پژوهشگر دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: با درنظرگرفتن روایاتی که از امام رضا(ع) به مارسیده است، پیامبر گرامی اسلام(ع) انسانی ساده زیست، قانع و امیدوار به روزی رسانی خداوند بوده اند و بر ما نیز لازم است که پیرو سیره ایشان باشیم.

سیره پیامبر گرامی اسلام(ص) از نگاه امام رضا(ع)

دکتر علی اکبر حبیبی مهر در گفتگو با قدس آنلاین در خصوص معرفی سیره پیامبر گرامی اسلام(ص) با استفاده از روایاتی که از امام رضا(ع) نقل شده، عنوان کرد: چندین حدیث از از امام رضا(ع) در باره سیره پیامبر گرامی اسلام روایت شده است که شنیدن آن خالی از لطف نیست.  به ویژه برای ما شیعیان که ادعا داریم به دنبال دستیابی به اسلام کامل و بدون انحراف هستیم.

وی اظهار کرد: در یکی از این احادیث امام رضا(ع) به صورت سلسله وار از پدران خود، حدیثی را از امیرالمومنین علی (ع) نقل کرده اند که وقتی وقتی آنحضرت اتفاق یا موضوعی را پسند کرده و از آن خوششان می آمد، می گفتند: "اَلْحَمْدُ لله الذی بِنِعْمَتِه تَتِمَّ الصَّالِحات" یعنی تمام حمد و ستایش سزاوار خداست که به نعمت او چیزهای خوب تکمیل می شوند و زمانی که پیامبر اکرم(ص) از چیزی ناراحت می شدند می فرمودند: "اَلحَمدُ لِلّهِ عَلی کُلِّ حالٍ" یعنی خدا در هر حال سزاوار حمد و ستایش است.

وی افزود: این موضوع به ما نشان می دهد که خاتم النبیین(ص) در همه حال شکرگزار بوده است. برما نیز واجب است که در همه حال شکرگزار خداوند باشیم. نه تنها در خوشی ها بلکه در مصیبت ها نیز باید شکر خداوند را به جا آورد.

حبیبی مهر اظهار کرد: در روایتی دیگر از امام رضا(ع) آمده است "إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صل الله علیه و آله و سلم کَانَ إِذَا أَصْبَحَ قَالَ لِأَصْحَابِهِ: هَلْ مِنْ مُبَشِّرَاتٍ" به این معنی که آیا دیشب خوابی دیده اید که به شما از آینده بشارتی داده شود.

وی با ذکر این موضوع که باتوجه به اینکه افراد شایسته ای که به تعبیر خواب احاطه داشته باشند بسیار کم هستند ادامه داد: متاسفانه شیدانی هستند که از موضوع خواب دیدن سواستفاده می کنند و این باعث می شود که مردم به اهمیت برخی از خواب های که می بینند توجه چندانی نداشته باشند.  برخی اوقات برای بعضی از افراد دیدن اتفاقات صادقانه در خواب رخ می دهد که حاکی از خبری است که در آینده خبری رخ خواهد داد. در حالیکه چندان توجه به آن نمی کنند و از این موضوع غافل می شوند.

روزی دهنده خداست

این پژوهشگر امور دینی روایتی دیگر که از امام رضا(ع) در خصوص سیره پیامبر(ص) نقل شده است و کاربرد زیادی نیز برای  جامعه امروزی و مصرف گرای ما دارد را نقل کرده و ابراز داشت: در یکی از احادیث امام رضا(ع)، سند را به امام علی(ع) می رساند که این امام بزرگوار فرمود، روزی پیامبر اسلامی(ص) به من گفت: "أَتَانِی مَلَکٌ فَقَالَ یَا مُحَمَّدُ - إِنَّ رَبَّکَ یَقْرَأُ عَلَیْکَ اَلسَّلاَمَ - وَ یَقُولُ إِنْ شِئْتَ جَعَلْتُ لَکَ بَطْحَاءَ مَکَّةَ ذَهَباً - قَالَ فَرَفَعْتُ رَأْسِی إِلَی اَلسَّمَاءِ فَقُلْتُ- یَا رَبِّ أَشْبَعُ یَوْماً فَأَحْمَدُکَ وَ أَجُوعُ یَوْماً فَأَسْأَلُکَ"

وی اضافه کرد: معنی این روایت این است که "فرشته‌ای بر من فرود آمد و گفت: ای محمد(ص)، همانا خدایت تو را سلام می‌ رساند و می ‌فرماید: اگر تو بخواهی بطحاء مکّه (سرزمینی در نزدیکی مکه) را برای تو طلا می ‌سازم. پیامبر سر به سوی آسمان برآورد و فرمود: ای پروردگار، روزی که سیرم تو را سپاس می‌گزارم و روزی که گرسنه‌ام از تو روزی طلب می‌کنم. "

دکتر حبیبی مهر عنوان کرد: در واقع پیامبر(ص) می گویند که خدایا نیازی ندارم که این منطقه برای من طلا شود. خود روزی رسان من هستی و نیاز مرا برآورده می کنی. امیدم به خودت هست.

وی ادامه داد: در زمینه ساده زیستی پیامبر(ص)، روایت دیگری نیز هست که امام رضا(ع) از امام علی(ع) نقل می کنند که پیامبر گرامی اسلام در تمام عمر مبارکشان حتی سه روز از نان گندم، سیر نخورد.

چرا کنیه پیامبر(ص)، ابوالقاسم است؟

این پژوهشگر دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان اینکه یکی از کنیه های پیامبر گرامی اسلام(ص)، ابوالقاسم است ابراز داشت: تصور عامه بر این است که به این دلیل به رسول الله(ص) ابوالقاسم می گویند که ایشان پسری به نام قاسم داشته اند و به همین دلیل خودشان ابوالقاسم می شوند. وی خاطرنشان کرد: اما دلیل اصلی آن چیز دیگری است. روزی یکی از اصحاب خاص امام رضا(ع) از حضرت می پرسد که یابن رسول الله چرا به پیامبر(ص) ابوالقاسم می گویند: امام رضا(ع) در ابتدا همین دلیل را آورده و می گویند که پیامبر پسری به نام قاسم داشته و به همین دلیل ملقب به ابوالقاسم شده اند. آن راوی می گوید یابن رسول الله آیا من را اهل و شایسته آن نمی دانی که مطلب بیشتری در این زمینه به من بگویی و مرا از ابعاد پنهانی آن آگاه سازی؟ حضرت نگاهی به او انداخته و می فرماید، چرا و مطالب بیشتری را برایت خواهم گفت:

حبیبی مهر تصریح کرد: امام رضا(ع) می گویند که آیا نشنیده ای که روایتی هست که پیامبر(ص) فرمود من و علی پدران این امت هستیم. روای تایید می کند و امام ادامه می دهند: مگر حضرت علی(ع) جزئی از همین امت اسلامی نیست و آیا در اینصورت رسول الله(ص) پدر حضرت علی(ع) محسوب نمی شوند. راوی می گوید بله همین است. امام ادامه می دهند که مگر نشنیده اید امام علی(ع) قاسم و تقسیم کننده جنت و النار است. لذا معنی ابوالقاسم این است که پیامبر ابوالقاسم جنت و النار هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.