رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران خودرو مشهد گفت: افزایش قیمت خودرو در بازار در نتیجه کمبود عرضه آن در بازار است که منجر به فاصله زیاد آن با نرخ مصوب می‌شود.

افزایش قیمت خودرو نتیجه کمبود عرضه آن در بازار است

به گزارش قدس آنلاین، حمیدرضا حیدری افزود: نرخ مصوب خودرو تولیدی در کارخانه مشخص است اما زمانی که عرضه مستقیم خودرو از سوی کارخانه در بازار انجام نگیرد و عرضه این کالا کاهش یابد، قیمتها روند تصاعدی پیدا می‌کند.  

وی ادامه داد: مبنای قیمت گذاری خودرو ایرانی و خودروهای خارجی براساس نرخ ارز است، به نظر می‌رسد عده‌ای سرمایه‌دار خودرو را به صورت سبدی از کارخانه خریداری می‌کنند اما به اندازه کافی در بازار عرضه نمی‌نمایند که این امر روی قیمت خودرو اثر می‌گذارد.

رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران خودرو مشهد گفت: در صورتی که تولیدکنندگان و صاحبان خودرو، توزیع قطره چکانی آن را متوقف کنند و تقاضای مردم را پاسخگو باشند، قیمت خودرو کاهش خواهد یافت و قیمت خودروهای خارجی نیز در صورت ثبات نرخ دلار، کاهش می‌یابد.

وی افزود: از زمانی که نرخ دلار افزایش یافت و دچار نوسان شد، بازار خودرو در رکود فرو رفت و هم اینک معاملات خودرو در مشهد تقریبا به صفر رسیده است.

حیدری ادامه داد: در این شرایط فروشنده از فروش خودرو خود واهمه دارد و خریدار نیز می‌خواهد ارزان بخرد لذا در صورتی که قیمت دلار ثابت بماند، احتمال بسیار وجود دارد که رونق به بازار خودرو بازگردد و مردم از بلاتکلیفی درآیند.

وی گفت: نمایشگاه خودرو واسطه بین خریدار و فروشنده است لذا زمانی که هیچ کدام از آنان نباشند، فعالیت نمایشگاه‌ها نیز راکد می‌ماند لذا از ابتدای امسال تاکنون ۱۰ تا ۱۵ درصد از اعضای این صنف به دلیل هزینه‌های بسیار و درآمد کم پروانه کسب خود را باطل کرده‌اند.

رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران خودرو مشهد افزود: خودرو از یک کالای مصرفی تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده و افرادی که خرید و فروش آن را انجام می‌دهند به دنبال کسب سود از این بازار متلاطم هستند.

وی در باره جمعه بازار خودرو در مشهد نیز گفت: این بازار را به رسمیت نمی‌شناسیم زیرا هیچ فردی یا نهادی روی آن اشراف ندارد و فقط شهرداری مکانی را در اختیار عده‌ای گذاشته که تبدیل به محلی برای افراد سودجو شده است.

حیدری ادامه داد: خودرو یک کالای تخصصی است و باید معامله آن در واحدهای صنفی دارای پروانه کسب انجام شود تا بتوان به شکایتها پاسخگو بود، اما جمعه بازار جایگاه ثابتی برای قولنامه‌ها ندارد، هیچ نهادی متولی آن نیست و فقط محل تلاقی عده‌ای خریدار و فروشنده است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.