گیلان- کاربران فضای مجازی مدعی هستند قاچاق چوب هم چنان در سایه طرح تنفس جنگل‌ها ادامه داشته و دور از چشم مأموران کامیون‌های زیادی درختان را جابجا می‌کنند که تصویربرداری و یا مشاهده آن‌ها در محورهای شمالی کار چندان سختی نیست.

کامیون‌های چوب در اسالم کجا می‌روند؟

قدس آنلاین-گروه استان ها: سال گذشته تعدادی از مخاطبان قدس آنلاین زنگ این پایگاه اطلاع‌رسانی را به صدا درآوردند و خواستار انتشار فیلم‌هایی از تردد خودروهای حامل چوب در جاده‌های استان مازندران، گیلان بودند.

بنا بر اظهارات این مخاطبان که در جاده‌های شمالی کشور به مسافرت رفته بودند فیلم‌های بسیاری از کامیون‌های حامل چوب و تنه درختان به ثبت و ضبط رسیده بود که در جاده‌های اصلی عبور و مرور داشتند و این مخاطبان اصرار داشتند به این موضوع رسیدگی شود که درزمانی که قطع درختان ممنوع است و جنگل‌های شمال مشمول قانون تنفس شدند پس این‌همه خودروی حامل چوب از کجا آمده و کجا می‌رود؟!

گفتنی است این تصاویر که حالا در طی چند روز گذشته نیز دوباره در صدر مطالب فضای مجازی قرارگرفته شده و دست‌به‌دست می‌چرخد صحنه‌های آشنایی از خودروهای حامل چوب و تنه‌های درختان قطع‌شده در جاده زیبای اسالم نشان می‌دهد که تصویربرداران در خصوص این درختان قطع‌شده از مسئولان پاسخ می‌خواهند.

مجوز قطع درخت نداریم

«اسالم» در غرب استان گیلان و در شهرستان تالش واقع‌شده است که از شمال با شهر تالش و از جنوب با پارک جنگلی گیسوم همسایه است و حالا تصویرهای منتشره از  حمل درختان با خودروهای سنگین و هم‌چنین تنه‌های قطع‌شده درختان در کنار جاده‌هایش نظر بسیاری از شهروند خبرنگاران را برانگیخته  و البته موجب واکنش اداره منابع طبیعی تالش هم شده است.

در همین راستا رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان تالش در این خصوص قطع درختان در این مسیر اظهار کرد: هیچ مجوزی برای قطع درختان جنگلی مگر برای اجرای طرح‌های توسعه و ملی صادر نمی‌شود و برخورد با پدیده قاچاق چوب اساس و هدف منابع طبیعی است.

جابر حسینی در خصوص قطع درختان جاده اسالم باهدف قاچاق چوب توضیح داد: این موضوع صحت ندارد  بلکه به‌منظور جلوگیری از خطر تصادف و  جلوگیری از قاچاق چوب، تعدادی از درختان حاشیه و حریم جاده توریستی و پرتردد اسالم جمع‌آوری‌شده است.

وی افزود:  این درختان که ریشه‌ها آن‌ها سست شده بود ریشه‌کن شده‌اند و در حال حاضر کنار جاده جمع‌آوری‌شده است تا پس از اتمام کار با مجوز رسمی به فروش رسد و هزینه آن به نفع خزانه دولت واریز شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تالش به حمل خودروهای سنگین با چوب در این محور اشاره کرد و گفت: این خودروهای سنگین حامل چوب که بارشان چوب درختان بید، صنوبر و گونه‌های میوه است از استان  اردبیل به کارخانه‌های تبدیلی گیلان می‌آیند.

وی بابیان اینکه حفظ و حراست از منابع طبیعی ، یک وظیفه ملی است، تصریح کرد: مردم می‌توانند در صورت مشاهده قاچاق چوب ، موضوع را بلافاصله به اداره منابع طبیعی اطلاع دهند و برخورد قاطع و بدون اغماض در انتظار عاملان قاچاق چوب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.