با شیوع کرونا ویروس و به رغم اینکه در ابتدا دولت و آموزش و پرورش بر بازگشایی حضوری مدارس تاکید داشتند اما بسیاری از خانواده‌ها با حمایت ضمنی مسئولان مدارس حاضر به فرستادن فرزندان خود به مدارس نشدند و بر آموزش مجازی تاکید کردند و نهایتاً تعطیلی مدارس در مناطق قرمز اعلام و آموزش به صورت مجازی و نیمه حضوری شد.

چرایی دریافت بیمه حوادث دانش‌آموزی در دوران آموزش غیرحضوری

قدس آنلاین:  با توجه به روند روزافزون تعداد مبتلایان کرونا و آمار مرگ و میر به نظر نمی‌رسد تغییری در این روند شاهد باشیم اما در این میان درخواست مدارس از والدین برای اخذ هزینه‌هایی مانند بیمه دانش‌اموزی، مجلات رشد و حتی دوخت لباس فرم مدرسه که در بر خی موارد مثل بیمه از درخواست گذشته و به اجبار رسیده و باعث انتقاد جدی خانواده‌‎ها شده است. این در حالی است که با وجود گذشت بیش از ۳۷ روز از آغاز رسمی سال تحصیلی به تازگی مشخص شده دانش‌آموزان مانند سالهای گذشته تحت پوشش بیمه‌نامه بیمه معلم باشد که در سال‌های گذشته نیز بیمه دانش‌آموزان را به طور انحصاری در اختیار داشت و تنها در دو سال گذشته تحصیلی بیش از ۱۵۰میلیارد تومان حق بیمه انحصاری دریافت کرده است.

تأخیر در تمدید قرارداد "بیمه معلم" از ابتدای سال تحصیلی به این دلیل بود که این شرکت درباره پوشش بیماری کرونا هیچ بندی به قرارداد خود اضافه نکرده بود در حالی که یکی دیگر از شرکت‌های بیمه‌ای بندی را با عنوان «بیمه‌نامه آرامش در تحصیل با پوشش کرونا» را به صورت عمومی عرضه کرده بود. به نظر می‌رسید بیمه معلم بخت و اقبالی برای تمدید این قرارداد ندارد، اما ظاهراًخواست آموزش و پرورش چیز دیگری بود.

والدین معتقدند وقتی فرزندانشان در فضای مجازی مشغول یادگیری و آموزش هستند، دیگر چه نیازی به پرداخت بیمه حوادث است.

بیمه برای چه مواردی؟

خانم کمپانی مادر یکی از دانش آموزان پایه ابتدایی منطقه ۶ تهران در گفت‌وگو با قدس‌آنلاین، گفت: وقتی فرزندانم به صورت مجازی آموزش می‌بینند و در مدرسه حضور ندارند، اخذ مبلغی به عنوان بیمه‌ حوادث زمانی ضروری نیست.

وی افزود: ممکن است بگویند ۱۵هزار تومان رقمی نیست اما باور کنید در وضعیت کنونی، برای برآورده کردن نیازهای آموزشی فرزندانم از جمله خرید تبلت، موبایل یا لب تاب، بسته اینترنت و... با مشکل مواجه هستیم، و از طرفی یکی از والدین ناچار به ترک کار و حضور در کنار فرزندش است که درآمد خانواده را کاهش داده است و پرداخت این ارقام هرچند به نظر کم است مشکل‌ساز شده است. از طرفی توجیهی برای این پرداخت وجود ندارد.

وی افزود: اگر این بیمه شامل حادثه‌ای چون کرونا می‌شود پرداخت بیمه توجیه دارد اما اصلا در این مورد حرفی زده نشده و فقط می‌گویند پول بیمه را بدهید و نمی‌گویند قرار است دانش‌آموز را در مقابل چه چیزهایی بیمه کنند. این در حالی است که فقط یک آزمایش خون و تست کرونا بیش از ۷۰۰هزار تومان تمام می‌شود.

اخلاقی پدر یک دانش‌آموز دیگر دراین باره گفت: من ۳فرزند دانش‌آموز دارم اما فقط برای یک فرزندم چنین درخواستی شده و از طرفی رقمی که از ما خواستند با مدارس دیگر متفاوت است. یک مدرسه ۵۷۰۰ خواسته و مدرسه دیگر ۱۵هزار تومان در حالیکه یک شرکت بیمه است چگونه می‌شود در یک پایه ۲ رقم متفاوت دریافت کنند. از مسئولان مربوطه خواهشمندم شفاف‌سازی کرده و به این موضوع رسیدگی کنند.

زینال‌زاده یکی دیگر از والدینی است که در این باره به ما گفت: اگر مدرسه ای ۳۰۰ دانش‌اموز داشته باشد شرکت بیمه ۴میلیون و ۵۰۰هزار تومان دریافت می‌کند.

وی افزود: ما پارسال هم پول بیمه دادیم هم پول مجله رشد و هم پول یک برنامه که قرار بود روی موبایل‌ها نصب شود تا از طریق آن بتوانیم در جریان درس و تکالیف بچه‌ها باشیم ولی متأسفانه نه کارت بیمه و نه مجله رشد گرفتیم و نه این برنامه راه‌اندازی شد.

کاظمی مدیر یک مدرسه ابتدایی نیز در این باره گفت: ما هم چیزی که آموزش و پرورش به ما علام کرده به والدین منتقل می‌کنیم. کارت بیمه داخل پرونده دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به مجلات رشد اظهار کرد: مجلات رشد تا اسفند توزیع شد و۲ماه بعد هم به دلیل تعطیلی به دست دانش‌آموزان نرسید. مبالغ دریافتی هم به حساب مدرسه واریز و برای بچه‌ها هزینه می‌شود و جای دیگری خرج نمی‌شود.

وی افزود: آموزش و پرورش برای بیمه دانش‌آموزان، هر سال قراردادی را تحت عنوان بیمه حوادث و درمان دانش‌آموزی با یکی از شرکت‌های بیمه‌ای عقد کرده و طیف وسیعی از جامعه آموزشی کشور را در برابر حوادث احتمالی بیمه می‌کند. با این حال با مسئولیت خودم به والدین اعلام کردم اگر دوست ندارند این مبلغ را پرداخت نکنند تا سوء‌تفاهمی ایجاد نشود.

پوشش بیمه‌ای حوادث دانش‌آموزان الزامی است

مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در این باره گفت: کارت بیمه حوادث و درمان مازاد دانش‌آموزی و کارکنان این وزارتخانه از طریق سایت همگام صادر می‌شود و در اختیار خانواده‌ها و کارکنان این وزارتخانه قرار می‌گیرد.

گودرز کریمی‌فر به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، درخصوص تفاهم‌نامه بیمه حوادث و درمان مازاد دانش آموزان و کارکنان مدارس دولتی و غیردولتی آموزش و پرورش اظهار داشت: این تفاهم‌نامه بین شرکت سهامی بیمه معلم و معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، در زمینه بیمه حوادث و درمان مازاد دانش آموزان و کارکنان و همچنین بیمه مسئولیت مدنی بیمه‌شدگان در قبال یکدیگر و اشخاص ثالث برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بر اساس قانون بیمه مصوب سال ۱۳۱۶ و آیین‌نامه‌های مصوب شورای عالی بیمه و عرف بیمه در کشور و شرایط عمومی بیمه درمان، عمر و حوادث اشخاص منعقد شده است.

وی افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه مهلت ارسال اسامی بیمه شدگان به شعب بیمه تا تاریخ ۱۵ آبان ۹۹ در نظرگرفته شده است و بر طبق آن بیمه‌گذار متعهد می‌‎شود به منظور تعمیم و گسترش پوشش‌های بیمه‌ای به بیمه شدگان، ترتیبی اتخاذ کنند تا کلیه ادارات آموزش و پرورش در هر منطقه، ناحیه یا شهرستان (طبق آمار دفتر ثبت‌نام و سوابق کارگزینی در اول مهرماه ۹۹ مربوط به اداره یا واحد آموزشی) نسبت به جمع‌آوری فهرست اسامی و مشخصات شناسنامه‌ای بیمه‌شدگان با تفکیک دانش‌آموزان رایگان (براساس سامانه سناد) اقدام و حداکثر تا تاریخ ۱۵ آبان ۹۹ به شعب بیمه یا نمایندگان معرفی شده توسط شعب مربوطه تحویل دهند.

مدیرکل پشتیبانی و رفاه وزارت آموزش و پرورش در خصوص نحوه صدور کارت بیمه حوادث و درمان دانش‌آموزی هم گفت: برای بهره‌مندی تمامی بیمه شدگان از مزایای این پوشش بیمه‌ای، با همکاری شرکت بیمه معلم برای هر یک از بیمه‌شدگان کارت بیمه (با خلاصه تعهدات قرارداد) صادر شده که از طریق سایت همگام در اختیار اولیای دانش‌آموزان و تمامی بیمه‌شدگان قرار می‌گیرد.

کریمی‌فر تصریح کرد: با توجه به صدور کارت از طریق سایت همگام، ضروری است ادارات کل آموزش و پرورش مناطق و نواحی تابعه و کلیه واحدهای آموزشی از دسترسی تمام بیمه‌شدگان و دانش‌آموزان به سایت همگام مطمئن شوند تا بیمه‌شوندگان بتوانند به راحتی از خدمات این قرارداد استفاده کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.