روزها می‌گذرد و انتخابات نوامبر آمریکا نزدیک‌تر می‌شود. رقابت سخت میان دونالد ترامپ و جو بایدن برای تصدی کاخ سفید به حساس‌ترین روزهای خود رسیده است.

کتاب ها علیه ترامپ

علوی/

روزها می‌گذرد و انتخابات نوامبر آمریکا نزدیک‌تر می‌شود. رقابت سخت میان دونالد ترامپ و جو بایدن برای تصدی کاخ سفید به حساس‌ترین روزهای خود رسیده است. در این میان، نقش‌آفرینی یک عنصر جدید در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا جالب توجه است. کتاب، ابزاری جدید برای تأثیرگذاری بر مخاطبان به منظور جلب آرای آن‌هاست که از سوی هر دو حزب دموکرات‌ها و جمهوری‌خواه‌ها در پیش گرفته شده است. حال که تنها یک روز تا موعد انتخابات باقی مانده، بررسی کتاب‌های چاپ شده که در این دور تا حد زیادی به چشم آمد، خالی از لطف نیست.

«اتاقی که در آن اتفاق افتاد» جان بولتون

اوایل تیرماه امسال بود که کتاب جنجالی جان بولتون جمهوری‌خواه با عنوان «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» و افشای پشت پرده رویدادها و اتفاق‌هایی که در دولت ترامپ در خصوص مسائل داخلی و سیاست خارجی آمریکا رخ داده، جنجال زیادی به پا کرد. بولتون که برای مدتی به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ با او کار می‌کرد، به دلیل اختلاف‌های گسترده از سوی ترامپ کنار گذاشته شد. بولتون در کتاب ۵۰۰ صفحه‌ای به ماجراهای زیادی از جمله روابط آمریکا با روسیه، چین، ایران و بسیاری از مسائل دیگر پرداخت که به شدت خشم ترامپ را برانگیخت.

«خیلی زیاد اما ناکافی» مری ترامپ

اما مدت کوتاهی بعد، مری ترامپ، برادرزاده رئیس جمهور آمریکا کتاب دیگری با عنوان «خیلی زیاد اما ناکافی» را علیه عمویش منتشر کرد. این کتاب حدود یک ماه پس از کتاب جان بولتون و در شرایطی منتشر شد که تیم حقوقی دولت ترامپ تکاپوی زیادی برای جلوگیری از انتشار آن انجام داده بود تا شاید مانع یک موج تازه افشاگری علیه ساکن کنونی کاخ سفید شود. کتاب‌های جان بولتون و مری ترامپ هر دو جزو پرفروش‌ترین کتاب‌ها قرار گرفته‌اند. مری ترامپ اواخر مرداد گذشته در توییتر خود نوشت: دونالد یک بازنده است، او تقلب می‌کند چون می‌داند اگر این کار را نکند، می‌بازد.

«ترس: ترامپ در کاخ سفید» باب وودوارد

کتاب «ترس: ترامپ در کاخ سفید» اثر باب وودوارد، جزئیات بی‌سابقه‌ای از زندگی تأسفبار داخل کاخ سفید رئیس‌جمهور آمریکا را فاش می‌کند و به این مسئله می‌پردازد که او چطور درباره‌ سیاست‌های مهم داخلی و خارجی تصمیم می‌گیرد. باب وودوارد که تاکنون درباره هشت رئیس جمهور از نیکسون تا اوباما گزارش‌هایی مستند ارائه کرده، ترامپ را فردی دمدمی مزاج، عصبی، بی‌سواد و دچار پارانویا (ترس و بدگمانی) معرفی کرده است. وی همچنین در اثر تحقیقی خود نوشته مشاوران و اطرافیان ترامپ همواره کنترلش می‌کنند تا او حرکت نابجایی نکند.

«خشم» باب وودوارد

کتاب دیگر وودوارد، خشم بود که در فاصله زمانی ۵۰ روز تا انتخابات منتشر شد. وودوراد، روزنامه‌نگار معروف آمریکایی در این کتاب رئیس جمهوری را به تصویر می‌کشد که به اعتماد عمومی خیانت کرده و از مهم‌ترین مسئولیت‌های خود در مقام ریاست جمهوری شانه خالی کرده است. به گزارش سی‌ان‌ان، وودوارد در کتابش نوشته ترامپ چند هفته پیش از شناسایی نخستین مورد ابتلا به کرونا در آمریکا به خطرناک بودن، مسری بودن و انتقال این ویروس از طریق هوا اذعان کرده بود این در حالی است که وی در محافل عمومی بارها خطر این ویروس را کم اهمیت جلوه داده بود.

«بی‌وفا» مایکل کوهن

مایکل کوهن، وکیل سابق رئیس‌جمهور آمریکا در کتاب خود با عنوان‌ «بی‌وفا: داستان حقیقی وکیل سابق دونالد ترامپ» تأکید می‌کند که رئیس‌جمهور آمریکا مرتکب همان جرایمی شده که وی به موجب این جرایم به زندان فدرال افتاد. کوهن در سال ۲۰۱۸ از سوی یک قاضی فدرال به جرم دادن حق‌السکوت به دو زن در جریان مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا به سه سال زندان محکوم شد. طبق گزارش شبکه بی‌بی‌سی، کوهن به نمایندگی از دونالد ترامپ مبلغی را به دو زن داده بود تا در مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۶، در خصوص رابطه نامشروع خود با ترامپ سکوت پیشه کنند.

«چگونه ترامپ انتخابات ۲۰۲۰ را می‌دزدد؟» گرگ پلاست

گرگ پلاست، نویسنده و استاد دانشگاه‌ آمریکا در کتاب جدیدش با عنوان «چگونه ترامپ انتخابات ۲۰۲۰ را می‌دزدد؟» هشدارهایی را درباره اقدام‌های رئیس جمهور فعلی و جنجالی آمریکا داده است. پلاست درباره رأی‌گیری پستی می‌گوید: در سال ۲۰۱۶ بیش از نیم میلیون رأی پستی هرگز شمارش نشدند. او در کتاب خود، دزدی در انتخابات آمریکا را تنها به مقطع فعلی محدود نمی‌کند و معتقد است در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۰ نیز جب بوش نتایج انتخابات در فلوریدا را با نامعتبر عنوان کردن رأی ۵۸ هزار آمریکایی آفریقایی تبار به نفع جرج بوش تغییر داد.

«انتخاب» ولید فارِس

ولید فارِس، مشاور سیاست خارجی «دونالد ترامپ» در انتخابات ۲۰۱۶، در آستانه رقابت‌های سوم نوامبر کتابی را منتشر کرده و در آن به گزینه‌های ترامپ و بایدن در سیاست خارجی آمریکا پرداخته شده است. ولید فارس که استاد دانشگاه واشنگتن بوده و در انتخابات سال ۲۰۱۶ به عنوان مشاور سیاست خارجی ترامپ انتخاب شده بود درباره کتاب خود می‌گوید: در این کتاب، سیاست خارجی اوباما و ترامپ را مقایسه کردم و به این جمع بندی رسیده‌ام که تفاوت میان سیاست‌های اوباما – بایدن و سیاست‌های ترامپ، مانند تفاوت شب با روز خواهد بود.

«بازی شرورانه» ریک گیتس

ریک گیتس، معاون پیشین رئیس کمپین ریاست جمهوری ترامپ در سال ۲۰۱۶ در کتاب جدید خود فاش کرد دونالد ترامپ چندین بار در سال ۲۰۱۶ پیشنهاد کرده بود دختر بزرگش ایوانکا ترامپ نامزد معاونتش در ریاست جمهوری باشد. گیتس در کتاب «بازی شرورانه: داستان یکی از خودی‌ها درباره اینکه چطور ترامپ پیروز شد، مولر کم آورد و آمریکا شکست خورد» به شرح برخی گفت‌وگوهایی که رئیس جمهوری با دستیارانش در ژوئن ۲۰۱۶ درباره انتخاب نامزد معاونتش برای انتخابات پس از پیروزی در رقابت مقدماتی حزب جمهوری‌خواه داشته، پرداخته است.

«متأثر» دونالد ترامپ جونیور

«کتاب متأثر: چطور جناح چپ از نفرت تغذیه می‌کند و می‌خواهد ما را ساکت کند؟» نوشته دونالد ترامپ جونیور، فرزند ارشد رئیس جمهور آمریکا که در پنجم نوامبر انتشار یافت، از همان ابتدا با حواشی متعددی روبه‌رو شد. منتقدان معتقد بودند وی با تقلب، کتاب خود را به عنوان پرفروش‌ترین‌ها معرفی کرده است. این کتاب استدلال می‌کند که جناح چپ آمریکایی قربانی شده است. او در نهایت راه‌هایی را برای دفاع از اصول محافظه‌کارانه پیشنهاد می‌کند.

«هنر معامله او» ماری جوردن

ماری جوردن، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست کتابی نوشته که در آن از «تأثیرگذاری باورنکردنی» ملانیا ترامپ بر شوهرش و همچنین نگرانی‌های او از ایوانکا دختر بزرگش خبر داده است. کتاب «هنر معامله او: داستان ناگفته ملانیا ترامپ» در حوزه روابط خانوادگی ترامپ است. باقی ماندن ملانیا ترامپ در «برج ترامپ» در نیویورک باوجود نقل مکان دونالد ترامپ به کاخ سفید و چرایی این موضوع، یکی دیگر از بخش‌های این کتاب است.

«سرمایه‌داری و ویروس کرونا» تی جی کولز

«تی جی کولز» نویسنده آمریکایی در کتاب جدید خود درباره عملکرد ترامپ، با اشاره به سوءمدیریت وی، رئیس جمهور آمریکا را مسئول مرگ بیش از ۲۲۰ هزار آمریکایی عنوان کرد. کولز با اشاره به کتاب خود با عنوان «سرمایه‌داری و ویروس کرونا: چگونه طمع ساختاری یک بحران را به فاجعه تبدیل کرد؟» گفته به اعتقاد او نئولیبرالیسم در ۶ مرحله، مرگ و فاجعه ناشی از شیوع ویروس کرونا را تشدید کرد.

کتاب نوشتن درباره ترامپ و انتخابات فردا تبدیل به تجارتی پر سود شده است. ناشران از ترس خشکیدن این چشمه درآمد بی‌زحمت پس از انتخابات، هر روز عنوان جدیدی به بازار ارائه می‌کردند. با توجه به درگیری‌های مختلفی که در چند ایالت آمریکا یکی در اعتراض به قتل سیاه‌پوستان و دیگری در حمایت از دونالد ترامپ در جریان است، باید دید آیا پس از انتخابات نیز کتابی درباره آشوب‌های پس از انتخابات به رشته تحریر در خواهد آمد یا خیر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.