سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به ادعای مقامات آمریکایی در مورد دخالت ایران در انتخابات این کشور با بیان اینکه تاریخ نشان داده است چه کشوری با دخالت در امور داخلی دیگر کشورها اقدام به کودتا کرده، گفت: انتخابات آمریکا بیش از پیش در حال تبدیل شدن به یک نمایش است.

انتخابات در آمریکا درحال تبدیل شدن به یک شو است

قدس آنلاین: سعید خطیب زاده در نشست خبری امروز خود که به صورت مجازی و ویدئو کنفرانس برگزار شد با تبریک  میلاد رسول گرامی اسلام، حضرت محمد(ص) و فرارسیدن هفته وحدت و ابراز امیدواری در مورد اینکه در این هفته برخی از مسائل جهان اسلام به همت نخبگان جهان اسلام و کسانی که دل در گرو وحدت دارند حل شود، به یوم الله 13 آبان اشاره کرد و اظهار داشت: این مناسبت سه رخداد مهم را در خود دارد، از تبعید امام (ره) تا کشتار دانش‌آموزان و در نهایت، اشغال لانه جاسوسی که انقلاب دوم نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه  میزان دشمنی آمریکا نشان‌دهنده آن است که همچنان لجوجانه بر سیاست‌های غلط خود پافشاری می‌کند، تصریح کرد: پاسخ ما اینست که تا سلطه هست مقاومت هم خواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشوذر همچنین با اشاره به تحولات سیاسی و بین المللی و رویدادهای مزرتبط با حوزه سیاست خارجی کشور به موضوع قره‌باغ و طرح تهران برای برقراری صلح در این منطقه و سفر های منطقهای عباس عراقچی بدین منظور  اشاره کرد و گفت:  ایران طرحی را ارائه کرده که مبتنی بر اصول نظام بین‌الملل، رفع اشغال، پذیرش نظارت بین‌المللی، مرزهای بین‌المللی است. ما به دنبال حل و فصل هستیم و نه فقط آتش بس. در این راستا رایزنی‌هایی در بالاترین سطح انجام شد.  

وی با تاکید بر اینکه برداشتها در مورد نظر کشورهای درگیر به طح ایران مثبت بوده، افزود: منتظر پاسخ هستیم که اگر دریافت کنیم می‌توانیم در مسیر درستی حرکت کنیم. سعی کردیم براساس مصلحت‌های منطقه‌ای کار را جلو ببریم. 

وی با یادآوری اینکه مناقشه قره‌باغ مناقشه‌ای  سه‌دهه‌ای است که حل آن هم به راحتی نممکن یست، افزود: ایران براساس وظیفه خود و اینکه آن دو کشور همسایه ما هستند، طرحی را آماده است. طرح ما براساس واقعیت‌های روی زمین است ولی پاسخ باید در پایتخت‌ها گرفته شود. بخشی از این طرح نگرانی‌ها ماست. امیدواریم در هفته‌های آینده قدمی برای صلح برداریم.  

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره هشدار محمد جواد ظریف در مورد حضور تروریست‌ها در مرزهای شمالی ایران به بهانه مناقشه قره‌باغ هم با یادآوری اینکه این مسئله نه تنها به باکو و ایروان بلکه به پایتخت‌های دیگر ی هم اعلام شده است، تصریح کرد: این مسئله،  نگرانی جدی ماست و در این باره جدی صحبت کرده‌ایم و اگرچه برخی آنرا انکار کرده‌اند، اما نگرانی ما سر جای خود است و با کسی هم مسامحه و شوخی نداریم ولی امیدواریم گزارش‌ها غلط باشند.  

ظریف فردا عازم آمریکای جنوبی است

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه با اشاره به تغییر دولت در بولیویو پیروزی لوئیس آرسه، از سفر ظریف به چند کشور آمریکای لاتین  از فردا خبر داد و اظهار داشت: وزیر امور خارجه برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور بولیوی به این کشور سفر خواهد کرد و سپس 

 با سفر به کشورهای کوبا و ونزوئلا با مقامات این دو کشور دوست نیز رایزنی و گفت‌وگو خواهد داشت.

آمادگی تهران برای بازگشت روابط به سطح عالی با لاپاز

خطیب زاده با اشاره به تحولات بولیوی و روابط دوجانبه تهران و لاپاز با شروع کار دولت جدید این کشور تاکید کرد: سفر  وزیر امور خارجه نشان دهنده آمادگی دو کشور برای بازگرداندن روابط به سطح عالی است. امیدواریم روابط دو کشور در مسیر طبیعی و عالی خود گام بردارند و روابط دو کشور به مسیر منافع خود کشور بازگردد.  

انتخابات آمریکا در حال تبدیل شدن به یک نمایش است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره ادعای دخالت ایران در انتخابات آمریکا و حملات سایبری بدین منظور در کنار روسیه و چین، با تکرار اینکه ما علاقه‌ای به مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نداریم  و به نفع کسی هم نمی‌دانیم که چنین دخالتی را انجام دهدف تصریح کرد: این مردم آمریکا هستند که باید انتخاب کنند، اگرچه معتقدیم انتخابات‌ آمریکا بیش از پیش در حال تبدیل شدن به یک نمایش است.

وی با تاکید بر اینکه ما تمام اتهاماتی که در این زمینه مطرح می‌شود را رد می‌کنیم و آن را کاملا بی‌اساس می‌دانیم، خاطرنشان کرد:  تاریخ نشان داده است چه کشوری با دخالت در امور داخلی دیگر کشورها اقدام به کودتا، تغییر  روسای کشورها و  اعزام نیروهای CIA به دیگر کشورها کرده است.

وزارت خارجه نیمی از دولت است

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره اظهارات محمدرضا باهنر مبنی نقش نداشتن  روحانی و ظریف نقشی درارتباط‌گیری با کشورها و تلاش مجلس برای نظارت بر روابط خارجی با اشاره به اینکه وزارت خارجه یک وزارتخانه حاکمیتی است و به تعبیر مقام معظم رهبری، نیمی از دولت است، گفت: جمهوری اسلامی ایران سازوکارهای خود را دارد و براساس آنها، هماهنگی میان قوا و بخش‌های مختلف نظام وجود دارد. من این اظهاراتی که گفتید را ندیدم ولی وظایف وزارتخانه‌ها براساس قانون مشخص است.

بخاطر دوستانمان هم که شده باید مسئله FATF حل شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور در پاسخ به سوال دیگری درباره قرار گرفتن مجدد ایران در لیست سیاه FATF و اینکه وزارت حخارجه با دستگاه‌های دیگر برای حل این مسئله چه رایزنی‌هایی انجام داده، با یادآوری اینکه موضع وزارت خارجه و دولت در مورد FATF روشن است و اعلام شده، گفت: ما دیدگاه‌ها و مواضعمان را به دوستان و همکاران در حاکمیتن گفته‌ایم اما در آخر این نهادهای حاکمیتی هستند که باید در این زمینه تصمیم بگیرند ما نیز در حال گفت‌وگو در این زمینه هستیم و فکر می‌کنیم که به خاطر دوستانمان که شده باید این موضوع را حل کنیم. امیدواریم که سایر دستگاه ها هم کمک کنند که این موضوع با کمترین خسارت حل شود.‌ 

ملتها توهین به مقدساتشان را تحمل نمی‌کنند

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه درباره رویدادهای اخیر در فرانسه و تکرار اهانت به پیامبر اسلام توسط یک نشریه فرانسوی و حمایت دولت این کشور از اقدام این نشریه هم با اشاره به احظار کاردار فرانسه در غیاب سفیر این کشور، بیانیه وزارت خارجه و همچنین توییت ظریف در محکومیت این اقدام و همچنینی ارتباط ‌و رایزنی با برخی کشورهای اسلامی در این زمینه، خاطر نشان کرد: ما توهین به هیچ یک از ادیان الهی به ویژه پیامبر  گرامی اسلام (ص) را تحمل نمی‌کنیم و معتقدیم این چرخه باطلی از تحریک، توهین و افترا به حدود دو میلیارد مسلمان است که روی دیگر آن افراط و تروریسم است، تروریسمی که اتفاقا دست پرورده خود کشورهای غربی است.

وی با اشاره به اظهارات مکرون و با بیان اینکه به نظر می رسد که او به نوعی عقب نشینی کرده و از اظهارات قبلی خود عذرخواهی کرده است، افزود: ملت‌های آزادی خواه جهان توهین به مقدسات و ادیان را نمی‌پذیرند و به نفع هیچ کشوری نیست که این اتفاق در آن بیفتد.

خطیب زاده در واکنش به این نقد که کشورهای اسلامی موضع واحدی در این اتفاق اتخاذ نکردند و دلیل آن نیز اظهار داشت: یکی از بحران‌های جهان اسلام عدم وحدت است و این یکی از مصائب جهان اسلام است. البته ایران از طریق سفارتخانه‌های خود در کشورهای اسلامی رایزنی‌های خود را دارد. 
وی با یادآوری اینکه برخی از کشورهای اسلامی به موضوعات اسلامی و فلسطین هم خیانت می‌کنند، گفت:  البته این نافی تلاش کشورهای اسلامی دیگر نمی‌شود و  امیدواریم که کشورهایی مانند فرانسه هم از مسیر اشتباه خود برگردند.

پرونده ترور سردار سلیمانی با جدیت دنبال می‌شود

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره آخرین پیگیری حقوقی پرونده ترور سردار  سپهبد شهید قاسم سلیمانی نیز با اشاره به بیانیه مبسوط وزارت امور خارجه در این زمینه و با یادآوری اینکه وزارت خارجه بخشی از مجموعه مسئول پیگیری است، گفت:  پرونده قضایی باید در قوه قضاییه شکل بگیرد و ما  به دوستان پیشنهاداتی در این زمینه  دادیم. ایران در سطح بین المللی نیز با جدیت این پرونده را دنبال می‌کند و  این پرونده مفتوح است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.