چابهار- در طی یک دهه گذشته مسئولان بسیاری رویای ایجاد فرودگاه در منطقه آزاد چابهار را داشتند و حتی مدیرعامل وقت سازمان منطقه آزاد چابهار سال ۹۶ از احداث شهر فرودگاهی چابهار با ظرفیت جابه‌جایی یک‌میلیون مسافر در بازه زمانی ۱۸ ماه تا دو سال خبر داد که حالا با گذشته سه سال از این وعده هنوز خبری نیست!

«مکران» باند پرواز می‌خواهد

قدس آنلاین-گروه استان ها: از تابستان امسال که باری دیگر احداث فرودگاه در چابهار جدی‌تر شده است و مسئولان منطقه را برای احداث باند اختصاصی مصمم‌تر از گذشته کرده است اتفاقات متعددی در این منطقه کلید خورده است و به اختلافات مسئولان منطقه آزاد چابهار و هم‌چنین پایگاه شکاری کنارک دامن زده است.

مخالفت با ساخت فرودگاه جدید

سال‌هاست که مردم چابهار و تمامی مسافران به مقصد این بندر باید مسافت ۳۰ کیلومتری بندر چابهار تا بندر کنارک را با خودرو بپیمایند تا از طریق فرودگاه نظامی کنارک عازم استان‌های دیگر شوند.

گفتنی است یازدهم شهریورماه امسال فرودگاه کنارک بدون اطلاع‌رسانی به منطقه آزاد چابهار در نامه‌ای به شرکت‌های هوایی اعلام کرد که به دلیل نارسایی و پوسیدگی لوله‌های سوخت، پروازها تا اطلاع ثانوی در این فرودگاه تعطیل است و لذا این موضوع نخستین شوک را به مسئولان منطقه آزاد و مردم استان وارد کرد.

تعطیلی فرودگاه  موضوع موجب شد تا عده‌ای جدی شدن ساخت فرودگاه در چابهار و قوت گرفتن این موضوع را ریشه این بهانه‌جویی بدانند.

گفتنی است در همین زمان احمد موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان به خبرنگاران گفت: «متولیان فرودگاه شرط بازگشایی و فعالیت مجدد فرودگاه کنارک را توقف و تعطیلی عملیات احداث فرودگاه چابهار اعلام کرده‌اند»

 پس‌ازاین اختلافات که حتی پای رئیس مجلس را هم به سیستان و بلوچستان کشاند باری دیگر در ماه گذشته با استقرار نیروهای ارتش در محل احداث شهر فرودگاهی چابهار برای یک مانور، پروژه ساخت شهر فرودگاهی چابهار یک‌بار دیگر تعطیل شد.

در همین حال فرمانده نیروی هوایی در منطقه برای رفع ابهامات، خبرنگاران منطقه را به بازدید پایگاه هوایی شکاری برد و گفت: ساخت فرودگاه جدید در محدوده زمین و هوای پروازی‌اش است، امکان نشست‌وبرخاست جنگنده‌هایش را می‌گیرد و عملاً پایگاه دهم شکاری را تعطیل می‌کند.

این گفته‌ها بلافاصله با واکنش منطقه آزاد چابهار به‌عنوان کارفرمای فرودگاه جدید روبه‌رو شد، معاون حمل‌ونقل و فرودگاهی این منطقه اعلام کرد فرودگاه مطالعه شده است، تداخلی در پرواز جنگنده‌ها ایجاد نمی‌کند و مثال زد که با وسایل ناوبری امروزه فرودگاه‌های مسافری و پایگاه‌های‌ نظامی با فواصل بسیار کوتاه چون فرودگاه آغاجری و پایگاه هوایی امیدیه و یا فرودگاه همدان و پایگاه هوایی نوژه در ۵ مایلی هم فعال هستند و مشکلی هم  در پروازهایشان  نیست.

فرودگاه اولویت منطقه آزاد

عملیات احداث شهر فرودگاهی چابهار با یک هزار میلیارد تومان منابع منطقه آزاد چابهار از تیرماه امسال آغازشده و حالا قرار است ادامه ساختش را یک تیم از شورای عالی امنیت ملی و کمیسیون امنیت ملی مجلس بررسی کند. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ماه گذشته در سفر استانی به سیستان و بلوچستان گفت: ساخت فرودگاه مانند راه‌آهن و پروژه‌های حمل‌ونقلی دیگر در اولویت‌های برنامه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در سفر اخیر خود به سیستان و بلوچستان اظهار داشت: تعیین اولویت‌های سیستان و بلوچستان در بودجه ۱۴۰۰ و همچنین برنامه پنج‌ساله ششم توسعه از مهم‌ترین دلایل سفر به سیستان و بلوچستان است.

محمدباقر قالبیاف افزود: پروژه فرودگاه بین‌المللی چابهار، تکمیل خط آهن چابهار – مشهد و همچنین توسعه راه‌های ارتباطی این استان با محوریت بزرگراه چابهار – زاهدان – میلک از دیگر اولویت‌های این استان است.

وی تصریح کرد: همه مصمم هستیم تا شهر فرودگاهی چابهار راه‌اندازی شود و در این بندر کنار فرودگاه، راه‌آهن هم از اولویت‌های برنامه دولت و مجلس است.

توسعه سواحل مکران

در همین راستا نماینده مردم شهرستان‌های چابهار، دشتیاری، کنارک، نیک شهر و قصرقند گفت: فرودگاه نظامی فعلی استاندارد و شرایط لازم را برای خدمات‌دهی به مسافران عادی ندارد اما با این احوالات نیروی هوایی زمینه همکاری‌های لازم در جابجایی مسافران و خدمات‌دهی به آنان را فراهم کرده است که جای تقدیر دارد.

معین‌الدین سعیدی اظهار کرد: برای دسترسی و تسریع در امور مردم، حمل‌ونقل کالا و جابجایی مسافر، گردشگر و به‌ویژه سرمایه‌گذاران و نیروهای متخصص و فنی فعال در جنوب سیستان و بلوچستان ازجمله سواحل مکران ساخت شهر فرودگاهی نیاز اصلی و اساسی است.

وی عنوان کرد: چابهار با ظرفیت‌های بی‌بدیلی که دارد به‌عنوان نقطه کانونی توسعه سواحل مکران و به تعبیر مقام معظم رهبری گنج پنهان، برای توسعه و آبادانی این خطه از جمهوری اسلامی نقش مهمی دارد.

معین‌الدین سعیدی با بیان اینکه تعبیر گنج پنهان رهبر معظم انقلاب همان توسعه سواحل مکران است و قرار نیست که این گنج تا ابد پنهان بماند گفت: یکی از مصادیق بارزی که این ظرفیت بالقوه را بالفعل و شکوفا می‌کند ایجاد شهر فرودگاهی است.

وی ادامه داد: چابهار نقطه اتصال شمال به جنوب و شرق به غرب است و نیاز به شهر فرودگاهی چه در ماهیت گردشگری، ترانزیت کالا، ترانزیت مدد کاملاً ملموس است.

سعیدی تصریح کرد: در ادوار گذشته منطقه آزاد چابهار مرز زمینی، هوایی و دریایی تعریف‌شده‌ای نداشت که با قانون تصویب‌شده در سال گذشته دارای مرز دریایی(بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری) و مرز زمینی(ریمدان) شد.

وی بیان کرد: پازل ناتمام منطقه آزاد چابهار با احداث شهر فرودگاهی جدید تکمیل خواهد شد و راه‌های دسترسی تسریع و خدمات‌دهی مطلوبی صورت خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.