نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس گفت: مصوبه امروز مجلس برای کاهش تعهدات ما در برجام است نه خارج شدن از آن و ما طبق این مصوبه در برجام می‌مانیم و طبق همین توافق برای دفاع از حقمان تعهداتمان را کاهش می‌دهیم.

مصوبه مجلس برای کاهش تعهدات برجامی است نه خروج از آن

قدس آنلاین: حجت‌الاسلام سید محمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مصوبه امروز مجلس در خصوص کاهش تعهدات ایران در برجام گفت: مصوبه امروز مجلس برخلاف برخی برداشت‌های اشتباه به معنای خروج از برجام نیست، بلکه ما در این مصوبه کاهش تعهداتمان را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: در خود متن برجام نیز این حق برای ما در نظر گرفته شده که در صورت بازگشت تحریم‌ها، انجام تعهداتمان را متوقف کنیم و مصوبه امروز نمایندگان چیزی برخلاف برجام نیست.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: آمریکا و اروپا در حالی تحریم‌ها را برخلاف برجام علیه ما ادامه می‌دهند که ما تولید اورانیوم ۳.۵ تا ۵ درصد را طبق برجام تا سقف ۳۰۰ کیلو محدود کرده‌ایم و این در حالی است که نیروگاه اتمی بوشهر ما سالانه ۳۰ تن اورانیوم غنی‌شده با غنای ۳.۵ تا ۵ درصد نیاز دارد تا برق تولید کند و ما سالانه ۶۰ میلیون دلار برای واردات اورانیوم ۳.۵ تا ۵ درصد از روسیه هزینه می‌کنیم.

نبویان خاطرنشان کرد: علاوه بر این ما ۸۰۰ هزار تا یک میلیون نفر بیمار سرطانی داریم که نیاز به رادیوداروهای رآکتور تهران دارند و رآکتور تهران هم با اورانیوم با غنای ۲۰ درصد کار می‌کند.

وی ادامه داد: ما در برجام پذیرفته‌ایم که اورانیوم‌های غنی شده در این سطح که نزدیک به ۴۵۰ کیلو بوده را یا اکسید کنیم یا از کشور خارج کنیم و حال رآکتور تهران نیاز به اورانیوم با غنای ۲۰ درصد دارد و ما ناچار این اورانیوم را در محموله‌های ۳ کیلویی از روسیه خریداری می‌کنیم.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: در حوزه نظارت هم در برجام دولت ما نظارت‌های آژانس بر اساس پروتکل الحاقی و حتی نظارت بالاتر از پروتکل‌ الحاقی را پذیرفته و این باعث شده تا آنها به مراکز نظامی ما نیز دسترسی داشته باشند.

نبویان در پایان خاطرنشان کرد: در مصوبه امروز مجلس دولت موظف شده تا تعهدات برجامی ایران را در دو بخش محدود کند؛ ابتدا برای تأمین برق مورد نیاز کشور و همچنین تأمین سوخت رآکتور تهران به منظور تولید رادیوداروها برای بیماران سرطانی غنی‌سازی با غنای ۲۰ درصد را از سر گیرد و سانتریفیوژهای جدید تولیدشده را برای این منظور نصب کند و دیگر این که با توجه به ادامه تحریم‌ها علیه ایران نظارت‌های آژانس که طبق پروتکل الحاقی و فراتر از آن اعمال می‌شده به صورت موقت متوقف شود تا دولت در مذاکرات خود ابزاری در اختیار داشته باشد که بتواند در مسیر رفع تحریم‌ها اقداماتی را صورت دهد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.