رییس اتحادیه نانوایان، آسیاب داران و آرد فروشان قوچان گفت: نامطلوب بودن کیفیت آرد دولتی در قوچان باعث بی‌کیفیتی نان‌ در نانوایی‌های دولتی شده و مردم را به خرید از نانوایی‌های نیمه یارانه‌ای ترغیب کرده است.

کیفیت نامطلوب آرد در قوچان مردم را به نانوایی‌های نیمه‌دولتی کشانده است

به گزارش قدس آنلاین، علی‌اکبر خموشی افزود: نانوایان دولتی باید از کارخانه آرد این شهرستان،  آرد دریافت کنند که در زمان خرید به دلیل تازه بودن گندم، کیفیت آرد کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه خرید آرد از طریق سامانه سازمان غله صورت می‌گیرد ادامه داد: امکانی برای این گروه از نانوایان وجود ندارد که اگر کارخانه دیگری در استان کیفیت آرد بهتری دارد از آن خرید انجام دهند و منحصراً باید از همین کارخانه فعال در قوچان خرید انجام شود.

رییس اتحادیه نانوایان قوچان بیش از ۵۰ درصد نانوایان شهری این شهرستان را دولتی دانست و گفت: به دلیل کیفیت نامطلوب آرد با افت شدید کیفیت نان مواجه می‌شوند ولی نانوایانی که در گروه نیمه یارانه‌ای قرار دارند، آرد سفیدتر و نان مطلوبتر دارند لذا مردم گرایش بیشتری به این نانوایی‌ها پیدا کرده‌اند که سبب شلوغی آن‌ها شده است.

وی افزود: نانوایی‌های نیمه یارانه‌ای می‌توانند از طریق سامانه از هر نقطه داخل و خارج استان آرد موردنیاز خود را تهیه کنند و به همین دلیل کیفیت آرد و نان آن‌ها به‌ مراتب بهتر و قابل ‌قبول برای مردم است.

خموشی ادامه داد: علت کیفیت نامطلوب آرد کارخانه فعال در این شهرستان به زمان خرید گندم  برمی‌گردد که این اشکال همیشه وجود دارد و علت عمده آن را می‌توان به کیفیت نامناسب گندم‌های محلی که توسط کارخانه خریداری می‌شود، دانست.

وی با بیان اینکه نانوایی‌ها دارای رسته‌های مختلف بوده و هرکدام باید براساس پروانه کسب و مجوز اقدام به پخت نان کنند گفت: نانوایانی که خودسرانه مبادرت به پخت فطیر و انواع نان‌روغنی می‌کنند خلاف قانون عمل می‌کنند.

رییس اتحادیه نانوایان قوچان افزود: بر اساس بخشنامه و دستورالعمل ابلاغ ‌شده از سوی سازمان غله کشور، سهمیه آرد نانوایی‌های خشکه‌پز یا روغنی پز در سامانه قطع ‌شده و این نانوایی‌ها از چرخه نانوایی خارج‌ شده‌اند.

وی ادامه داد: نانوایی‌هایی که برخلاف این دستورالعمل فعالیت کنند در مرحله اول تذکر و در صورت تکرار علاوه بر کسر سهمیه با آن‌ها برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

خموشی گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده برای راه‌اندازی یک واحد نانوایی در مسکن مهر قوچان به رغم عدم امکان صدور مجوز جدید، یک واحد نانوایی با مجوز پخت بربری نیمه یارانه‌ای در مسکن مهر فعالیت دارد که سهمیه آرد آن بر اساس جمعیت منطقه کم نیست  و تنها مجاز به پخت همین یک نوع نان است.

شهرستان ۱۸۰ هزار نفری قوچان دارای ۱۰۴ واحد نانوایی شهری و ۱۰۱ واحد روستایی است.

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.