۱۳ آبان، تاریخ مهمی در جریان پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی ایران است. این روز در تاریخ انقلاب اسلامی ایران همواره بیانگر تقابل حق و باطل بوده است.

۱۳ آبان، روز زوال شیطان

مهدی خالدی/

۱۳ آبان، تاریخ مهمی در جریان پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی ایران است. این روز در تاریخ انقلاب اسلامی ایران همواره بیانگر تقابل حق و باطل بوده است. در این روز سه واقعه اتفاق افتاده که هرکدام به نوبه خود سبب پیشبرد جریان مبارزات شدند. نخستین واقعه تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه در سال ۱۳۴۳ بود. دومین واقعه کشتار دانش‌آموزان بی‌گناه در سال ۱۳۵۷ و سومین رویداد نیز تسخیر لانه جاسوسی در سال ۱۳۵۸ توسط دانشجویان پیرو خط امام(ره) است.

علت نام‌گذاری روز ۱۳ آبان به عنوان روز دانش‌آموز به واقعه کشتار جمعی از دانش‌آموزان تهرانی باز می‌گردد که به نشانه اعتراض به حکومت پهلوی در صبح ۱۳ آبان ۱۳۵۷ در محوطه دانشگاه تهران جمع شده بودند. واقعه بعدی که یک سال بعد از کشتار دانش‌آموزان اتفاق افتاد، تسخیر لانه جاسوسی است. اشغال لانه جاسوسی آمریکا در تهران و گروگان‌گیری جاسوسان دیپلمات نمای کاخ سفید، تنها یک حادثه سیاسی در حد تعطیل شدن سفارتخانه یک کشور در کشور دیگر نبوده، بلکه آغاز تحول عمیقی بود که در خاورمیانه و در سطح جهان در جهت عریان ساختن ماهیت پنهان شده زمامداران واشنگتن و گردانندگان سیاست خارجی آمریکا به وقوع پیوسته بود.

برگزاری ۱۳ آبان با شرایط خاص

امسال اما این روز حال و هوای خاصی دارد؛ چراکه شیوع ویروس کرونا برگزاری مراسم گرامیداشت این روز را با شرایط خاصی روبه‌رو کرده است. پیرو همین مسئله برخی مقام‌های کشورمان تأکید کرده‌اند که مراسم روز ۱۳ آبان امسال با سه تأکید خاص رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و برگزاری مراسم در کوتاه‌ترین زمان، به طور مشترک با جشن میلاد پیامبر (ص) منهای ۴۳ شهری که به لحاظ کرونایی در حالت بحرانی قرار دارند، برگزار می‌شود. نصرت الله لطفی، قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور در نشست مطبوعاتی هفته وحدت و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در این باره گفت: ۱۳ آبان اهتزاز پرچم مبارزه با استکبار به عنوان مبارزه با استبداد بود. انقلاب دوم پس از انقلاب اسلامی بود. وی ادامه داد: به دلیل محدودیت‌های شدید کرونایی و سیر صعودی این ویروس در هیچ کجای کشور راهپیمایی و تجمعات متراکم سال‌های قبل را نخواهیم داشت. در شهرهای بحرانی هم هیچ‌گونه مراسمی برگزار نخواهد شد. از این رو به اقتضای شرایط کنونی در چارچوب مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا عمل می‌کنیم و تصمیم جزیره‌ای اتخاذ نخواهد شد. لطفی ادامه داد: پیش‌بینی ما این است مراسم روز ۱۳ آبان، ساعت ۳ عصر روز سه شنبه مقابل لانه جاسوسی، سفارت سابق آمریکا و با سخنرانی آقای قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی خواهد بود. همچنین برای اجرای بهتر این مراسم تأکید کردیم که با استفاده از چیدن صندلی با فاصله یا با خط کشی خیابان یا میدان محل مراسم برگزار شود.

فضای مجازی فرصتی برای رسوایی آمریکا

۱۳ آبان امسال یکی ویژگی دیگر هم دارد. ایالات متحده آمریکا که در رابطه با ایران شکست‌های پی‌درپی را تجربه می‌کند، به امید واهی وادار کردن تهران برای نشستن پای میز مذاکره، فشار تحریمی خود علیه کشورمان را افزایش داده و این مسئله تقابلی جدی میان تهران و واشنگتن را رقم زده است. همین مسئله و لزوم مقابله با این رویکرد خصمانه ایالات متحده اهمیت برگزاری باشکوه یوم الله ۱۳ آبان البته با شرایط خاص را برای ما دو چندان کرده است.

فائزه مصلحی از دانشجویان پیرو خط امام(ره) در گفت‌وگو با قدس با اشاره به شرایط خاصی که امسال با آن مواجه هستیم، با تأکید بر اینکه محور برنامه‌های ضد استکباری ۱۳ آبان امسال باید به فضای مجازی متمرکز شود، گفت: امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۹ تأکید کردند با اشغال لانه جاسوسی آمریکا در تهران هیمنه این کشور شکست؛ این واقعیت امروز عیان تر شده و بازتاب آن در فضای مجازی یک رسالت مهم به نظر می‌رسد. وی در این باره ادامه داد: واقعیت آن است که آمریکا ببر کاغذی است. ۴۰ سال است این مسئله را تمام مردم جهان مشاهده کرده‌اند. امروز فارغ از تمام شکست دسیسه‌های واشنگتن علیه ملت ایران، تضاد عمیق که میان لایه‌های حکومت آمریکایی ریشه دوانده، اختلاف طبقاتی و تبعیضی که در دل این جامعه وجود دارد، همگی از سست بودن ارکان حکومت ایالات متحده حکایت دارد، به‌گونه‌ای که این کشور حتی از حل معضلات داخلی خود هم عاجز است. مصلحی تصریح کرد: حکومتی که ادعای برتی جهانی دارد، چگونه است که از حل مشکلات داخلی خود ناتوان است؟ واقعیت آن است که آمریکای امروز بسیار ضعیف شده. حتی تحریم‌های آمریکا با وجود ایجاد برخی مشکلات برای ما موهبت بوده و سبب شده روی پای خود بایستیم. این مسئله‌ای است که باید در ۱۳ آبان مورد تبیین و واکاوی قرار گیرد.

رسالت مهم جنبش دانشجویی در مقابله با استکبار

یکی دیگر از فعالان فرهنگی کشورمان هم با اشاره به وظایف امروز جنبش دانشجویی در مبارزه با آمریکا معتقد است که اساساً یکی از ویژگی‌های اصلی، مهم و حیاتی جنبش دانشجویی که در همه کشورها و به‌ویژه جمهوری اسلامی باید به آن توجه شود، استکبار ستیزی و استثمار ستیزی در کنار توجه به موضوع استبداد ستیزی است. عباس خامه یار با بیان اینکه این رسالت جنبش دانشجویی امروز است، ادامه داد: این رسالتی است که از قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ به ما رسیده. قیام امام(ره) در ۱۵ خرداد در ظاهر ضد استکباری بود، ولی همین حرکت یک ویژگی قالب داشت و آن ضد استکباری بودن و در واقع ضد آمریکایی و صهیونیستی بودن است. رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان تصریح کرد: ویژگی اصلی جنبش دانشجویی تلفیق همین سه گانه بود که جنبش دانشجویی امروز هم حتی اگر انتقاد و ملاحظاتی نسبت به نوع اداره دولت دارد، نباید از این آرمان عقب‌نشینی کند. این اگر اتفاق بیفتد ماهیت جنبش دانشجویی زیر سؤال می‌رود. جنبش دانشجویی حافظ استقلال کشور است و محور این هدف مقابله با آمریکاست که اقتصاد و سیاست کشورمان را هدف قرار داده است.

عباس خامه یار ادامه داد: بحث دیگر هم مقابله با جنگ روانی دشمن است که به‌ویژه امروز از اهمیت زیادی برخوردار است. فضای مجازی امروز این ابزار را در اختیار ما قرار داده و می‌توان از آن استفاده کرد. وی در مورد اینکه چرا برخی در داخل کشور در نحوه موضع گیری خود علیه آمریکا نسبت به گذشته دچار تردید شده‌اند هم این رویه را زیر سؤال برده و می‌گوید: برخی شاید در تشخیص اهم اولویت ها داخلی و خارجی دچار اشتباه شده‌اند. آن‌ها اگر ملاحظه و یا انتقاداتی به داخل دارند، نباید آن را در تقابل با استکبار قرار دهند. جنبش دانشجویی هم به عنوان رسالت مهم نباید در این دام بیفتد. امروز جوانان جهان همه و همه در برابر زیاده خواهی آمریکا ایستاده اند و این فراتر از مرزها، نژادها، قومیت‌ها، دین و جغرافیا قرار گرفته و این رسالت در کشور ما هم باید تداوم پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.