مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: این استان با توجه به تعداد دام پلاک‌گذاری شده مقام نخست کشور را در این زمینه دارد.

خراسان رضوی رتبه نخست کشور را در پلاک‌گذاری دام دارد

به گزارش قدس آنلاین، احمد داوطلب افزود: تاکنون ۶۷ درصد دام سنگین و حدود ۲۰ درصد دام سبک این استان دارای پلاک و هویت‌بخشی شده‌اند.

وی ادامه داد: کل جمعیت دامی موجود در خراسان رضوی  هشت میلیون و ۱۴۱ هزار راس است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه از مجموع ۳۴۱ هزار راس دام سنگین شامل گاو، شتر و گاومیش استان بیش از ۲۳۰ هزار راس دام هویت‌گذاری و پلاک‌گذاری شده‌اند، گفت: شماره پلاک بیش از ۲۱۶ هزار راس در سامانه ثبت و بیش از ۱۴ هزار راس دیگر پلاک‌گذاری و در مراحل ثبت سامانه هستند.

وی افزود: به این ترتیب معادل ۶۷ درصد جمعیت دام سنگین استان پلاک گذاری شده‌اند.

داوطلب درخصوص روند اجرای این طرح در حوزه دام سبک خراسان رضوی نیز ادامه داد: از مجموع جمعیت هفت میلیون و ۸۰۰ هزار راس دام سبک شامل گوسفند و بز در این استان تاکنون پلاک‌گذاری یک میلیون و ۴۰۶ هزار و ۸۷۶ راس دام سبک انجام و ثبت در سامانه شده یا در مراحل ثبت است.

وی گفت: به این ترتیب حدود ۲۰ درصد جمعیت دام سبک استان در این قالب هویت‌گذاری شده‌اند.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه با توجه به افزوده شدن سالانه ۸۰ درصد جمعیت دامی از طریق زاد و ولد و نیز حذف درصد بسیاری از جمعیت موجود دامی پایانی برای اجرای طرح هویت‌گذاری نمی‌توان متصور شد، افزود: اما هر سال تلاش داریم با پلاک‌گذاری بیشترین میزان جمعیت دامی سبک و سنگین موجود وضعیت خوبی را در این زمینه برای استان فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه این طرح از اسفند ماه پارسال در همه استانهای کشور اجرایی شده است ادامه داد: هدف طرح ملی پلاک‌گذاری دام جلوگیری از سرقت و قاچاق، دستیابی به آمار واقعی دام، استقرار صحیح و کارآمدی بیشتر نظام بهداشتی دام، تسهیل در پردازش توزیع نهاده‌های دامی و کنترل بازار عرضه و تقاضا است.

۱۰ درصد جمعیت دامی کشور به ظرفیت ۱۵ میلیون راس متعلق به خراسان رضوی است. سالانه ۷۶ هزار تن گوشت قرمز، ۱۵۳ هزار تن گوشت سفید و ۱۴۰ هزار تن تخم‌مرغ در این استان تولید می‌شود.  

خراسان رضوی ۷.۸ میلیون راس دام سبک شامل گوسفند و بز و افزون بر ۳۴۱ هزار راس دام سنگین مولد و غیرمولد در اختیار دارد. این استان سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول در حوزه دام و طیور تولید می‌کند.  

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.