سنندج- عملیات ریل‌گذاری خط آهن همدان- سنندج به طول تقریبی ۱۵۰ کیلومتر روز دوشنبه از ایستگاه راه‌آهن همدان به سمت سنندج با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.

راه‌های ارتباطی کردستان روی ریل توسعه؛

قدس آنلاین-گروه استان ها: این مسیر به طول تقریبی ۱۵۰ کیلومتر به‌عنوان بخشی از طرح ملی ساخت راه‌آهن تهران - همدان - سنندج است که بخش تهران - همدان آن در سال ۱۳۹۶ با حضور رئیس‌جمهوری بهره‌برداری شد و به‌زودی سنندج به‌عنوان بیست و سومین مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود.

مسیر خط ریلی همدان - سنندج با گذر از شهرهای بهار، لالجین، قروه و دهگلان به ایستگاه راه آهن سنندج منتهی می‌شود.

ازجمله مزایای بهره‌برداری از این خط ریلی می‌توان به کاهش تصادفات جاده‌ای، تسهیل سفر، توسعه صنعت گردشگری، کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی، اشتغال‌زایی و کاهش مصرف سوخت اشاره کرد.

جاده جدید سنندج - مریوان نیز یکی از طرح‌های مهم حوزه ارتباطی در استان کردستان است که در طی سال‌های گذشته روند لاک‌پشتی را طی کرده به‌طوری‌که از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۲ تنها حدود ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که با عنایت مقام معظم رهبری این پروژه نیز شتاب گرفته است.

آنچه گذشت

 راه‌آهن همدان- سنندج در زمره طرح‌های مهر ماندگار در سال ۱۳۸۳ است که قسمت نخست آن یعنی تهران- همدان در اردیبهشت سال ۹۶ افتتاح شد اما برای رسیدن به ایستگاه پایانی در کردستان با تأخیر مواجه شده است.

اوایل تابستان سال ۹۶ بود که راه‌آهن تهران ـ همدان به طول ۲۶۰ کیلومتر رسماً افتتاح شد تا علاوه بر حمل‌ونقل داخلی بار و مسافر استان‌ همدان، در آینده کردستان را نیز به شبکه راه‌آهن سراسری متصل کند تا بخشی از مشکلات مردم استان در حوزه راه را برطرف کند.

قرار بود پروژه‌ راه‌آهن تهران ـ همدان ـ سنندج به طول۴۱۰ کیلومتر به‌صورت یک‌خطه با سرعت طرح۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای مسافری و۱۲۰ کیلومتر در ساعت برای بار توسعه در این دو استان را شتاب دهد.

مسیر خط آهن راه‌آهن همدان - سنندج در سه قطعه در حال ساخت است که قطعه اول از بهار همدان تا دوسر قروه به طول ۶۴ کیلومتر، قطعه دوم از دوسر قروه تا نزدیکی دهگلان به طول ۵۶ کیلومتر و قطعه سوم از دهگلان تا ایستگاه پایانی سنندج به طول ۳۰ کیلومتر احداث‌شده و بخش‌هایی از آن هنوز در دست اجراست.

محور جدید سنندج - مریوان نیز از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به استان کردستان است که در سال ۱۳۸۸ به طول ۵۳ کیلومتر مقرر شد احداث آن در دستور کار قرار گیرد تا هر چه زودتر سنندج- مریوان را به مرزهای اروپایی و اقلیم کردستان متصل کند

این طرح توسعه‌ای از سال ٨۵ آغاز شد ولی سرعت چندانی تا سال ۹۲ نداشت تا اینکه یک‌بار دیگر در صدر برنامه‌های مدیریت استان کردستان برای پیگیری قرار گرفت .

عنایت مقام معظم رهبری

محور جدید سنندج - مریوان نیز از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به استان کردستان است که در سال ۱۳۸۸ به طول ۵۳ کیلومتر مقرر شد احداث آن در دستور کار قرار گیرد تا هر چه زودتر سنندج- مریوان را به مرزهای اروپایی و اقلیم کردستان متصل کند اما این پروژه هنوز باگذشت ۱۱ سال به پایان نرسیده است.

جاده جدید سنندج - مریوان یکی از طرح‌های مهم حوزه ارتباطی در استان کردستان است که در طی سال‌های گذشته روند لاک‌پشتی را طی کرده به‌طوری‌که از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۲ تنها حدود ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

محورهای قدیم و جدید سنندج - مریوان ادامه محور تهران - همدان - سنندج محسوب می‌شود،  به دلیل ایجاد ارتباطات اقتصادی و ترانزیتی و تأمین دسترسی مرکز کشور و مرکز استان به مریوان و نقطه مرزی باشماق در شرایط فعلی برای کردستان جنبه حیاتی یافته و شریان اصلی دادوستد با اقلیم کردستان عراق به‌حساب می‌آید.

این محور همچنین به منطقه آزاد تجاری در حال تأسیس مریوان - بانه مرتبط می‌شود و با توجه به فعالیت‌های ترانزیتی و ورود و خروج کالا و مسافر از نقطه مرزی باشماق نسبت به سایر محورهای ارتباطی منتهی به مرز اقلیم کردستان اهمیت و عملکرد بسیار مهم‌تری دارد.

محور قدیمی و در دست بهره‌برداری سنندج - مریوان - باشماق به طول تقریبی ۱۵۳ کیلومتر است که مرکز استان را به شهرستان مریوان و نقطه مرزی باشماق اتصال می‌دهد و با تجهیز و ارتقای درجه و کیفیت این مسیر می‌توان کشور را از نقطه مرزی باشماق به شبکه بزرگراه شماره ۲ آسیایی موسوم به ۲ AH متصل کرد.

گفتنی است  باریک و قدیمی بودن جاده، پتانسیل گردشگری شهر مریوان و سروآباد و همچنین قرارگیری در منطقه کوهستانی باعث شده محور قدیمی از پرترافیک‌ترین مسیرهای استان باشد که بهره‌برداری از جاده جدید می‌توان در کنار کاهش بار ترافیکی مسیر بخش عمده‌ای از تصادفات جاده‌ای را نیز کاهش دهد.

اگرچه این پروژه در حال حاضر با پیشرفت ۷۵ درصدی همراه شده است اما با توجه به نوسانات ارزی و افزایش قیمت‌ها  و اعتبارات تخصیص‌یافته بهره‌برداری آن ممکن است به درازا کشیده شود.

این در حالی است که بهمن مرادنیا استاندار کردستان می‌گوید: جاده جدید مریوان ازلحاظ اعتباری مشکلی ندارد و با عنایت دفتر رهبر معظم انقلاب و حمایت‌های دولت، این پروژه تأمین اعتبارشده و اکنون در زمره پروژه‌های اولویت‌دار این استان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.