بررسی‌های رسانه‌ای نشان می‌دهد در زمانی که خروج گوشت از استان برای همه ممنوع بود، یک نفر به صورت آزادانه گوشت قرمز را به بهانه بسته‌بندی در تهران و عودت به مشهد، از شهر خارج کرده و از سرانجام محموله‌ها اطلاعات دقیقی وجود ندارد.

خروج گوشت ممنوع، به جز برای شما دوست عزیز!

عقیل‌رحمانی/

 بررسی‌های رسانه‌ای نشان می‌دهد در زمانی که خروج گوشت از استان برای همه ممنوع بود، یک نفر به صورت آزادانه گوشت قرمز را به بهانه بسته‌بندی در تهران و عودت به مشهد، از شهر خارج کرده و از سرانجام محموله‌ها اطلاعات دقیقی وجود ندارد.

حدود یک ماه پیش بود که قیمت گوشت قرمز سر ناسازگاری با جیب مصرف‌کننده گذاشت و صدای مردم شهر را درآورد. این موضوع در حالی بود که برخی کارشناسان عوامل مختلفی را عامل اصلی افزایش قیمت گوشت قرمز در شهر و حتی استان خراسان می‌دانستند.

**چراغ قرمزهایی که برای برخی سبز است!

از سوی دیگر قیمت دام زنده هم لحظه‌ای نوسان داشت. از همین رو موضوع گرانی گوشت قرمز با توجه به تبدیل شدن به یک مطالبه مردمی، توسط رسانه مورد تحقیق قرار گرفت و در این زمینه گزارش‌هایی هم منتشر شد.

در میان اوراق و مستندات جمع‌آوری شده از سوی خبرنگار ما، وجود برخی دستورات حاشیه‌دار مسئولان شهری، جای تأمل داشت. پیش از اینکه این ماجرا را به دقت شرح دهیم باید به چند قدم عقب برگشت و موضوع را از کمی دورتر نگاه کرد.

براساس اطلاعات بدست آمده، در ستاد تنظیم بازار استانی، در ماه گذشته(مهر) مصوب می‌شود  خروج هر گونه لاشه دامی و... ممنوع است و قرار می‌شود برای هیچ فردی مجوز حمل دام سبک و سنگین به خارج از استان خراسان‌رضوی صادر نشود.

 برای اطمینان از ماجرا و در میان راه پیگیری، اواسط هفته گذشته(پنجم آبان) با معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی که به عنوان دبیر ستاد تنظیم بازار خراسان‌رضوی هم در جلسات ستاد تنظیم بازار شرکت می‌کند تماس گرفته و در مورد ممنوعیت‌های خروج دام از استان گفت‌وگو می‌کنیم.

علی غفوری‌مقدم در این زمینه گفت: در ستاد تنظیم بازار، هفته گذشته مصوبه‌ای با پیشنهاد برخی دستگاه‌ها داده شد که براساس آن خروج دام زنده سبک، سنگین،لاشه و مرغ تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی در پاسخ به این پرسش که آیا در آن مصوبه اشاره شده لاشه چه دامی ممنوعیت خروج از استان دارد، بیان کرد: در آنجا کلمه لاشه ذکر شده که مسلماً تمام لاشه دامی را مدنظر دارد.

**ارسال گوشت به تهران برای بسته‌بندی و عودت به مشهد!

پس از این اعلام نظر و بررسی مجدد اسناد پیش‌روی ما، مشخص شد چند روز پیش و در زمان ممنوعیت خروج لاشه دام و در تاریخ 28/7/99 از سوی یک شرکت بسته‌بندی مستقر در پایتخت نامه‌ای به اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز مشهد زده می‌شود و در آن درخواست می‌شود با توجه به اینکه شرکت مذکور تأمین‌کننده نیاز چند فروشگاه زنجیره‌ای خراسان‌رضوی است، مواد اولیه خود (گوساله و گوسفند) را از شهرهای همجوار تهیه می‌کند و در کشتارگاه صنعتی مشهد کشتار و پس از بسته‌بندی در سطح استان توزیع می‌کند. در ادامه این نامه درخواست مساعدت لازم از اتحادیه می‌شود.

یک روز پس از این ماجرا یعنی 29/7/99 نامه‌ای دیگر از سوی اتحادیه گوشت‌قرمز صادر و در آن از یک مقام استانی درخواست می‌شود مانعی برای ارسال گوشت از سوی این فرد به خارج از استان وجود نداشته باشد؛ چرا که گوشت‌ها پس از بسته‌بندی در واحد بسته‌بندی(شهرتهران) به مشهد برخواهد گشت!

سرانجام این نامه‌نگاری‌ها این می‌شود که مجوز این اقدام برای فرد مذکور صادر می‌شود. این ماجرا از زوایای مختلفی جای بررسی و ورود دستگاه‌های نظارتی را دارد و آن هم این است که چرا باید برخلاف مصوبه ستاد تنظیم بازار(در آن بازه زمانی) برای یک شرکت خصوصی این‌گونه مجوز صادر شود. همچنین طبق شنیده‌هایی که مسئولان امر باید آن را تأیید و یا تکذیب کنند، به واسطه صدور این مجوز خروج دام از استان توسط دامپزشکی خراسان‌رضوی حدود 127 تن گوشت قرمز به مقصد ارسال شده است.

**دستگاه‌های نظارتی سوءجریان را بررسی کنند

موضوع دیگر که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که در نامه‌نگاری‌ها ادعا شده محموله‌ها برای بسته‌بندی از استان خارج(مقصد تهران) و پس از آن مجدد به مشهد عودت و در چند فروشگاه توزیع خواهد شد. این موضوع هم جای تردید دارد؛ چرا که واحدهای بسته‌بندی گوشت در خراسان‌رضوی با فاصله اندکی وجود دارند و نیازی نیست سرجمع رفت و برگشت، 2هزار کیلومتر گوشت گرم در جاده‌ها باشد و عمر مصرف مطلوب آن که معمولاً 72 ساعت است، کم شود.

این شیوه مسلماً صرفه اقتصادی نخواهد داشت، مگر آنکه منافعی پشت ماجرا وجود داشته باشد. در مقابل اگر هم محموله‌ای به شهر برگشته باشد، آیا همان گوشت‌های ارسالی بوده و چه نهادی این موضوع را بررسی کرده است؟

از سوی دیگر تحقیقات میدانی خبرنگار ما نشان می‌دهد گوشت‌ها به نام یک فروشگاه شناخته‌شده از استان خارج و باید مشخص شود که چه افرادی در مدیریت این فروشگاه‌ها حضور دارند که می‌توانند گوشت را در حالت ممنوعیت از خراسان‌رضوی خارج کنند. این احتمال هم وجود دارد که محموله‌های مذکور با توجه به اختلاف قیمتی چند ده‌هزار تومانی در هر کیلو در تهران به فروش رفته باشند که باز هم باید ماجرا توسط متولیان امر به دقت کارشناسی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.