زنجان- اگر به شهر زنجان سفرکرده باشید در راسته‌بازار مسگرها به صنایع‌دستی حاصل از قلم و چکش هنرمندانه دست‌های صنعتگران این شهر برمی‌خورید که شهرتی جهانی و قدمتی هزاران ساله دارد که آن را به دوره ساسانیان نسبت می‌دهند.

مسگران رودررو با مِس گران؛ کاهای وارداتی بلای جان تولیدات داخلی

قدس آنلاین-گروه استان ها: گرچه چاقوی های زنجان بیش از هر محصول دیگری صاحب برند و نام ونشان است اما صنعت مس و صنایع‌دستی حاصل از ورقه‌های مس نیز یکی دیگر از کالاهای موردتوجه در این استان است که تولیدات صنعتگران ایرانی تا کشورهای اسپانیا، کانادا، آلمان و حوزه خلیج‌فارس رسیده است.

صنعتگران زنجانی که همه‌ساله در ایام تعطیلات نوروز و فصل تابستان از رونق گردشگری سود خوبی را به دست می‌آوردند امسال به دلیل کرونا بازار فروش را از دست دادند و این روزها نیز به دلیل گرانی و کمبود مواد اولیه به‌گونه‌ای دیگر با مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

مواد اولیه مس در استان زنجان موجود است ولی به جهت اینکه قیمت‌ها افزایش‌یافته لذا صنعتگران مس در تهیه مواد اولیه دچار مشکل هستند.

با شیوع بیماری کرونا و انسداد مرزها صادرات صنایع‌دستی نیز با مشکل مواجه شد و تمامی این مشکلات دست‌به‌دست هم داد تا رکود بر این بازار سایه بیندازد.

پای درد دل صنعتگران

رسول خدابنده لو یکی از همین صنعتگران در راسته‌بازار که از پدرش این هنر را به ارث برده است به قدس می‌گوید: قیمت «قلع» به‌عنوان ماده مؤثر در زمینه ساخت مس افزایش‌یافته و در حال حاضر به کیلویی 450 هزار تومان رسیده است.

وی بابیان اینکه در حال حاضر قیمت مواد اولیه مس روزبه‌روز افزایش می‌باید بیان می‌کند: همه‌ساله تا قبل از ایام نوروز تمامی کارگاه‌ها با تمام ظرفیت سعی داشتند برای فروش نوروزی دست‌پر در بازار حاضر شوند اما متأسفانه تمام محصولات تولیدی از سال گذشته به دلیل کرونا در بازار مانده است و هنوز به فروش نرسیده است.

وی بابیان اینکه بسیاری از کارگاه‌ها تعداد کارگران خود را کاهش داده و به دلیل عدم فروش محصولات تمایل چندانی برای ادامه کار ندارند افزود: با این اوضاع‌واحوال بازار و درحالی‌که مس‌های ایرانی روی دست تولیدکنندگان  مانده است اما ما شاهد فروش و جایگیری محصولات مس از کشور ترکیه یا هلند در بازار هستیم که تیر خلاص به صنعت مس زنجان می‌زند!

خدابنده لو بابیان اینکه تنها افزایش صادرات و یا رونق گردشگری می‌تواند این بازار را از رکود نجات داده و به ادامه فعالیت هنرمندان منجر شود افزود: تأمین مواد اولیه به قیمت‌های ارزان نیز می‌تواند تولیدکنندگان را برای ادامه کار دلگرم کند.

مس‌های شرکتی بلای جان صنعت مس

خدابنده لو اذعان کرد: صنعت مس و صنعتگران نیازمند حمایت هستند زیرا این قشر توان رقابت با محصولات شرکتی و یا مشکلات ناشی از واردات مس را ندارند.

این صنعتگر بیان کرد: سال‌هاست که ظروف مسی توسط برخی از کارگاه‌های صنعتی با استفاده از دستگاه پرس ساخته می‌شود و لذا پس از توزیع در بازار توسط برخی صنعتگران روی آن چکش‌کاری می‌شود تا به شکل صنایع‌دستی جلوه دهد.

وی عنوان کرد: در همین راستا هنرمندان مسگری نمی‌توانند با سرمایه‌گذارانی رقابت کنند که توان تولید بی‌شمار ظرف مسی را در یک روز دارند آن‌هم ظروفی که ارزان‌تر از ظروف دست‌ساز است بنابراین ناچارند با چکش‌کاری همان ظروف پرسی تحمیل‌شده به مسگری تأمین معاش کنند.

وی به ما گفت: از طرف دیگر درحالی‌که قریب به‌اتفاق شهرهای ایران در تولید مس صاحب‌نام است اما شاهد آن هستیم که بسیاری از تولیدات مسی کشور ترکیه بازارهای ایرانی را تصاحب کرده و این‌همه این مشکلات هرروز مشکلات صنعتگران این استان را افزایش می‌دهد.

رکود در بازار

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان، بابیان اینکه صنعت مس استان زنجان نیز همانند سایر بخش‌ها از تبعات ویروس کرونا در امان نمانده و در پی شیوع این ویروس در جامعه رکود شدید در بازار این هنر صنعت کهن ایجاد شد اظهار کرد: متأسفانه تعطیلی ناشی از کرونا موجب شد تا واحدهای تولید و فروش صنایع‌دستی مس در روزهای پایانی سال ۹۸ و ایام تعطیلات نوروز ۹۹ به تعطیلی کشیده شوند.

خدایی فرد بابیان اینکه تولیدکنندگان و فروشندگان با انبارهای پر از مس روبه‌رو هستند که به فروش نرسیده است بیان کرد: افزایش قیمت مواد اولیه ازجمله قیمت قلع به‌عنوان ماده مؤثر در زمینه ساخت مس نیز در حال حاضر بر روی این صنعت و تولید تأثیر گذاشته است.

وی بابیان اینکه  وضعیت امروز صنعت مس در زنجان با توجه به نوسانات قیمت فلزات به‌ویژه مس مناسب نیست و این باعث رکود در تولید و فروش این صنعت شده است ادامه داد: تأمین مواد اولیه نیز یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان است که نیازمند حمایت است.

وی با اشاره به این موضوع که زنجان باوجود صنعتگران بسیار در این حوزه اما از وجود کارخانه فرآوری مس محروم است ادامه داد: البته خوشه صنعتی در حوزه مس شکل‌گرفته که در همین راستا سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز همکاری‌های خوبی انجام داده است اما بااین‌حال در حوزه تأمین مواد اولیه صنعتگران با مشکلات ریزودرشتی روبرو هستند.

وی عنوان کرد: در همین راستا اگر مواد اولیه مس در استان تأمین شود تولیدکننده‌ها رغبت و اشتیاق بیشتری برای ادامه فعالیت دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.