شیخ حسین الحداد گفت: مسلمانان باید با تحریم کالاهای فرانسوی قاطعانه به رئیس جمهور این کشور گوشزد کنند که از اهانت اکراه دارند.

وحدت یعنی همزیستی میان شیعه و سنی پیش از همزیستی با دیگر ادیان/ نباید اجازه دهیم وحدت میان ما تنزل پیدا کند

شیخ حسین الحداد روحانی برجسته و سرشناس بحرینی به مناسبت سالروز ولادت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صل الله علیه وآله وسلم و هفته وحدت در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین، به تبیین معنای وحدت در میان امت اسلامی پرداخت و گفت: هفته وحدت پاسخی به تمام کسانی است که در کمین این دین حنیف و پیام آسمانی آن که خدای تعالی بر آخرین پیامبر خود نازل کرده نشسته‌اند.

شیخ حسین الحداد افزود: تمام این پیام ها مکمل یکدیگر بوده و از آدم ابوالبشر تا نبی مکرم اسلام صلوات الله علیه تمام انبیاء حلقه وصل یکدیگر بوده‌اند و تمام پیام‌ها با پیامبر اسلام ختم می‌شود. خداوند می‌فرماید: «الیوم اکملت لکم دینکم» دین اسلام کاملترین دین است. برای اینکه دشمنان از برخی اختلافات میان مذاهب مختلف سوء استفاده نکنند و منجر به نزاع و درگیری نشود، از این رو هفته وحدت در پاسخ به این افراد، چه کسانی که در داخل اسلام هستند و مسلمان نیستند، بلکه فقط لباس اسلام را دارند، چه آنهایی که مانند صهیونیست ها و آمریکا در خارج از اسلام هستند نامگذاری شده است. این دشمنان از مذاهب سنی و شیعه گروهک‌هایی را بوجود آورده‌اند که هیچ ارتباطی با اسلام ندارند، تا از این طریق فتنه بر جامعه اسلامی حاکم باشد.

روحانی برجسته بحرینی در ارتباط با اینکه آیا صرف نامگذاری یک هفته با عنوان وحدت کفایت می‌کند یا خیر، تصریح کرد: طبیعی است که صرف نامگذاری نمی‌تواند وحدت میان مسلمانان را حفظ کند یا اختلافات موجود را برطرف کند. بلکه باید عملگرا باشیم و این قواعد را اجرا کنیم، اگر قرار باشد فقط نظر بدهیم، نصیحت و توصیه کنیم و پس از چند کنفرانس همه چی تمام شود، فایده‌ای نخواهد داشت. ما نمی‌گوییم که اختلاف نظر و عقیده میان مذاهب وجود ندارد یا نباید داشته باشد، اما این به معنای آن نیست که هر کدام از ما با دیگری دشمن هستیم و باید یکدیگر را تخریب کنیم یا با هم در نزاع و ستیز باشیم. بحث علمی و گفت‌وگو در مورد اختلافات راهی دارد اما این بحث و گفت‌وگو باید منجر به محبت و مودت شود و اگر اینگونه نشود هیچ اختلافی حل نخواهد شد و شرایط باقی خواهد ماند. دین یعنی سلام و صلح، اسلام از کلمه سلام مشتق شده است. اینها قواعد وحدت میان امت اسلامی است.

وی در ادامه به ارزیابی سطح وحدت در میان مذاهب مختلف اسلامی با توجه به تحولات اخیر پرداخت و گفت: اهل سنت و شیعه مشکلات و مصائب متعددی را پشت سر گذاشته‌اند. موضوع وحدت اکنون شرایط و جایگاه بسیار خوبی را دارد که باید باقدرت این جایگاه را حفظ کنیم و اجازه ندهیم تا وحدت میان ما تنزل پیدا کند، بلکه باید تلاش کنیم تا اهل سنت و شیعه همانطور که معتقد به همزیستی با ادیان دیگر هستند، به همزیستی میان خود نیز پایبند باشند؛ چراکه آنها از هرچیزی به یکدیگر نزدیکتر و مشترکات بسیار مهم و ارزشمندی دارند. بنابراین همزیستی، محبت و مودت میان مسلمانان باید پیش از همزیستی و مودت با هر دین و مذهب دیگری باشد. ما باید ابتدا بین خودمان را اصلاح کنیم بعد در صدد اصلاح مابین خود با دیگر ادیان باشیم.

شیخ حسین الحداد ادامه داد: اگر می بینیم که امروز کشوری با رژیم صهیونیستی روابط خود را عادی کرده و به دامن آن پناه برده، این دلیل بر اختلاف مسلمانان نیست، بلکه این تصمیمی است که توسط حاکمان به ظاهر مسلمان گرفته شده و نمی‌توانیم نظر آنها را به نظر ملت‌ها تعمیم دهیم، بلکه باید بنگریم که آیا ملت‌ها با این تصمیم موافق هستند یا خیر؟ اگر ملت ها مخالف هستند، بنابراین مشخص می شود که آن حاکم براساس منافع شخصی و نه منافع ملت و ملی این تصمیم را گرفته است و نظر آنها حجت نیست.

روحانی برجسته بحرینی در مورد اهانت‌های فرانسه به ساحت مقدس اسلام نیز توضیح داد: از مسیحیان عزیز در تمام دنیا می خواهیم تا به انجیل مراجعه کنند و آیات آن را با دقت بخوانند، آنگاه مشاهده خواهند کرد که در انجیل نبوت محمد صل الله علیه وآله وسلم ذکر شده است؛ اگر مجال بود اینجا عباراتی را از انجیل نقل می کردم که دقیقا به نبوت پیامبر اسلام اشاره دارد. حتی شما اگر پیامبری حضرت محمد(ص) را قبول ندارید، به جایگاه انسانی ایشان باید احترام بگذارید. دین اسلام برای تمام پیامبران پیش از خود جایگاه و منزلت بالا قائل است و به هیچ وجه اهانت به دیگران را بر نمی تابد. یعنی اگر اکنون فردی مسلمان یا حتی مسیحی و غیر آن به جایگاه حضرت مسیح(ع) یا حضرت موسی(ع) اهانت کند، ما این را نمی‌پذیریم وبلکه همین اعتراض و محکومیتی را که در قبال اهانت به ساحت مقدس اسلام داشته‌ایم، در قبال آن توهین نیز خواهیم داشت. ما اختلاف نظر داریم ولی حق اهانت به بزرگان و نمادهای یکدیگر را نداریم. قرآن کریم به همه مسلمانان فرموده است که حتی به خدایگان مشرکان ناسزا نگوئید تا مبادا آنها نیز به الله جل جلاله اهانت کنند. اسلام به همه عقاید احترام می گذارد. امام علی علیه السلام فرموده است: "الناس صنفان: اما شریک لک فی الخلق ام نذیر لک فی الدین" مردم دو گروه هستند: یا هم نوع تو هستند یا هم دین تو. یعنی ما اگر با کسی از لحاظ دین و عقیده هم نظر نیستیم، دستکم هم نوع هستیم و باید براساس همین قاعده به یکدیگر احترام بگذاریم.

وی در مورد حمایت های ماکرون از اهانت به اسلام و بهانه جویی های او در مورد آزادی بیان گفت: من این سوال را از آقای ماکرون می‌پرسم، آیا یکی از شما می پذیرید که کسی کاریکاتور یکی از بزرگان، یکی از شخصیت‌های دینی و یا دانشمندانتان را طراحی کند و یا یک فرد نادانی پیدا شده و از حضرت مسیح(ع) کاریکاتور بکشد؟ آیا این را هم آزادی بیان حساب می کنید؟ یا اینکه خشمگین شده و بر می آشوبید؟ قطعا نه فقط شما خشمگین نمی‌شوید، بلکه تمام مسلمانان به خشم خواهند آمد. مسلمانان باید به اینگونه اقدامات واکنش‌های معقول و هوشمند داشته باشند زیرا هدف از آن تخریب دین اسلام و معرفی مسلمانان با عنوان تروریسم است و می خواهند افکار عمومی جهان اینگونه القا کنند که حضرت محمد(ص) امت خود را اینگونه تربیت کرده است.

شیخ حسین الحداد در ارتباط با کمپین تحریم کالاهای فرانسوی نیز تصریح کرد: بدیهی است که اگر ماکرون به مقابله با این افعال موهن علیه پیامبر اسلام(ص) که اکنون پیروان آن بیش از یک میلیارد و نیم در جهان و خود فرانسه است، اقدام و از همه مسلمانان عذرخواهی نکند، قاطعانه کالاهای این کشور را تحریم خواهیم کرد و این حق ملت‌های مسلمان است. ما باید قاطعانه به ماکرون گوشزد کنیم که از اهانت اکراه داریم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.