کردستان- بعد از شیوع کرونا توانمندی، ظرفیت و تاثیرگذاری بیشتر مرز بین‌المللی باشماق مریوان در سطح کشور شناخته تر شد و به همین دلیل بعد از گذشت سال ها از رسمی شدن این مرز مسوولان کشوری و استانی برای ساماندهی آن آستین همت بالا زدند تا بدین گونه زمینه افزایش رویه‌های گمرکی به ویژه صادرات از این مرز را فراهم کنند.

«باشماق» دروازه اتصال ایران به بازارهای اروپایی

قدس آنلاین-گروه استان ها: ۲۳ درصد از کل صادرات ایران به کشور عراق است که استان کردستان از این میزان سهم ۱۳.۸ درصدی دارد.

مرز باشماق در ایام شیوع ویروس کرونا که همه مرزهای کشور تحت تاثیر این بیماری تعطیل شده بودند همچنان فعال بود و نشان داد مرزی است که در همه فصول و شرایط بحران می‌تواند حامی صادرکنندگان و اقتصاد کشور باشد.

گفتنی است ۸۳ درصد صادرات کردستان به اقلیم کردستان عراق از طریق مرز باشماق مریوان، ۱۶ درصد از «سیرانبند» بانه و یک درصد هم از گمرک سنندج انجام می شود.

بنا بر گفته ناظر گمرکات کردستان با اشاره به اینکه گمرک باشماق طی سالیان گذشته همواره رتبه دوم ترانزیت کالا را در بین گمرک های کشور داشت که طی پنج ماهه امسال این گمرک رتبه نخست ترانزیت کشور را به خود اختصاص داد.

حمایت رهبر معظم انقلاب از پروژه

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان با اشاره به وضعیت شاخص راه‌های استان اظهار می‌کند: زیرساخت‌های ارتباطی استان وضعیت مناسبی ندارند به همین دلیل هدف اول خود را بهبود و توسعه راه‌های استان قرار داده‌ایم و در این راستا با اصلاح شاخص‌ها و توزیع اعتبارات بر مبنای توازن منطقه‌ای، زمینه نقش‌آفرینی هر چه بیشتر کردستان را در توسعه ملی فراهم کند.

بهرام نصر الهی زاده با اشاره به اینکه کردستان نزدیک‌ترین دروازه اتصال ایران به دریای مدیترانه و بازارهای اروپایی است، می افزاید: مبادلات مرزی در سال ۱۳۹۸ در مرز باشماق به حدود ۴.۵  میلیارد دلار رسید که این موضوع بیانگر ظرفیت بالای استان در ترانزیت کالا به شمار می‌آید در راستای اتصال ایران از این نقطه به کشورهای حوزه مدیترانه احداث جاده جدید سنندج - مریوان در دستور کار قرارگرفته است.

نصر الهی زاده بابیان اینکه در راستای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی استان  بهره‌برداری از محور سنندج - مریوان از طرح‌های اولویت‌دار است، اذعان می کند: برای اتمام این طرح طبق آخرین بر آورده‌های کارشناسان حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان یادآور می شود: امسال ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص‌یافته که ۸۰ میلیارد تومان از این میزان توسط دفتر رهبر معظم انقلاب، ۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبار استانی و ۲۰ میلیارد تومان نیز از محل اعتبارات توازن منطقه‌ای تأمین می‌شود.

برکات مصوبه رهبری

جاده جدید سنندج - مریوان موسوم به «تیژتیژگاران» از طرح‌های مهم حوزه ارتباطی در استان کردستان است که برخی از آن به‌عنوان نزدیک‌ترین نقطه ورود اقتصاد ایران از طریق راه زمینی به اروپا و کشورهای حوزه دریای مدیترانه یاد می‌کنند.

با توجه به مصوب شدن تکمیل جاده سنندج - مریوان در جریان سفر رهبر معظم انقلاب به کردستان در سال ۱۳۸۸ و در دستور کار بودن ایجاد منطقه آزاد تجاری  بانه - مریوان  می‌توان گفت شبکه راه‌ها و محورهای ارتباطی غرب استان تحت تأثیر فعالیت‌ها و مراودات این منطقه قرار خواهند گرفت.

پیش‌بینی می‌شود در آینده چه  ازنظر حجم ترافیک و چه  ازنظر  ایجاد گره‌های بین‌راهی و  همچنین تجهیز امکانات و  تسهیلات  لجستیکی اتمام این طرح یک اولویت برای دولت بوده تا بتواند سهولتی دوچندان در ترافیک ترانزیتی این مسیر به سمت اروپا باشد.

اجرای طرح جامع ساماندهی

یکی از مهمترین مسائل و مشکلات موجود در باشماق نبود زیرساخت‌های لازم است به عنوان نمونه هنوز هم تمام رویه های گمرکی شامل ترانزیت، صادرات سوخت و کالاهای خشک و تردد مسافر از یک درب انجام می شود که این مسئله عامل موثری در کُندی انجام تشریفات گمرکی در این مرز شده است.

طبق قانون مهیا کردن، ساماندهی و ایجاد زیرساخت های مورد نیاز در مرز وظیفه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است که در سال جاری بخشی از محوطه مرز که در تحویل استانداری بود به این سازمان واگذار شده تا طرح جامع ساماندهی مرز باشماق را در آنجا اجرایی کنند.

حل مشکلات باشماق

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان در همین راستا با اشاره به اینکه سالانه بیش از شش میلیارد دلار ترانزیت، صادرات و واردات از مرز باشماق انجام می‌شود، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت های موجود در باشماق برطرف کردن مشکلات و ساماندهی آن می تواند منجر به افزایش بیشتر مبادلات تجاری در این مرز شود.

شهرام ملکی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های بخش اقتصادی استان رسیدگی و بهبود وضعیت مرزها به ویژه باشماق است، اضافه کرد: به منظور ساماندهی مرز باشماق در مرحله نخست ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شده است.

وی یادآور شد: طرح ساماندهی این مرز توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در حال اجرا است و امید می رود در آینده ای نه چندان دور شاهد اتمام آن و بهبود شرایط تردد مسافر، ترانزیت و صادرات در این مرز باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.