هنوز داغ از دست دادن اکبر عالمی از چهره‌های ماندگار عرصه سینما به دلیل ابتلا به کرونا در حین ساخت مستندش، سرد نشده بود که کریم اکبری‌مبارکه، بازیگر سینما و تلویزیون هم در حین ضبط سریال «سربرون» به ویروس کووید ۱۹ دچار شد و بدن نحیفش تاب مقاومت در برابر این بیماری را نداشت و درگذشت. پیکر او را دیروز در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا(س) به خاک سپردند.

بازی با مرگ جلو دوربین!

قدس آنلاین:  در حالی که ستاد مقابله با بیماری کرونا از ضرورت تعطیلی برخی تجمعات و رعایت شیوه‌نامه‌های ابلاغی این ستاد در جریان انجام فعالیت‌های گروهی تأکید دارد، اصرار برخی کارگردانان و تهیه‌کنندگان سینما و تلویزیون برای ادامه فیلم‌برداری آثارشان، نتایج ناخوشایندی به همراه داشته است. درگذشت کریم اکبری‌مبارکه به دلیل ابتلا به ویروس کرونا حین ادامه بازی در سریال «جشن سربرون» به کارگردانی مجتبی راعی از تازه‌ترین نمونه‌های تلخ چنین اتفاقی است. اگرچه حسن نجاریان، تهیه‌کننده سریال «جشن سربرون» در توضیح این اتفاق گفته «ما نزدیک ۹‌ماه است درگیر کرونا و فیلم‌برداری همزمان هستیم، کریم اکبری سر صحنه بود که پزشک با تب‌سنجی متوجه شد او حالش خوب نیست و بلافاصله از سر صحنه او را به منزل فرستادیم». اگرچه تهیه‌کننده این مجموعه تلویزیونی از رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی حین انجام فیلم‌برداری حرف می‌زند، اما مرگ یک بازیگر نتیجه سهل‌انگاری در مراعات دقیق و مسئولانه دستورات بهداشتی ستاد مقابله با کروناست. لاله اسکندری از دیگر بازیگران این سریال که تست کرونای او هم مثبت اعلام شده، در صفحه اینستاگرامش برای زنده‌یاد اکبری‌مبارکه نوشت: چه مظلومانه از میان ما رفتید، با احساس مسئولیتی که داشتید برای اینکه کار گروه لنگ نماند و با وجود ضعفی که داشتید، جلو دوربین رفتید. گفتید دخترم باید در این حرفه صبوری کنید و این شد نتیجه صبوری شما و حسرت و افسوسی که بر دل همه گذاشتید.

وی اضافه کرده بود: روزهای سیاه کرونا رکورد می‌زند و روزانه افزون بر ۴۰۰ نفر از هموطنانمان جان خود را از دست می‌دهند. بسیاری از مشاغل تعطیل شده، اما ظاهراً سینما و تلویزیون جزو شغل‌ها به حساب نمی‌آیند و من و همکارانم در بدترین شرایط باید در صحنه حضور داشته باشیم. چرا نهادهای مربوط به این اتفاقات ورود نمی‌کنند تا حداقل برای مدتی تولید پروژه‌ها را متوقف کنند؟ آیا حتماً باید جان عزیز همکار دیگری گرفته شود تا متوجه بحرانی بودن شرایط شوند؟

این بازیگر یادآور شده بود: دوستانی که مرتب به ما یادآوری می‌کنند می‌خواستید سرکار نروید، این پروژه پیش از شروع کرونا آغاز شده بود ‌و بازیگران کار به دلیل اینکه جلو دوربین رفته بودند امکان کناره‌گیری از کار را نداشتند، علاوه بر اینکه تمام عوامل به جز بازیگرها می‌توانند در طول روز از ماسک استفاده کنند، اما بازیگران به دلیل حضور در برابر دوربین این امکان را ندارند و به همین دلیل آسیب‌پذیر هستند. در شرایط کنونی فقط یک نهاد مسئول می‌تواند به داد عوامل سینما برسد.

* تولید مرگبار در زمانه کرونا

ابتلای برخی از بازیگران به کرونا در پروژه‌های تصویری نشان می‌دهد شیوه‌نامه‌های بهداشتی در برخی پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی رعایت نمی‌شوند و لازم است مسئولان خانه سینما و مدیران‌سیما نظارت سختگیرانه‌تری را در این پروژه‌ها داشته ‌باشند تا شاهد از دست دادن هنرمندان نباشیم. کیوان کثیریان، منتقد سینما و تلویزیون، با اشاره به عدم‌هماهنگی هیئت‌مدیره خانه سینما و کارگروه کرونای خانه سینما که موجب انحلال کارگروه کرونای خانه سینما شده است، در صفحه اینستاگرامش نوشت: «آقای خانه سینما، آقای مدیرعامل خانه سینما، آقای هیئت‌مدیره خانه سینما، حالا که مرحله خطیر، دشوار، حیاتی و استراتژیک انتخاب مدیرعامل تمام شد، تبریک‌های جانانه‌تان را به هم گفتید و حمایت‌های آنچنانی‌تان را از هم کردید و سرتان کمی خلوت شد، فکری به حال وضعیت مرگبار تولید در زمانه کرونا و آن کارگروه مرحوم بکنید که منحلش کردید و دلیلش را هم هیچ‌وقت اعلام نکردید. اگر هم کارهای مهم‌تری از حفظ جان سینماگران دارید و یا پای منافعی چیزی در میان است، بفرمایید همه بدانیم».

علی بحرینی، دیگر منتقد سینما و تلویزیون، در واکنش به درگذشت یک بازیگر به دلیل ابتلا به کرونا در زمان پروژه تلویزیونی «جشن سربرون» عنوان می‌کند: کریم اکبری‌مبارکه یکی از معروف‌ترین قربانیان سوءمدیریت در بحران شیوع کروناست.

به گفته او پافشاری صدا و سیما برای تولید محصولاتش و ارائه این تضمین که «همه‌چیز تحت کنترل است» موجب شد بسیاری از عوامل سریال‌ها و برنامه‌ها به کرونا مبتلا شوند. در میان آن‌ها اکبری‌مبارکه مشهورترین چهره‌ای بود که ابتلایش به کرونا تا مرگ پیش رفت. برای پیاده شدن بازیگری با دانش و نجیب از قطار زندگی، متأسفم.

آرش خوشخو، منتقد سینما و تلویزیون، درباره ضایعه از دست دادن هنرمندان مشغول به کار به دلیل ابتلا به کرونا و ضرورت تصمیم‌های جدی‌تر کارگروه پیشگیری از کرونا در حوزه تولید فیلم و سریال، می‌گوید: اتفاقات دلگیرکننده‌ای در پی از دست دادن بازیگران و هنرمندان به دلیل بیماری کرونا رخ داده است، ولی این ماجرا را باید در کل کشور در نظر بگیرید. وقتی همه صنوف درگیر کار هستند، قاعدتاً سینما و تلویزیون هم درگیر تولید است.

وی که مخالف تعطیلی پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی است، خاطرنشان می‌کند: عده‌ای از مردم در این شرایط گذران زندگی می‌کنند و تعطیلی پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی برای تک‌تک افرادی که در آن پروژه‌ها مشغول به کار هستند، خبر بدی خواهد بود. ضمن اینکه ضمانتی برای تأمین حقوق و معیشت افرادی که بیکار می‌شوند وجود ندارد. عوامل پشت صحنه همچون راننده، دستیار فیلمبردار، دستیار گریم و بقیه عوامل نیاز به امرارمعاش دارند و اگر قرار به تعطیلی پروژه‌ها باشد، این افراد نسبت به بازیگران ضربه‌های بیشتری می‌خورند، چون بازیگران به لحاظ توان مالی تاب‌آوری بیشتری دارند.

خوشخو می‌گوید: به نظرم نسخه درمانی خاصی برای این شرایط وجود ندارد. اگر پروژه‌های تولیدی تعطیل شود، بعد از آن چه می‌شود؟ از قرار معلوم، کرونا همچنان وجود دارد و باید با این شیوه زندگی بسازیم.

* چاره‌ای جز رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیست

این منتقد سینما و تلویزیون با تأکید بر رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی در پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی، خاطرنشان می‌کند: به نظرم در تمام پروژه‌های تولیدی باید به صورت مستمر، تست کرونا انجام شود، یعنی همان‌طور که باشگاه‌های فوتبال به طور مداوم از بازیکنان و بقیه عوامل تست کرونا می‌گیرند، در پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی هم باید چنین باشد تا افراد مشکوک از بقیه گروه جدا شوند. تجهیزات پزشکی را در پشت صحنه تقویت کرده و تست‌های کرونا را به صورت مستمر انجام دهند، در چنین شرایطی می‌توان از این مسیر سخت به سلامت عبور کرد.

وی ادامه می‌دهد: در کشورهایی همچون فرانسه، اسپانیا و ایتالیا که شدت ابتلا به کرونا زیاد است، باشگاه‌های فوتبال بازی‌هایشان را انجام می‌دهند و شرایط را تحت کنترل دارند، یعنی هر روز از بازیکنان و عوامل تست کرونا گرفته می‌شود و افراد مشکوک از بقیه جدا می‌شوند و این الگو را در پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی باید رعایت کرد.

به باور خوشخو، تعطیلی پروژه‌ها راحت‌ترین کار است و مشکلات شدیدتری ایجاد می‌کند. بهترین راهکار، تشدید پروتکل‌های بهداشتی و تست مستمر کرونا از عوامل و بازیگران است که هم از تعطیلی کار و هم از شیوع کرونا جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه تست مستمر کرونا ممکن است هزینه‌بر باشد، یادآور می‌شود: شاید با کم‌کردن دستمزد بازیگران بتوان هزینه این بخش ضروری را برای حفظ سلامت گروه تأمین کرد. گروه‌های پزشکی در هر پروژه سینمایی باید مستقر باشند و هزینه این بخش را می‌توان از محل کم‌کردن دستمزد بازیگران اصلی که حقوق‌های ۱۰۰ یا ۲۰۰میلیون تومانی دارند، پرداخت کرد. اگر تست به صورت روزانه انجام شود و افراد مشکوک قرنطینه شوند، شیوع کرونا کنترل خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.