هرمزگان- ملخ‌های صحرایی یا مهاجم معمولاً همه ساله بر اساس فیزیولوژی زیستی‌شان در فصل بهار بویژه ماه‌های اردیبهشت و خرداد مهاجرت خود را از خاستگاه‌شان در کشورهای حاشیه دریای سرخ و شبه جزیره عربستان آغاز می‌کنند و پس از عبور از ایران به‌سوی هند و پاکستان می‌روند و بار دیگر در ماه‌های آبان و آذر و در راه بازگشت به خانه در میانه راه باز هم سری به ما می‌زنند و تا جایی که می‌توانند هرآنچه را بر سر راهشان باشد می‌خورند و تخریب می‌کنند و ما را به درد سر می‌اندازند.

بازگشت میهمان های ناخوانده

گفتنی است بر اساس اعلام مشئولان جهاد کشاورزی در حال حاضر ملخ‌های مهاجم به بشاگرد هرمزگان رسیدند.

 این میهمان‌های ناخوانده پیشقراولان دسته‌های ۵۰ تا ۵۰۰ میلیونی هستند که انتظار می‌رود تا چند روز آینده به سیستان و بلوچستان و خوزستان هم وارد شوند.

با ورود این ملخ‌ها که از روز چهارشنبه هفته گذشته به کشورمان رسیدند ۷ استان کشور که سال گذشته مورد هجوم ملخ‌ها قرار گرفته بودند به حالت آماده باش در آمده‌اند و پایش خود را برای مبارزه هرچه سریعتر با ملخ‌ها آغاز کرده اند.

حالا این ملخ‌ها برای زمستان گذرانی به استان هرمزگان آمده‌اند. البته این در حالی است که مبازره با ملخ‌ها در هرمزگان آغاز شده است.

عبدالرضا اشرف منصوری مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در این رابطه اعلام کرد: نخستین دسته ملخ‌ها روز چهار شنبه در بشاگرد شناسایی شد که بسرعت مبارزه با این آفت در سطح ۴ هکتار آغاز شد.

وی افزود: با توجه به تجربیات سال‌های قبل در مبارزه با ملخ‌ها، دالان‌های ورودی این آفت به استان شناسایی و در حال پایش شبانه روزی هستیم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از کشاورزان و مردم خواست به محض دیدن دسته‌های ملخ با شماره ۳۳۱۵ تماس بگیرند تا مبارزه شیمیایی با این آفت به تأخیر نیفتد.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته کشاورزان و ارگان‌های عضو ستاد مدیریت استان همکاری خوبی در مبارزه با ملخ‌ها داشته‌اند.

اشرف منصوری تصریح کرد: در سال گذشته در سطح ۷۰ هزار هکتار از اراضی استان هرمزگان با ملخ‌های مهاجم مبارزه شد. وی تأکید کرد: هر چند هواپیمای سمپاش در منطقه مستقر است ولی هنوز نیازی به مبارزه هوایی نیست.

سم گران شده اما جای نگرانی نیست

در همین حال «سیدرضا میر» سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: سال گذشته رکورد هجوم ملخ‌ها به کشور را در ۷ استان هرمزگان، بوشهر، فارس، جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان‌جنوبی و خوزستان داشتیم.

 به‌گفته وی در فاز اول هجوم ملخ‌ها به این استان‌ها در سطح نیم میلیون هکتار مبارزه شیمیایی با این آفت انجام شد و انتظار می‌رود در ماه جاری و آذرماه نیز سطح مبارزه حداقل به ۴۰۰ هزار هکتار و در مجموع به یک میلیون هکتار از اراضی کشور برسد.

وی با تأکید بر اینکه در دور قبل هجوم ملخ‌ها آسیب جدی به مزارع و باغ‌ها وارد نشد بار دیگر تأکید کرد: سمپاشی برای مبارزه با ملخ‌ها هیچ تهدیدی برای سلامت محصولات کشاورزی نیست.

وی با اشاره به افزایش قیمت سم به‌دنبال بالا رفتن قیمت ارز گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات سم برداشته شده ولی جای نگرانی برای کشاورزان و مردم نیست زیرا سم به میزان کافی وارد و تأمین شده ضمن اینکه مبارزه با ملخ‌ها وظیفه دولت است و هزینه‌ای برای کشاورزان ندارد و در واقع فقط دولت باید هزینه بیشتری را متقبل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.