مدیر جهاد کشاورزی باخرز گفت: سرما به ۴۰ درصد از مزارع زعفران این شهرستان در شرق خراسان رضوی خسارت وارد کرد.

سرما به زعفرانکاران باخرز در خراسان رضوی خسارت زد

به گزارش قدس آنلاین، محمد دوستخواه احمدی  اظهار کرد: این میزان خسارت در حدود ۶۴ تُن گل زعفران بوده که کارشناسان ارزش ریالی آن را افزون بر ۴۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال برآورد کرده‌اند.

وی ادامه داد: ۸۵ درصد مزارع خسارت دیده در اراضی کشاورزی بخش بالا ولایت و ۱۵ درصد دیگر در بخش مرکزی این شهرستان قرار دارند.

مدیر جهاد کشاورزی باخرز گفت: کمتر از ۲ درصد کشتزارهای خسارت دیده تحت پوشش بیمه های مختلف قرار دارند و پایین بودن سقف تعهدات بیمه ای و عمل نکردن شرکتهای بیمه‌گر به تعهدات خود از مهمترین علل عدم استقبال کشاورزان از بیمه محصولات است.

دوستخواه احمدی افزود: در حال حاضر از چهار هزار و ۵۰۰ هکتار مزارع زعفران شهرستان باخرز چیزی در حدود ۲۳۶ هکتار تحت پوشش بیمه قراردارد.

وی ادامه داد: میانگین تولید این محصول در مزارع مستعد باخرز در هر هکتار چهار کیلو و ۵۰۰ گرم زعفران خشک است.

مدیر جهاد کشاورزی باخرز گفت: کشت زعفران در این شهرستان به صورت پراکنده است با این وجود به ازای هر هکتار کشت این محصول ۶۰ نفر- روز از مرحله کاشت تا برداشت زعفران در این منطقه مشغول کار می‌شوند و  پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری افزون بر ۲۰ تن زعفران خشک در این منطقه برداشت شود.

دوستخواه احمدی افزود:کشت زعفران با توجه به نیاز کمتر به آب با استقبال کشاورزان رو به رو شده است و به همین خاطر تامین کودهای شیمیایی و ریزمغذی مورد نیاز، استفاده از روشهای نوین آبیاری، مبارزه با علفهای هرز، جلوگیری از چرای دام در مزارع و ارائه راهنماییها و توصیه‌های فنی در راستای حمایت از زعفرانکاران صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در سال زراعی جاری در ۳۰ درصد از کشتزارهای این محصول در این شهرستان روش‌های نوین آبیاری اجرا شده است.

مدیر جهاد کشاورزی باخرز گفت: در سال زراعی جاری و همزمان با فصل برداشت زعفران در باخرز پنج بازار خرید و فروش گل زعفران در این شهرستان راه اندازی شده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.