گزارش مالی سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و بیست‌ودومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر منتشر شد؛ گزارش‌هایی که هم نکته‌های جالب توجه برای اهالی تئاتر دارد و هم چند ابهام.

خرج و برج حدود ۸ میلیاردی دو جشنواره تئاتری در سال ۹۸

به گزارش قدس آنلاین، روابط‌عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، در راستای سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر شفاف‌سازی اطلاعات، گزارش مالی سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و بیست‌ودومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر را که در سال ۱۳۹۸ برگزار شده‌اند، منتشر کرد.

در جدول مالی جشنواره فتح خرمشهر که به دبیری حمیدرضا آذرنگ بود، اشاره شده که حدود ۷۱۵ میلیون تومان جمع کل هزینه‌های جشنواره بوده، این در حالی است که شهرام کرمی - مدیرکل پیشین هنرهای نمایشی - به ایسنا گفته بود، معمولا نقش اداره کل در این جشنواره حمایتی است و هزینه‌ها برعهده استان است، اما به دلیل همراهی نکردن مسئولان استانی، اداره کل هنرهای نمایشی مجبور به تامین بخش زیادی از بودجه این جشنواره شده بود.

دراین جدول برای بخش ستادی و اعضای هیات انتخاب و داوری تعداد افراد مشخص است، ولی در بخش‌های دیگر مثل «هزینه‌های اسکان» تعداد مهمانان مشخص نشده است. نکته جالب توجه ۸۵ میلیون تومان هزینه برای ایاب و ذهاب مهمان‌ها و داورها و تجهیزات فنی است و در کنارش بیش از ۸۸ میلیون تومان هزینه برای تبلیغات و تهیه تندیس‌ها!

اما بخش دیگر این گزارش شفاف‌سازی مربوط به جشنواره سی وهشتم تئاتر فجر است. این گزارش برخلاف آنچه برای جشنواره سی‌وهفتم منتشر شد دارای جزئیات زیاد در سرفصل هاست، آنقدر که به نظر می‌رسد برای بعضی هزینه‌ها یک "عنوان" تعریف شده است؛ مثل «طراحی و تولید سایت جامع جشنواره و دیگر رسانه‌ها، طراحی گرافیک و هویت بصری»!

برای دوره سی‌وهشتم جشنواره که بخاطر تعداد زیاد گروه‌های انصراف دهنده از این رویداد رکورددار و ثبت شده در تاریخ تئاتر کشور خواهد بود، حدود ۶ میلیارد تومان هزینه شده است در حالی که هزینه دوره قبل از آن یعنی دوره سی‌وهفتم ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعلام شده بود.

سال گذشته و در بحبوحه افزایش گروه‌های انصرافی، نادر برهانی مرند - دبیر جشنواره - اعلام کرد که بخشی از بودجه به سیل‌زدگان استان سیستان و بلوچستان اهدا خواهد شد ولی دست‌کم در این جدول مشخص نشده که آیا این کمک اهدا شده است یا خیر و اگر شده، چقدر بوده است. همچنین پس از انصراف گروه‌های خارجی در روزهای نزدیک به جشنواره، قرار بود هزینه‌ای که برای حمل و نقل بار این گروه‌ها به کشور پرداخت شده از خود گروه‌ها بازپس گرفته شود ولی به نظر می‌رسد این اتفاق نیفتاده، چرا که در جدول ۴۵۳ میلیون تومان برای روادید و بلیت ۵۳ نفر در بخش ملل و ۲۴۰ میلیون تومان برای هزینه گمرکی، ترخیص بار، حمل و نقل و ایاب و ذهاب آن‌ها درج شده است. همچنین حدود ۲۹۰ میلیون تومان هم به عنوان حق‌الزحمه چهار گروه بخش ملل خرج شده است! 

این دو جدول اطلاعات قابل تامل دیگری هم دارند که جزئیات آن‌ها در لینک‌های زیر رویت می‌شود.

جشنواره تئاتر خرمشهر

جشنواره تئاتر فجر

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.