در حالی که از عمر مجلس یازدهم چند ماهی می‌گذرد و نمایندگان در تلاش‌اند همزمان با عمل به وظیفه قانون‌گذاری خود اقداماهای نظارتی را هم پیگیری کنند، با این‌حال برخی از فعالان سیاسی جامانده از رأی مردم، ادعا می‌کنند مجلس یازدهم در عمل به وعده‌های خود موفق نبوده است. درباره این ادعا و نیز انتخابات ریاست جمهوری سال آینده با سیدمصطفی میرسلیم، نماینده مردم تهران در مجلس و عضو حزب مؤتلفه اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.

مجلس برای حل مشکلات کشور تنها در حد قانون‌گذاری وظیفه دارد نه اجرا!

قدس آنلاین: در حالی که از عمر مجلس یازدهم چند ماهی می‌گذرد و نمایندگان در تلاش‌اند همزمان با عمل به وظیفه قانون‌گذاری خود اقداماهای نظارتی را هم پیگیری کنند، با این‌حال برخی از فعالان سیاسی جامانده از رأی مردم، ادعا می‌کنند مجلس یازدهم در عمل به وعده‌های خود موفق نبوده است. درباره این ادعا و نیز انتخابات ریاست جمهوری سال آینده با سیدمصطفی میرسلیم، نماینده مردم تهران در مجلس و عضو حزب مؤتلفه اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.

نظرتان درباره موضوع تعدد گزینه‌های اصول‌گرایان برای انتخابات ریاست جمهوری و احتمال تکرار تجربه انتخابات 96 چیست؟

از نظر من تعدد گزینه‌ها اشکالی ندارد تا مردم بتوانند در رقابتی سالم، شایستگی‌ها را تشخیص دهند. اما اگر رقابت بین اصول‌گرایان موجب جلو افتادن جناح رقیب شود، حتماً باید با محاسبۀ سیاسی اقدام به ائتلاف شود.

*برخی اصلاح طلبان از همین حالا درباره رد صلاحیت گزینه‌های خود در انتخابات آینده توسط شورای نگهبان و حتی عدم حضور در انتخابات سخن می‌گویند، تحلیلتان در این‌باره چیست؟

اصلاح‌طلبان در هشت سال گذشته پرونده سیاسی شکست‌خورده‌ای از خود بروز داده‌اند و در حال حاضر نیز پایگاه اجتماعی‌ بسیار ضعیفی دارند و طبیعی است که چنین حرف‌هایی بزنند. همین حالا ما در مجلس با طیفی مواجهیم که خواهان استیضاح دولت است و این اقدام طرفدارانی هم در جامعه دارد و دلیل اصلی آن به عدم مقبولیت و ناکارآمدی آن‌ها برمی‌گردد. افراد وابسته به جناح اصلاح طلب به هیچ وجه مشکلی برای ثبت نام ندارند و متهم کردن شورای نگهبان در این باره نوعی جرزنی است. به نظرم شورای نگهبان در مجموع، تلاش‌ها و اقدام‌های مناسبی انجام داده است، اما اگر می‌خواهیم به نتایج بهتری برسیم، باید قانون انتخابات را اصلاح کنیم تا ایفای وظایف توسط شورای نگهبان مشخص‌تر و دقیق‌تر شود. البته بعید نیست اصلاح‌طلبان براساس یک محاسبه سیاسی و استفاده از اختلاف نظر احتمالی در بین نامزدهای اصول‌گرا، برای دستیابی به اهداف خود طراحی ویژه‌ای داشته باشد.

عملکرد چند ماهۀ مجلس و نمایندگان جدید را در عمل به شعارهای انتخاباتی چگونه می‌بینید؟

مجلس یازدهم با آثار منفی متعدد به‌جای‌مانده از دوره قبل مواجه است، ضمن اینکه در این‌باره دستگاه‌های اجرایی هم به دلیل اجرا نکردن صحیح و کامل قانون و نیز انحرافات، تخلفات و تبعیضات متهم هستند. افراد و گروه‌های بسیاری هستند که حقشان پایمال شده یا فریب خورده‌اند و انتظار دارند با تغییر ترکیب مجلس به حق خودشان برسند. بخشی از احقاق حق که به اصلاح قوانین برمی‌گردد، وظیفه مجلس است و می‌توان چنین توقعی را از مجلس داشت، اما اجرا نکردن قانون یا انحراف از آن موضوعی است که باید برای آن سراغ قوه اجرایی و دولت رفت و ربطی به مجلس ندارد و تحمیل یا متهم کردن مجلس بابت آن صحیح نیست. استیضاح دولت در شرایط کنونی هم که چند ماهی بیشتر به انتخابات باقی نمانده، موجب ایجاد حواشی سیاسی و خوشحالی دشمنان می‌شود؛ بنابراین باید تا موعد تشکیل دولت جدید که انتخاب و اعتماد به وزرایش با مجلس خواهد بود، انتظارات از مجلس یازدهم تعدیل و منطقی شود.

 نظرتان درباره طرح شفافیت مجلس چیست؟ آیا تصویب و اجرای آن شفافیت حداکثری مجلس را رقم می‌زند؟

این طرح که در کمیسیون آیین‌نامه مجلس در دست بررسی است، تنها معطوف به آرای نمایندگان نیست، بلکه تمامی فعالیت‌ها، سفرها، مکاتبات و اقدام‌های نظارتی و رفتار عمومی نمایندگان را شامل می‌شود. مطمئناً با تصویب و اجرای آن شاهد شفافیت مطلوبی در همه زمینه‌ها خواهیم بود.

برخی معتقدند طرح کنونی مجلس درباره شفافیت آرای نمایندگان، ایرادهای جدی دارد و موجب دور زدن شفافیت توسط نمایندگان یا تحمیل اظهارنظرهای غیر کارشناسی به آن‌ها از سوی رسانه‌ها و مردم خواهد شد. نظر شما چیست؟

این ایراد درستی است؛ مردم حق دارند بدانند نمایندگان به عنوان وکلای آنان چگونه اقدام می کنند و چرا نسبت به طرحی رأی موافق یا مخالف دارند. از سوی دیگر نمایندگان برای تصمیم‌گیری دربارۀ آنچه حق و درست می‌دانند نباید تحت تأثیر گروه‌های فشار قرار گیرند و از حدود اختیارات و استقلالشان کاسته شود؛ به همین دلیل است که شفافیت بهینه باید در دستور کار قرار بگیرد. باید سازو کاری در نظر گرفته شود که حقوق مردم به بهترین وجه تحقق یابد و از دلایل و فرایند پیگیری مطالبات قانونی بی‌خبر نمانند، موضوعی که با شعار مجلس شیشه‌ای کمی متفاوت است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.