی بوده، در حالیکه اتحاد جهان اسلام و منطقه از طریق اقتصادی و تقویت اقتصاد محقق می گردد.
محمدحسین پاپلی یزدی با اظهار امیدواری مبنی بر اینکه امیدوارم روزی راه آهن از مراکش به مرز چین کشیده شود؛ در بیان چگونگی ایجاد اتحادیه جهان اسلام و منطقه اظهار کرد: اکنون تمام شبکه های اقتصادی و شریان های تجاری به سمت اروپاست! خطوط هوایی ما رویکرد اروپایی یا آمریکایی دارد و مقاصد تجاری؛ غرب است. لوله ها و خطوط گاز به سمت غرب است و شبکه برق نیز همین طور در حالیکه در قدم اول بایستی خط ریلی بین تمام کشورهای منطقه از جمله ایران، افغانستان، عراق، سوریه و لبنان ایجاد شود. در طرح های آمایشی و آینده نگری بایستی جهان اسلام را تبدیل به یک بلوک قوی اقتصادی و تجاری بدون مرز دید تا رشد و توسعه و امنیت شکل گیرد. طی ۱۰ الی ۲۰ سال آینده نباید مرزهای تجاری، اقتصادی و ویزایی بین این کشورها وجود داشته باشد و ایران می توان نقش محوری در تحقق این هدف ایفا نماید.
وی با انتقاد از تنش های مرزی افزود: در شرایط فعلی اختلافات مرزی معنا ندارد بلکه دو طرف مرزها بایستی با توسعه دوجانبه ی مبتنی بر همکاری های منطقه ای از رشد و توسعه ی متوازن برخوردار شوند. سیاست و تئوری "توسعه ما در فقر همسایه است" که در برخی از کشورها مانند پاکستان دیده می شود؛ دیگر کارایی ندارد. جهان اسلام متحد به حرف ایجاد نمی شود بلکه در عمل و با دوستی با کشورهای همسایه، تنش زدایی و توسعه متقابل امکان پذیر است.
پاپلی یزدی خاطرنشان کرد: امنیت سیستان و بلوچستان زمانی محقق می شود که میدان بار تهران در اختیارشان قرار گیرد و یا هزینه خرید آپارتمان در کشورها و شهرهای همسایه مانند کراچی صرف خرید آپارتمان در کلان شهرهای ایران شود. سرخس در خراسان رضوی گرچه پیشرفت کرده است اما همچنان جز محرومترین شهرهای کشور است و البته همانگونه که اشاره شد نمی شود سرخسی آباد داشت در حالیکه آنسوی مرز سرخس عمران و آبادانی نداشت که ضد امنیت است.

گفتنی است در همایش  "ابعاد نظری و کاربردی توسعه و امنیت پایدار مناطق مرزی با روکرد آمایشی"؛ سردار سرلشکر سیدیحیی رحیم صفوی به عنوان رییس همایش و نیز دکتر گودرزی فرمانده مرزبانی کشور بصورت ویدیوکنفرانس درباره مدیریت جامع مرزی، بایسته های امنیتی و توسعه پایدار مبتنی بر آمایش سخنرانی کردند. این همایش در دو روز طی روزهای هفتم و هشتم آبان در دانشگاه فردوسی در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.